Klaipėdos taksistai stebina įžūlumu Pereiti į pagrindinį turinį

Klaipėdos taksistai stebina įžūlumu

2014-10-17 02:00

Nekontroliuojami taksistai uostamiestyje peržengė ribas – atvirai atsisakoma klientus vežti įjungus taksometrą. To pareikalavę klientai išlaipinami vidury gatvės arba palydimi keiksmažodžiais ir grasinimais.

Rinka: uostamiestyje vos įsėdus į taksi automobilį, ima galioti kiti įstatymai.
Rinka: uostamiestyje vos įsėdus į taksi automobilį, ima galioti kiti įstatymai. / Tomo Mozūros fotomontažas

Nekontroliuojami taksistai uostamiestyje peržengė ribas – atvirai atsisakoma klientus vežti įjungus taksometrą. To pareikalavę klientai išlaipinami vidury gatvės arba palydimi keiksmažodžiais ir grasinimais.

Spruko nuo grasinimų

Tamsa ir naktis – taksistų rojus. Jei dieną tokio elgesio veikėjų dar tektų gerokai paieškoti, naktimis miesto gatvėse kai kurių taksistų elgesys primena medžioklę.
Prieš kelias dienas vienos jaunos klaipėdietės kelionė namo taksi baigėsi keiksmais ir grasinimais. Mergina sulaukė taksi vairuotojo įtūžio dėl paprasto prašymo įjungti taksometrą. Merginai teko du kartus kviesti taksi ir iš abiejų vairuotojų ji išgirdo tą patį atsakymą į jos prašymą.

Klaipėdietė taksi kvietė į Miško kvartalo rajoną, nes ruošėsi važiuoti į miesto centrą, kur ir gyvena. Įlipusi į pirmąjį automobilį, išvydo, kad vairuotojas pajudėjo neįjungęs taksometro.

Paprašius įjungti prietaisą, taksistas apsisuko, grįžo ir išlaipino klientę toje pačioje vietoje, kur įsisodino. Mergina, sulaukusi antrojo taksi, pakliuvo į tokią pat situaciją.
Vairuotojas nemenkai įsiuto, išgirdęs, kad keleivė reikalauja įjungti taksometrą, ir iškeikė klaipėdietę.

Kai mergina prasitarė, kad dėl tokio elgesio galima būtų taksi vairuotoją paskųsti, šis ėmė grasinti merginai, tad jai beliko paskubomis sprukti į daugiabučio laiptinę ir slėptis nuo skustagalvio jauno vairuotojo įsiūčio.

Naktinio tarifo burtai

Kita klaipėdietė, kuri taksi paslaugomis naudojasi tik savaitgaliais, dienraščiui liudijo, jog net nebesitiki, kad situacija pasikeis.

"Aš visuomet važiuodama namo iš naktinių klubų girdžiu tą patį įvairių taksi įmonių vairuotojų pareiškimą. Iš miesto centro iki mano namų dienos metu taksi kainuoja 8 litus. Anksčiau naktį parvažiuodavau už 10 litų, o dabar be 20 litų taksistai net nesikalba", – pasakojo klaipėdietė.

Jūrininkas Valentinas stebėjosi, kad neseniai grįžęs iš reiso buvo sukrėstas suįžūlėjusių taksistų elgesio.

"Savaitgalį važiavau taksi naktį nuo naktinio klubo "Piteris" iki kavinės "Medinava". Taksistas pareiškė, kad naktinis tarifas bus 5 litai už kilometrą. Kiek aš žinau, naktinis taksi tarifas Lietuvoje nėra įvestas. Paprašiau taksisto pateikti dokumentus, kurie patvirtintų tokius įkainius", – pasakojo Valentinas.

Vyras tikino, kad taksistas parodė licencijos lapą, bet kai keleivis mėgino nusirašyti jos duomenis, vairuotojas mikliai dokumentą ištraukė jam iš rankų.

"Man tai primena anksčiau Vilniuje vyravusią tvarką. Grįžtant iš reiso teko važiuoti taksi iš geležinkelio stoties iki oro uosto. Kelionė kainuodavo 30 litų, tačiau sostinės valdžia sutvarkė šiuos plėšikus", – nuomonę išsakė klaipėdietis.

Vyrui keturių kilometrų kelionė kainavo 18 litų. Kai jis nejuokais įpyko, taksistas nusilygo iki 15 litų.

Užsieniečius apmulkino

Kiti klaipėdiečiai dienraščiui liudijo, kad norvegų kompanija lietuvaičiams draugams skundėsi dėl dar akiplėšiškesnio atvejo. Užsieniečiai už kelionę iš Klaipėdos į Palangos oro uostą sumokėjo net 400 litų.

Situaciją komentuodamas viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" vadovas Gintaras Neniškis pastebėjo, jog toks pavyzdys byloja apie itin žemą uostamiesčio taksi paslaugų teikėjų kultūrą.

"Mes negalime naudoti kriminalinės žvalgybos elementų, kad įrodytumėme tokius dalykus. Tačiau trasa važiuojančius taksi mes kartais sustabdome ir patikriname", – sakė G.Neniškis.

Priežiūra liberalėjo

Gerokai suliberalėjusi taksi paslaugų teikimo tvarka atsirūgo patiems klientams. Gyventojai skundžiasi, kad nakties metu taksi vairuotojai atsisako vežti klientus pagal skelbiamus įkainius, o uždarius dureles pareiškia važiuosią už tam tikrą nustatytą pinigų sumą.

"Visa tai yra Mokesčių inspekcijos reikalas. Nežinau, ar taksistai pastaruoju metu buvo tikrinami. Tačiau leidimus užsiimti taksi paslaugų teikimu išduoda savivaldybė. Klaipėdietė galėtų parašyti skundą. Nors šios rinkos reguliavimas yra labai jau minimalus, bet savivaldybė turėtų žinoti, kad tokie dalykai vyksta", – nuomonę išsakė G.Neniškis.

Tikėjimas, jog pati rinka atsijos sąžiningus ir patikimus vežėjus nuo kitų, nepasiteisino. Taksi vairuotojai privalo pildyti specialius žurnalus ir, jei klientas paprašo, turi išduoti kvitą.

"Tačiau šio verslo atstovai mažai kontroliuojami. Maždaug pusšimtis individualios veiklos pažymėjimus turinčių taksistų gyvenamąją vietą yra registravę prie Klaipėdos savivaldybės. Kaip juos sugaudyti ir kaip surasti? Gariūnų turgaus prekeiviai privalo turėti kasos aparatus, tad kodėl taksi verslas turi būti kitoks?" – retoriškai klausė
G.Neniškis.

Trūksta įstatymų

Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus aiškino, kad sunku kontroliuoti šiuos vežėjus, o uostamiestyje net nėra jokios asociacijos, kuri vienytų taksi įmones ir privačius  vežėjus.

"Nesenas įvykis parodė, kad taksistus reikia atidžiau tikrinti. Avariją sukėlęs taksi vairuotojas, paaiškėjo, buvo girtas ir sugebėjo sudaužyti tris automobilius. Prašysime policijos, kad šie vežėjai būtų labiau tikrinami", – tikino R.Mockus.

Tačiau priversti taksistus įjungti taksometrus, pasak R.Mockaus, trūksta įstatymų.

"Bent būtų įvestos vadinamosios žirklės, kurios nurodytų neviršyti tam tikrų tarifų ribų. Mes juos tikrinsime, kaip jie yra pasiruošę euro įvedimui ir, kiek žinau, bus nauja tvarka – tarifus skelbti ant automobilio išorės", – aiškino R.Mockus.

Byla – už klastojimą

Tiesa, Klaipėdos apylinkės teismas yra nuteisęs vienos uostamiesčio įmonės vadovą už tai, kad jo įmonės taksi automobilyje buvo įrengtas taksometras, kuris rodė suklastotus duomenis.

Baudžiamosios bylos medžiagoje teigiama, kad auksarankiai meistrai taksometrą perdarė iš karto, kai tik jis buvo patikrintas metrologiškai. Įmonės mechanikas tokius įrenginius įtaisė penkiose taksi firmos mašinose, o vėliau ir dar keturiuose išnuomotuose automobiliuose.

"Transporto priemonėse prie taksometrų yra sumontuoti papildomi lizdai, prie kurių galima prijungti taksometrų valdymo pultą ir pakeisti taksometro konstantą", – rašoma byloje.

Įmonei buvo skirta beveik 4 tūkst. litų bauda, jos vadovui – pusantro tūkstančio, o pavaldiniui – daugiau kaip tūkstančio litų bauda.

Purto slaptais patikrinimais

Valstybinė mokesčių inspekcija teigia, kad taksi paslaugų teikėjai neišnyksta iš inspekcijos akiračio.

"Atliekame tiek taksi įmonių, tiek šią veiklą vykdančių gyventojų patikrinimus, kontrolinius važiavimus. Kalbant apie gyventojų, kurie verčiasi šia veikla, kontrolę, šiemet atlikta apie 50 individualia taksi veikla užsiimančių gyventojų patikrinimų, kurių metu dažniausiai nustatyta apskaitos taisyklių pažeidimų – neišduodami apskaitos dokumentai", – tikino Klaipėdos mokesčių inspekcijos Kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja Vida Okuličienė.

Dažnai nefiksuojami išvažiavimai taksometro kasos operacijų žurnale, nespausdinamos dienos pamainos ir mėnesio suvestinių ataskaitos, nepildomi taksometro kasos operacijų žurnalai, nustatoma ir neregistruotos veiklos atvejų. Už nustatytus pažeidimus surašyta per 30 administracinių teisės pažeidimų protokolų.

"Kita vertus, Mokesčių inspekcija vertina individualia taksi veikla užsiimančių gyventojų pajamų deklaracijas bei, remdamasi kitais šaltiniais, vykdo tikslinius rizikingiausių mokėtojų, galbūt vengiančių apskaityti visas gautas pajamas ir mokėti mokesčius, patikrinimus", – situaciją komentavo specialistė.

Sudarė juodąjį sąrašą

Šiuo metu į Klaipėdos mokesčių inspekcijos akiratį yra patekę per 40 Klaipėdos gyventojų, kurie užsiima būtent taksi paslaugų veikla ir kurių deklaruojami veiklos rezultatai kelia didelių abejonių – deklaruojamos nerealiai mažos metinės veiklos pajamos arba pernelyg dideli leidžiami atskaitymai.

Jais sumažinamos apmokestinamosios pajamos ir mokėtinas pajamų mokestis. Be to, mokesčių administratorius vertina visas šių asmenų pajamas – ar jų pakanka turėtoms išlaidoms padengti.

Inspekcija atkreipia dėmesį, kad visais atvejais vežant keleivius taksi vairuotojai privalo važiuoti įjungę taksometrus, fiksuoti nuvažiuotų kilometrų skaičių, išduoti sumokėtų už kelionę pinigų apskaitos dokumentą bei fiksuoti visas gautas pajamas pagal taksometrų rodmenis.

Už apskaitos taisyklių pažeidimą, kai nėra išduodamas apskaitos dokumentas, numatyta bauda iki 200 litų. Pakartotinai prasižengus baudos didėja.

Jei nustatoma, jog kelionės metu buvo neįjungtas taksometras, informacija apie tai yra perduodama savivaldybės administracijai, kad ši savo ruožtu įvertintų padarytą pažeidimą.

Už neregistruotos veiklos vykdymą, taksometrų registravimo tvarkos pažeidimą gresia iki 1 tūkst. litų baudos.

2013 metų duomenimis, Klaipėdos savivaldybei oficialiai tik viena taksi įmonė nurodė turinti naktinį tarifą – 3,97 lito už kilometrą.

Dienos tarifai svyruoja nuo 1,3 iki 2,5 lito.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra