Laivą nuomos iš japonų
Šiemet sausio 30 d. Lenkijos kompanija „Gaz-System“ paskelbė, kad išsirinko tiekėją, iš kurio nuomos išdujinimo laivą-saugyklą arba FSRU (Floating Storage Regasification Unit) įrenginį.
Lenkijos Gdansko įlankoje stovėsiantis FSRU laivas bus tokio pat dydžio ir dujų priėmimo talpyklių, kaip ir „Independence“ Klaipėdos uoste. Skirtumas tik tas, kad lenkai FSRU laivą nuomosis ne iš Norvegijos laivybos kompanijos „Hoegh LNG“, o iš ne mažiau pasaulyje žinomos Japonijos kompanijos „Mitsui O.S.K. Line“ arba MOL.
„Mitsui O.S.K. Line“ valdo per 800 laivų, daugiausia konteinervežių. Jos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivyną sudaro per 120 laivų, daugiausia dujų gabenimo laivai. MOL turi septynis FSRU laivus ir šis kiekis vertinant atskirą kompaniją yra pats didžiausias pasaulyje.
Pati dujų priėmimo FSRU laivais veikla pasaulyje yra dar palyginti jauna, skaičiuojanti tik trečią dešimtmetį.
MOL savo veiklą šioje srityje pradėjo 1983 m. nuo suskystintųjų gamtinių dujų transportavimo laivų. Ši kompanija buvo viena iš tų, kuri nuo 2018 m. kūrė Rusijos Šiaurės jūros kelią, naudojo savo laivus Rusijos Jamalo SGD projekte.
Svarba: „Gaz-System“ taip pristato Gdansko SGD terminalą, kurį laiko strateginiu visos Lenkijos projektu. / „Gaz-System“ nuotr.
Nesivaiko „lietuviškų“ kainų
Neatskleidžiama, už kiek lenkai iš MOL nuomos FSRU laivą.
Bet kuriuo atveju, tos nuomos sąlygos bus gerokai palankesnės nei analogiškas laivas buvo nuomojamas Klaipėdoje.
Po 2014 m., kai Klaipėdoje pradėjo veikti suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalas, Šiaurės ir Baltijos jūros regione pastatyti dar 4 analogiški terminalai Vokietijoje ir Suomijoje ir visi jie FSRU laivus išsinuomojo gerokai pigiau.
Lenkijos „Gaz-System“ valdybos viceprezidentas Andrzej Kensbok atskleidė, kad FSRU laivo tiekėją jie rinkosi itin kruopščiai. Išanalizavę rinką, kur FSRU laivų pasiūla nėra itin didelė, pasirinko ir analizavo dvi kompanijas, kurios siūlė geriausias FSRU pristatymo ir naudojimo sąlygas.
Sutartis su Japonijos kompanija „Mitsui O.S.K. Line“ dėl FSRU laivo nuomos bus sudaryta po to, kai jai galutinai pritars „Gaz-System“ kompanijos valdyba.
„Mitsui O.S.K. Line“ Europos ir Afrikos regiono vyriausiasis direktorius Toshinobu Shinoda pastebėjo, kad naujas terminalas padidins ne tik Lenkijos, bet ir viso regiono energetinį saugumą tiekiant mažai taršią energiją.
Klaipėdai nepalankus terminalas
Lenkija, skirtingai nei Lietuva, suskystintas gamtines dujas laiko palyginti švaria ir svarbia savo ateities energetine šaka.
Jau turintys stacionarų SGD terminalą Svinouiscio uoste, lenkai naują terminalą su „Mitsui O.S.K. Line“ kompanijos FSRU įrenginiu statys Gdansko įlankoje už 3 kilometrų nuo kranto. Tai bus 6,1 mlrd. kubinių metrų per metus dujų terminalas.
Gdansko SGD terminalą lenkai planuoja pasistatyti iki 2027 m. ir jo atsiradimas nebus naudingas Klaipėdos uosto verslui.
2023 metų gruodį vyko šio terminalo statybos vietos ir dujotiekio trasos geotechniniai tyrimai, kurie jau baigti. 2024 metų sausį vyko pokalbiai su galimais terminalo statytojais, kur dalyvavo net 20 kompanijų.
Procedūros itin kruopščiai vykdomos ir todėl, kad Europos Komisija Gdansko SGD terminalo statybai sutiko teikti paramą, ko neturėjo, pavyzdžiui, Klaipėdos SGD terminalo projektas. ES parama Gdansko SGD terminalo jūrinei daliai gali siekti iki 19,6 mln. eurų.
Gdansko SGD terminalą lenkai planuoja pasistatyti iki 2027 m. Šio terminalo atsiradimas nebus naudingas Klaipėdos SGD terminalui. Dabar per jį dujos tiekiamos į Lenkijos šiaurės rytų dalį, įskaitant ir Varšuvos regioną.
Kai Gdanske atsiras analogiškas dujų terminalas, koks yra Klaipėdoje, Lenkijos aprūpinimas dujomis iš Klaipėdos SGD gali mažėti ar net išnykti. Terminalas gali išlikti, jei Gdansko SGD terminalas labiau koncentruotųsi į kitų Centrinės Europos šalių, tokių kaip Slovakija ar Čekija, aprūpinimą dujomis.
Naujausi komentarai