Gavo visus leidimus
Situacija, su kuria susidūrė nedidelį atlygį gaunanti kūno kultūros mokytoja, byloja apie valstybės požiūrį į žmogų, kuris nusprendė dirbti dvigubai daugiau, kad netektų prašinėti pašalpų iš biudžeto.
Šoktelėjus šildymo, elektros ir maisto kainoms, vienos uostamiesčio ugdymo įstaigos mokytoja ėmė sukti galvą, kaip prisidurti prie nedidelės algos.
"Kadangi gyvenu rajone, o dirbu Klaipėdoje, nusprendžiau registruotis ir teikti pavežėjo paslaugą. Dirbu laisvalaikiu, nedideli tai pinigai, bet bent jau užsidirbu degalų išlaidoms. Registravau veiklą, gavau visus leidimus", – pasakojo mokytoja.
Moteris įsiregistravo tarptautinėje pavėžėjimo paslaugą teikiančioje "Bolt" platformoje.
Norint tapti keleivių pavežėju, privaloma gauti Lietuvos transporto saugos administracijos leidimą. Tai kainuoja aštuonis eurus.
Prievolių sąrašas
Leidimui užsiimti tokia veikla privaloma pateikti automobilio registracijos dokumentus, o jei mašina nuomojama, privalu turėti nuomos sutartį.
Reikalingas draudimas, nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažyma su konkrečiu ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriumi.
Mokytoja darbdaviui pateikė privalomojo sveikatos mokymo metu įgytų sveikatos žinių įgūdžių įvertinimo pažymėjimą.
Pateikė ir sveikatos patikrinimo pažymą.
"Moku visus mokesčius, jau esu drausta sveikatos draudimu, bet vis tiek papildomai sumoku sveikatos draudimą, gyventojų pajamų ir kitus mokesčius. Privalau deklaruoti pajamas. Aš viską sumoku sąžiningai. O mano noras labai menkas – užsidirbti šiek tiek papildomai", – teigė mokytoja.
Gavo baudą
Pavežėjo veiklą registravusi moteris ramiai uostamiesčio gatvėmis važinėjo neilgai.
"Vieną vakarą prie stoties staiga mane pasivijo geltonomis liemenėmis vilkintys kontrolieriai. Jie ėmė berti reikalavimus. Vardijo, ką turiu jiems tuojau pat pateikti. Nuo įtampos net širdis sustreikavo. Vairuotojo pažymėjimą, draudimą, mašinos registracijos liudijimą, techninės apžiūros taloną. Net pažymą iš Psichikos sveikatos centro", – pasakojo mokytoja.
Taip pat reikėjo pateikti vežėjo ir keleivių vežimo organizatoriaus sutartį dėl bendradarbiavimo.
Vairuotoja tuo metu laisvų rankų įranga kalbėjo telefonu, ji buvo sustojusi kelkraštyje.
"Man buvo pareikšta, kad esu taksi vairuotoja. Bet aš nesu taksi vairuotoja, neturiu stovėjimo vietos taksi automobiliams skirtose zonose, negaliu važiuoti, pavyzdžiui, Tiltų gatve", – pastebėjo moteris.
Po patikrinimo kontrolieriai konstatavo, kad moteris, nors ir vairuoja techniškai tvarkingą automobilį, bet neturi ne mažiau kaip šešis mėnesius galiojančio techninės apžiūros dokumento.
Toks reikalavimas keliamas pavėžėjimo paslaugą teikiančioms mašinoms.
Moteris buvo nubausta 15 eurų bauda.
Klausimai dėl reputacijos
Tačiau labiausiai vairuotoją šokiravo tai, kad iš jos buvo pareikalauta metus galiojančios pažymos iš Priklausomybės ligų centro.
Moteris vairuoja jau 30 metų. Keičiant vairuotojo pažymėjimą ji nuolat pristatydavo medicininę pažymą, kuri galioja nurodytą laiką.
"Gaunant medicininę pažymą privalėjau pateikti išrašą iš Priklausomybės ligų centro. Tačiau, pasirodo, pavežėjams tokios pažymos reikia kreiptis kasmet", – stebėjosi moteris.
Pirmadienį moteris sulaukė elektroniniu būdu užsakytų pažymų.
Informatikos ir ryšių departamentas išrašė pažymą dėl neteistumo.
Priklausomybės ligų centras elektroniniu būdu atsiuntė medicininę pažymą.
Šios įstaigos tinklalapyje pažymėta, kad iš esmės tai vairuotojų sveikatą tikrina šeimos gydytojas, teikiantis pirminės sveikatos priežiūros paslaugas sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje pacientas yra prisiregistravęs, arba Psichikos sveikatos centro psichiatras.
Kaip jie sveikatą galėjo įvertinti nematydami žmogaus?
Pažymos iš Respublikinio priklausomybės ligų centro filialų reikia tik esant įtarimui dėl galimos priklausomybės ligos.
Šiai vairuotojai tokia liga niekada nebuvo įtariama.
"Ir kam to reikia? Priklausomybės ligų centras manęs juk realiai net akyse nematė. Kaip jie sveikatą galėjo įvertinti nematydami žmogaus? Ar visa tai tikrai būtina?" – klausimus bėrė vairuotoja.
Lietuvos transporto saugos administracijos puslapyje išvardyti reikalavimai, keliami pavežėjams.
Nurodyta, kad lengvųjų automobilių, kuriais teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos, vairuotojai turi būti nepriekaištingos reputacijos.
"Asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis buvo nuteistas už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą ir teistumas nėra išnykęs ar panaikintas; buvo nuteistas už baudžiamąjį nusižengimą ir yra neatlikęs paskirtos bausmės (išskyrus atvejus, kai asmuo atleistas nuo bausmės atlikimo); piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis", – rašoma taisyklėse.
Tokias tvarkas numato Kelių transporto kodeksas.
Alina Velykienė. Vytauto Liaudanskio nuotr.
Rinkliavoms – apvali suma
"Man tai panašu į lupikavimą. Už leidimą vykdyti keleivių pavėžėjimo paslaugą yra numatyta aštuonių eurų valstybės rinkliava. Priklausomybės ligų centras skubos tvarka pažymą išdavė už penkis eurus. Dar šešis eurus reikėjo sumokėti už elektroninę pažymą dėl teistumo Informatikos ir ryšių departamentui", – skaičiavo mokytoja.
Kas šešis mėnesius moteris privalės kreiptis į Techninių apžiūrų centrą techninės apžiūros talono. Tai taip pat kainuoja.
Už lengvojo automobilio patikrą čia teks mokėti 21,9 euro. Jei mašina varoma dyzelinu, teks pakloti daugiau – 25,4 euro.
Moters darbą nuožmiai vertina tarptautinė įmonė. Bet kuris klientas gali pateikti pretenziją dėl paslaugos, ir veikla gali būti sustabdyta.
"Vairuotojai yra vertinami. Aš turiu šimto balų įvertinimą, vadinasi, tikrai esu gera darbuotoja ir mano paslaugomis žmonės liko patenkinti. Bet kurį vairuotoją darbdavys gali užblokuoti, jei tik sulauks skundų. Ir tokių jau buvo ne vienas", – pasakojo moteris.
Valstybė demoralizuoja žmones, kurie imasi atsakomybės ir nori uždirbti papildomų pajamų teisėtu būdu.
Valstybė – pašalpinių veisykla
Kūno kultūros mokytoja dar tik kartą sulaukė 15 eurų nuobaudos, antrąsyk jai jau grėstų 60 eurų bauda.
Situaciją vairuotoja nupasakojo Klaipėdos miesto tarybos narei Alinai Velykienei, klausdama, ar valstybė nepersistengė su tokiais reikalavimais?
"Valstybė verčia žmogų lakstyti dėl visiškai perteklinių dalykų, verčia rinkti krūvas pažymų. Bet esmė čia visai kita. Valstybė demoralizuoja žmones, kurie imasi atsakomybės ir nori uždirbti papildomų pajamų teisėtu būdu", – situaciją apibendrino A. Velykienė.
Politikę nustebino tai, kad pavežėjų kontrole užsiima savivaldybės įmonės kontrolieriai, o ne Policijos pareigūnai bei Lietuvos transporto saugos administracija.
Daugėja pažeidimų
Įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" vadovas Andrius Samuilovas patikino, kad teisę tikrinti ne tik taksistus, bet ir kitus vairuotojus, teikiančius pavėžėjimo paslaugą už atlygį, įstaigos kontrolieriai tikrai turi.
Maža to, jie tai gali daryti ir kitose, ne tik Klaipėdos miesto savivaldybės administruojamose teritorijose.
"Pirmasis tarybos sprendimas buvo dar 2012 metais, 2020-aisiais buvo papildymas. Juk viskas keičiasi ir evoliucionuoja. Pavežėjų prieš keletą metų iš viso dar nebuvo. Taip, galime kontrolę vykdyti ne tik Klaipėdoje, tai dažniausiai vyksta kitų savivaldybių prašymu", – patikino A. Samuilovas.
Įstaigos vadovas patikino, kad priekaištai dėl pažymų kiekio turėtų būti adresuojami Seimui, o ne kontrolieriams.
2021 m. šios įstaigos kontrolieriai fiksavo net 841 pažeidimą.
Daugiausia pažeidimų nustatyta lengvųjų automobilių ir lengvųjų automobilių taksi sektoriuje. Įžvelgiama tendencija, kad 2021 m. bendras užfiksuotų pažeidimų skaičius po žymaus sumažėjimo 2019 ir 2020 m. vėl išaugo net 168 proc.
"Deja, stebima sunkių pažeidimų skaičiaus didėjimo tendencija, paslaugų teikimas be leidimo. Lyginant su 2020 metais, 31 proc. išaugo teisėtų pareigūnų reikalavimų nevykdymo skaičius ir 15 proc. paslaugų teikimo be leidimo didėjimas. Taip pat net 365 proc. padidėjo keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir taksi taisyklių pažeidimų", – rašoma 2021 metų įstaigos veiklos ataskaitoje.
Kontrolė: įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" vadovas A. Samuilovas tikino, kad taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių vairuotojų padaromų pažeidimų padaugėjo tris kartus. Vytauto Liaudanskio nuotr.
Prie registrų neprileido
A. Samuilovas negalėjo atsakyti į klausimą, kodėl pažeidimų skaičius šoktelėjo net tris kartus.
"Labai sudėtinga paaiškinti, kas tai lemia. Kai tik atsirado pavežėjų paslauga, daugybė taksi vairuotojų ėmė dirbti pagal programėles. Vėliau įvyko atvirkštinis procesas. Faktiškai šiuo metu visi taksi vairuotojai ir pavežėjai yra po vienu kurpaliumi", – įžvelgė A. Samuilovas.
Pažeidimų skaičius gali augti ir dėl didėjančio tokias paslaugas teikiančių vairuotojų skaičiaus.
"Skundų dėl pavežėjų paslaugų yra daug. O mums pavesta pusiau sanitaro funkcija. Yra reikalavimai, jų reikia laikytis. Juk negali taip būti, kad vieni reikalavimų laikosi, o kitiems tai negalioja", – pastebėjo A. Samuilovas.
Įstaiga mėgino išsiaiškinti, ar kontrolieriai galėtų nereikalauti pažymų dėl teistumo ir priklausomybės ligų.
"Dabar viskas skaitmenizuota. Mėginome pasiaiškinti, ar tokias pažymas galime matyti kokiame nors registre. Tada nereikėtų pavežėjui vežiotis viso segtuvo dokumentų. Tačiau mums buvo atsakyta, kad dėl asmens ir sveikatos duomenų apsaugos mes negalime patekti į tokius registrus. Esame už tai, kad administracinė našta būtų sumažinta", – pripažino A. Samuilovas.
Naujausi komentarai