Pereiti į pagrindinį turinį

Planuoja palaidoti Latvijos ir Estijos uostus

2020-03-02 03:00

Išvydus šių metų sausio rytinės Baltijos uostų krovos rezultatus, galima pamanyti, kad Rusija jau tarsi užsakinėja Baltijos uostų laidotuvių muziką.

Veikla: dabartinis Primorsko naftos ir jos produktų krovos terminalas.
Veikla: dabartinis Primorsko naftos ir jos produktų krovos terminalas. / luna-info.ru nuotr.

Kuriamas perimti kroviniams

Estijos ir Latvijos uostus Rusija rengiasi galutinai „palaidoti“ 2024 m. 

Tais metais Leningrado srityje, kaip skelbiama, pradės veikti universalus Primorsko krovos kompleksas. Internetinėje svetainėje „Upkprimorsk.com“ pristatoma, kad universalių krovinių kompleksas bus įkurtas 760 ha plote. Jis galės krauti apie 
70 mln. tonų krovinių. Teigiama, jog kompleksas statomas tam, kad iš rytinės Baltijos šalių uostų atimtų visus rusiško tranzito krovinius.

Komplekse būtų įrengtas 
20 mln. tonų metinio pajėgumo anglių terminalas, 2 mln. TEU metinio pajėgumo konteinerių terminalas, 5 mln. tonų metinio pajėgumo grūdų terminalas, sausų krovinių ir dengtų sandėlių kompleksai. Į Primorską planuojama nutiesti naujus kelius, geležinkelius.

Protestas: plakatas Primorske prieš buvusio Tambovo autoriteto uosto statybą.  (vk.com nuotr.)

Kol kas Primorske yra tik naftos ir jos produktų krovos kompleksas. Jį valdo Rusijos „Transneft“ kompanija. Primorsko uoste pernai krauta 61 mln. tonų naftos ir jos produktų.

Savininkai – spalvingos asmenybės

Nors Primorsko universalaus krovos komplekso statybos dar neprasidėjo, jo pabaigtuvių terminai jau nustatinėjami. Iš pradžių buvo 2022 m., dabar pabaigtuvės jau nukeliamos į 2024-uosius.

Skelbiama, kad įrengti universalų kompleksą kainuos apie 
170 mlrd. rublių (apie 2,5 mlrd. eurų). Tai dideli pinigai, tačiau tokiai valstybei kaip Rusija juos įmanoma rasti.

Šioje šalyje blogai yra tai, kad klesti didžiulė korupcija. Pavyzdys yra Kaliningrado srities Pionersko keleivių ir kruizinių laivų terminalo statyba. Čia apie 40 proc. avansu gautų pinigų buvo pradanginta. Pati statyba Pionerske yra įšaldyta.

Vizija: Primorsko krovos komplekso schema, kur plius ženkliukais pažymėti nauji statiniai, tarp jų ir konteinerių terminalas, kuris iš Klaipėdos uosto rengiasi perimti dalį krovinių. (upkprimorsk.com nuotr.)

Ar nepasikartos panaši situacija ir Primorske? To niekas nežino, tačiau Ust Lugos uosto statybos pavyzdys įrodė, kad jei Rusija ko nors nori, ji gali padaryti. Nors Ust Lugos uosto statybos vyko su dideliu kibirkščiavimu. Čia netgi buvo teisiamas vienas iš uosto vadovų.

Primorsko universalaus krovos komplekso statybos taip pat jau stringa.

Tai prasidėjo 2019 m., kai Primorsko naftos terminalo apsaugos juostoje buvo pradėtas kirsti miškas naujiems krovos kompleksams. 

„Jei jūs esate du milijardieriai –
vienas buvęs Tambovo (miestas, kuris garsus kalėjimais ir nusikalstamumu) kriminalinis autoritetas, o kitas – Rusijos turto valdybos viršininko pavaduotojas, – tai jums viskas galima: ir kirsti 240 ha miško, ir be ekologų ekspertizių ir derinimo su gyventojais pradėti vykdyti darbus Suomių įlankos pakrantėje, – piktinosi vietiniai aktyvistai.

Primorsko universalaus krovos komplekso bendrovėje buvusiam tamboviečiui Ilja Traber ir buvusiam Rusijos turto valdybos viršininko pavaduotojui Ramis Deberdejevui priklauso po 26 proc. akcijų. R.Deberdejevas yra ir vienas iš pagrindinių Ust Lugos uosto bendrasavininkių. Jis glaudžiai susijęs su Leningrado srities gubernatoriaus šeima.

Dar po 16 proc. akcijų Primorsko komplekso bendrovėje valdo trys asmenys. Yra duomenų, kad kai kurie akcininkai artimiau pažįstami su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu.

Uostas su politiniu užtaisu

Dalis žmonių kelia klausimų, kam Rusijai Leningrado srityje reikalingas dar vienas šeštasis uostų krovos kompleksas, jei dabartiniuose uostuose per mažai krovos? Primorsko kompleksas yra laikomas rizikingu projektu, nes po 5–10 metų rusiškų anglių paklausos gali nelikti ir terminalas virs metalo laužo krūva. 

Pasipiktinimas: naujo uosto statybai prie Primorsko kertami ištisi masyvai miškų. (Redakcijos archyvo nuotr.)

Tačiau Rusijos valdžia jį palaiko aukščiausiu lygiu. Politiškai kompleksas pristatomas kaip ypač reikalingas, nes perims rusiškų krovinių likučius iš rytinės Baltijos uostų. Tačiau yra manančių, kad per šio komplekso statybas siekiama išplauti ir nemažą kiekį pinigų. 

Rusijoje pripažįstama, kad kompleksas beveik nepakenks Klaipėdos uostui, gal tik kažkiek perims iš jo konteinerių. Kalbama ir apie tai, kad Rusija turėtų bandyti per naują krovos kompleksą vilioti Baltarusijos krovinius. Iki šiol jai nepavyko priversti, kad Baltarusija pakeistų palankiausią tranzitui Klaipėdos uostą į Rusijos uostus.

Pagrindinė Primorsko universalaus krovos komplekso veikla nukreipta prieš Latvijos ir Estijos uostus. Rusijoje skelbiama, kad, išėmus iš rytinės Baltijos uostų iki 25 proc. dabartinės jų krovinių apyvartos, tai iš esmės reikš Latvijos ir Estijos uostų laidotuves. Vien anglių Latvijos uostai netektų iki 40 proc.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų