Pereiti į pagrindinį turinį

Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių

2012-08-10 18:01
Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių Kaligrafijos menas Klaipėdoje supasi ant burių

Šiomis dienomis Danės upė Klaipėdos centre pasipuošė unikalia rašto meno paroda ant vandens – kaligrafijos kūriniais dekoruotomis burėmis.

Brangu, bet verta

Trečiadienį į Danės upę prie Biržos tilto buvo atplukdyti pirmieji pontonai su burėmis, kurios virto kaligrafijos meno kūriniais. Dėl stipraus vėjo eksponavimas užtruko, ir visos 12 burių su 11 autorių rašto meno darbais suplazdėjo tik ketvirtadienį.

Praūžus oficialiems Klaipėdos miesto 760 metų jubiliejaus renginiams, uostamiesčio menininkų grupė „Žuvies akis“ ir bendrovės „Klaipėdos laivų remonto“ dukterinė įmonė „Klaipėdos pilies uostas“ pratęsė šventinį maratoną, centrinę miesto arteriją – Danės upę – išdabindami kaligrafijos kūriniais dekoruotomis burėmis.

Šio unikalaus rašto meno projekto biudžetas – 20 tūkst. litų. Anot jo koordinatorės menotyrininkės Godos Giedraitytės, būtų prireikę dešimt kartų daugiau lėšų, jei ne „Klaipėdos pilies uosto“ parama. „Kreipėmės į daugiau nei 50 įmonių, prašydami padėti ir prisidėti. Atsiliepė tik Alvydas Butkus, „Klaipėdos pilies uosto“ generalinis direktorius. Matyt, jį vienintelį mūsų idėja įtikino“. Uostininkai ne tik paskolino pontonus, bet ir atplukdė juos, numetė inkarus ir kaip kokie ekvilibristai ant bangų sumontavo menininkų suprojektuotas simbolines bures su atspaustais kaligrafijos kūriniais.

Projekto sumanytojai guodėsi, kad tai brangu, ir idėjos įgyvendinimas užtruko ilgai. Bures išplukdyti į Danę ketino dar birželį, kad jos ant vandens suptųsi visą jubiliejinės Klaipėdos vasarą. Bet buvo visai praradę finansinę viltį. Kai paaiškėjo, kad Kultūros rėmimo fondas ir Klaipėdos miesto savivaldybė vis dėlto skyrė šiam projektui lėšų, bandė įsiterpti į Jūros šventės programą. Vėl nepasisekė – Jūros šventė nepriėmė po savo sparnu. „Gal taip ir geriau, – svarstė G.Giedraitytė su kitu projekto kuratoriumi dailininku Mindaugu Petruliu. – Būtume paskendę šventės šurmulyje. Tiesa, mūsų kaligrafijos bures būtų pamatę daugiau žmonių, miesto svečių...“

Primena sparnuotą frazę

Dabar, kai kaligrafija ant burių jau plazda, supdamasi ant vandens, džiugina ir projekto rengėjus, ir autorius, ir šiaip praeivius, žingsniuojančius Danės krantinėmis tarp Biržos ir Pilies tiltų. Ir visiems primena sparnuotą posakį: Klaipėda – Lietuvos kaligrafijos sostinė.

Prie šio vardo įtvirtinimo itin prisidėjo garsus klaipėdietis kaligrafijos meistras prof. Algis Kliševičius (1950–2008). Jo dėka per pastaruosius du dešimtmečius uostamiestyje susibūrė stipri menininkų kaligrafų grupė, tęsianti Antano Kučo, Alberto Gursko ir kitų Lietuvos kaligrafijos meistrų suformuotas tradicijas. Klaipėdoje inicijuotos ir vyko keturios Lietuvos šrifto ir kaligrafijos parodos „Rašto menas“ (1992, 1999, 2004, 2009), nuolat rengiami įvairūs kaligrafiniai projektai, o nuo 2006 m. leidžiamas vienintelis Lietuvoje tęstinis leidinys „Kaligrafijos sąsiuviniai“, kuris populiarina ir propaguoja kaligrafijos meną tarp profesionalų ir mėgėjų. Metams baigiantis pasirodysiantis „Kaligrafijos sąsiuvinių“ numeris visas bus skirtas šiam rašto meno projektui ant vandens.

Kaip aiškino organizatoriai, idėja – pristatyti Klaipėdos miestui svarbius elementus, t.y. uostamiestį simbolizuojančias bures ir rašto meną, tarptautiniame projekte „Kaligrafija ant burių“ gimė dar 2010-aisiais ir buvo įgyvendinama keliais etapais. 2011-aisiais surengtas tarptautinis konkursas, kurio rezultatai šių metų pradžioje pristatyti parodose Klaipėdoje ir Šiauliuose. Projekte dalyvavo 40 menininkų iš 9 pasaulio šalių – Vokietijos, Izraelio, Prancūzijos, Rumunijos, Japonijos, Italijos, Rusijos, Baltarusijos ir Lietuvos. Iš jų pateiktų kūrinių vertinimo komisija atrinko įdomiausius ir labiausiai Klaipėdos dvasią atspindinčius kaligrafijos darbus. Jų autoriai – kaligrafijos menininkai Anastasia Kulazhenko (Baltarusija / Lietuva), Massimo Polello (Italija), Leo Ray (Izraelis), Jean Larcher (Prancūzija), Katharina Pieper (Vokietija) bei Albertas Gurskas, Ilja Klemencovas, Romanas Klemencovas, Lidija Kuklienė, Agnė Pivoriūnaitė ir Donata Porvaneckaitė (Lietuva).

Vertins ir gamta

Dabar jų kūriniai adaptuoti ir atspausti ant trikampes bures imituojančių tentų, įtvirtintų metalo konstrukcijose. Vienos burės aukštis – 5 m, plotis – 2,5 m. Danės upėje jos turėtų plevėsuoti iki spalio pabaigos.

„Žiūrėsim, kaip ne tik žmonės, bet ir gamta vertina kaligrafiją, – šypsojosi G.Giedraitytė. – Esame pasiruošę tas bures remontuoti, taisyti, nes tai eksperimentinis projektas, darome pirmąsyk, kažin ar viską numatėme.“

„Ir gamta tą meną vertins. Išties įdomu, kaip ji reaguos. Čia gi ne saugi galerija, – svarstė specialiai iš Kauno atvažiavusi viena iš parodos ant vandens autorių grafikė D.Porvaneckaitė, sukūrusi kaligrafinį „Haiku Klaipėdai“. – Tas burių dydis ir adaptacijos pagal jų formatą – ne tai lemia meno kokybę. Iš tikrųjų šis projektas nekeičia esmės. Bet kurią meno formą galima adaptuoti erdvėje. Bet šiuo atveju svarbu ir kontekstas. Man Klaipėda – egzotika. Džiugu čia būti, infiltruoti į šią vietą savo darbus. Ją papuošti man buvo įdomu. „Menas – menui“ – jau praėjęs laikas. Norisi tą meną „ištransliuoti“. O kaligrafija įvelka jį į virtualų rūbą.“

M.Petrulis teigė, kad tai replika burlaiviams ir anaiptol ne paskutinis tokio pobūdžio rašto meno projektas: „Gal šis bus net tęstinis. Kaligrafija gali atsirasti bet kur – ant vandens, smėlio, pastatų, tiltų...“

„Globalioje, virtualioje visuomenėje rašto menas labai svarbus, – mano G.Giedraitytė. – Mąstome, gal ateityje verta ant pontonų surengti atviras dirbtuves, kad žmonės pamatytų, kaip tai vyksta.“

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų