- Gerūta Griniūtė, LRT Klasikos laida „Muzikinis pastišas“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
-
Jei W. A. Mozartas būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs 100 metų
Wolfgangas Amadeus Mozartas turėjo tų pačių ydų, kaip ir dabartiniai populiariosios scenos atstovai: jis buvo darboholikas, priklausomas nuo alkoholio, rūkė, LRT Klasikai sako austrų genijaus smuiką į Lietuvą atvežęs W. A. Mozarto kūrybos mokslinių tyrimų instituto vadovas Ulrichas Leisingeris.
„Gerai, kad tais laikais nebuvo daug galimybių įklimpti į narkotikus. Tačiau jis, tam tikra prasme, pats vedė save mirties link. [...] streptokokinė infekcija nesunkiai įveikė jį, sulaukusį vos 35 metų. Jeigu jis būtų buvęs nuobodus žmogus, gal būtų gyvenęs iki 100 metų, bet veikiausiai būtų rašęs nuobodžią muziką. Tad nežinau, kas geriau. Bet W. A. Mozartas [...] tikrai tapo popžvaigžde“, – įsitikinęs muzikologas.
Spalio viduryje Lietuva tapo viena iš nedaugelio šalių, į kurią, lydimas mokslininkų iš Austrijos, buvo atvežtas kompozitoriaus W. A. Mozarto smuikas. Šiuo smuiku kūrėjas griežė savo gyvenimo Vienoje laikotarpiu. Instrumento pristatymą mūsų šalyje organizavo Lietuvos ir Austrijos draugija, Zalcburgo tarptautinis fondas „Mozarteum“, Lietuvos muzikos ir teatro akademija, Lietuvos nacionalinė filharmonija bei Lietuvos muzikų rėmimo fondas.
1764 m. smuiką pagamino italų meistras Pietro Antonio dall Costa, iš jo pavardės ir kilo smuiko pavadinimas. Ir nors instrumento istorija sudėtinga ir paini, Zalcburgo tarptautinio „Mozarteum“ fondo atstovai – W. A. Mozarto laiškų ir skaitmeninio jų išleidimo skyriaus vedėja, muzikologė, smuikininkė dr. Anja Morgenstern, W. A. Mozarto kūrybos mokslinių tyrimų instituto vadovas, muzikologas dr. Ulrichas Leisingeris bei W. A. Mozarto muziejų ir archyvų skyriaus vadovė dr. Gabriele Ramsauer sako turintys pakankamai įrodymų, kad tai – didžiojo austrų genijaus instrumentas.
– Ar šis smuikas – tikrai priklausė austrų genijui W. A. Mozartui?
U. Leisingeris: Po daugiau nei 200 metų negalime būti visiškai tikri. Tačiau istorija, kuri mums buvo pateikta, patikima. Instrumentas pateko į mūsų globą tik prieš trejus metus. Pradėčiau nuo fakto, kad 1799 m. leidėjas Johannas Antonas Andre įsigijo smuiką iš Konstanzos Mozart (W. A. Mozarto našlės). Kadangi J. A. Andre buvo smuikininkas, Konstanza ramiai jam perleido instrumentą. J. A. Andre gyveno iki 1842 m. ir prieš pat mirtį smuiką perdavė savo mokiniui Heinrichui Henkeliui. Būtent H. Henkelis tada ir papasakojo žurnalistams, kaip smuiką jis gavo iš savo mokytojo ir kaip J. A. Andre instrumentą perėmė iš W. A. Mozarto našlės. Konstanza patvirtinusi, kad W. A. Mocartas yra griežęs šiuo smuiku.
Instrumentas kurį laiką priklausė anglų smuikų gamintojų firmai, kuri jį laikė ypač vertingu ir niekada nepardavė. Kai 1980 m. minėtoji firma nutraukė veiklą, instrumentas prapuolė. Pasirodo, jis buvo parduotas privačiam asmeniui Vokietijoje. Tas žmogus griežė smuiku kvartete savo malonumui 25 metus. O jam baigus griežti, smuikas pateko į meno mecenatės dr. Nicolos Leibinger-Kammuller rankas. Mecenatė nenorėjo instrumento laikyti sau – suprato, kad muziejus geriau juo pasirūpins. Taip šis instrumentas ir atkeliavo į W. A. Mozarto muziejų Zalcburge.
– Žinome, kad W. A. Mozartas turėjo keletą smuikų. Kodėl būtent šis – dalla Costa – smuikas šiandien yra Lietuvoje?
G. Ramsauer: Svarbiausias ponios N. Leibinger-Kammuller noras buvo, kad instrumentas būtų rodomas Austrijoje ir užsienyje, kad juo būtų griežiama. Taigi šį smuiką rodome dažniausiai, jį atvežėme ir į Vilnių. Tačiau taip pat yra griežiama vaikiškuoju smuikeliu. Visi mūsų prižiūrimi instrumentai yra gerai išlaikyti, džiaugiamės, galėdami juos pristatyti visuomenei.
– Smuikininkai, kaip ir kiti atlikėjai, retai duoda palaikyti savo instrumentą, mat labai jį saugo. Čia – W. A. Mozarto smuikas. Kaip jaučiatės juo grieždama?
A. Morgenstern: Pirmiausia – man didelė garbė, kad galiu juo griežti. Žinoma, smuiką saugau lyg savo. O pačiu nuostabiausiu dalyku laikau tai, kad šiandien visi galime išgirsti tą patį garsą, kurį girdėjo ir mėgo W. A. Mozartas. Dažnai grojame kartu su kolega Ulrichu, kuris skambina W. A. Mozarto fortepijonu. Tada abu jaučiame magišką atmosferą, ypač koncertuodami istorinėse salėse.
– Visi trys esate muzikologijos mokslų daktarai. Šiandien, interpretuojant praėjusių epochų muziką, siekiama ją atkurti ypač tiksliai, sukuriant autentiškas sąlygas muzikai skambėti. Ar kada mėginote istoriniais instrumentais paimprovizuoti?
U. Leisingeris: Kaip ir sakėte, mes esame akademikai, tad stengiamės likti konservatyvūs. Yra puikių pianistų ir smuikininkų, kurie grodami W. A. Mozarto instrumentais būna daug drąsesni. O mes siekiame kuo tiksliau atspindėti W. A. Mozartą. Vis dėlto stengiamės išlikti kuklūs, nes negalime tiksliai pasakyti, kaip iš tikrųjų muzika buvo atliekama tais laikais. Juo labiau negalime kitiems liepti groti tik taip ir ne kitaip. Svarbiausia, kad W. A. Mozartas, kaip ir kiti praėjusių amžių kompozitoriai, yra gyvas – nuolat atsiranda naujų atlikėjų, interpretuojančių jo muziką.
– Bendraujate su W. A. Mozarto muziejaus lankytojais ir, ko gero, išgirstate įvairiausių klausimų. Kuo žmonės domisi labiausiai?
A. Morgenstern: Į muziejų atvyksta ir jaunų, ir senų žmonių iš viso pasaulio. Pagrindinis jų noras – pažinti W. A. Mozartą asmeniškai. Jie nori pamatyti kambarius, kuriuose jis gimė, augo, gyveno. Nori pajusti jo kasdienybę: kaip valgė, kur miegojo. Žmonės gėrisi portretais, juose nutapytais drabužiais, įmantriais perukais. Lankytojus ne mažiau domina ir instrumentai: kaip jie skamba, kaip pateko į mūsų globą.
– Gal žinote, koks vidutinis smuiko amžius?
G. Ramsauer: Tikiuosi – amžinybė! Kruopščiai juos prižiūrime, bet stengiamės, kad instrumentai negulėtų lentynose. Nusprendėme jų nerodyti tik kaip muziejinių relikvijų. Jie turi skambėti. Beje, dirbdama greta originalių instrumentų, supratau, kad noriu W. A. Mozarto muziką girdėti atliekamą tik jo instrumentais. Tada jaučiu, kad tikrai esu šalia savo genijaus.
U. Leisingeris: Pas mus apsilankantiems žmonėms sakau, kad instrumentai ir yra tai, kas juos gali labiausiai priartinti prie W. A. Mozarto. Daugelis žmonių galvoja, kad visi tie gražūs portretai atskleidžia anų laikų realybę. Tačiau taip nėra. Turime W. A. Mozarto aprašymus, ir jie neatitinka paveikslų. Portretai, regis, kur kas dailesni, nei W. A. Mozartas iš tiesų buvo. Ir W. A. Mozarto draugų laiškai ne visada sako tiesą. O instrumentai nemeluoja. Svarbu juos išgirsti.
Dar vienas įdomus dalykas, susijęs su muziejaus lankytojais, tas, kad susižavėjimas W. A. Mozartu visiškai nepriklauso nuo žmogaus išsilavinimo. Pas mus atvyksta paprastų, su muzika nesusijusių žmonių, kurie be galo myli šį kompozitorių. Ir jie užduoda daug įdomesnių klausimų nei muzikantai. Kai lankėmės LRT TELEVIZIJOJE, vienas operatorius buvo taip susidomėjęs! Sako: „Jei čia tikrai Mozarto smuikas – tai nuostabu!“ Pamenu, Japonijoje mus vežę taksi vairuotojai tik kelionės pabaigoje sužinojo, kad ką tik pavėžėjo W. A. Mozarto smuiką. Visi jie neslėpė nuostabos ir sakė būtinai apie tai papasakos savo anūkams. Tokios akimirkos – be galo malonios. W. A. Mozartas nėra tik specialistams. Jis – visiems.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Rekordinė šiluma paveikė Burbiškio dvaro tulpes
23 kartą lankytojai į Burbiškio dvarą traukė grožėtis tulpėmis. Tiesa, neįprastais karščiais prasidėjęs pavasaris šventę pakoregavo, pusė tulpių jau peržydėjo. Tačiau, anot sodininkės, šiemet lankytojai turėjo uni...
-
S. Kairys Belgijoje su ES kolegomis aptars pasirengimą dirbtinio intelekto amžiui
Kultūros ministras Simonas Kairys pirmadienį ir antradienį lankysis Antverpene ir Briuselyje, kur su Europos Sąjungos (ES) kultūros ministrais diskutuos kultūros vaidmens stiprinimo ir pasirengimo dirbti dirbtinio intelekto (DI) amžiuje klausimais. ...
-
Kino operatorių apdovanojimuose triumfavo J. Sičiūnas, M. Juodvalkytė
Lietuvos kino operatorių asociacijos apdovanojimuose „Ąžuolas 2024“ įvertinti geriausi kino meistrai, pagrindiniai apdovanojimai atiteko Juliui Sičiūnui, Mildai Juodvalkytei, už viso gyvenimo nuopelnus pagerbtas Arvidas Andrijus Baronas. ...
-
Gegužė – su poezijos žiedais1
Tradiciškai Kaune šį savaitgalį jau 60-ąjį kartą prasidės tarptautinis poezijos festivalis „Poezijos pavasaris 2024“, kurį rengia Lietuvos rašytojų sąjunga (LRS), Rašytojų klubas. Seniausio Lietuvos poezijos k...
-
2026 metais Tokijuje planuojama eksponuoti M. K. Čiurliono darbus
Po dvejų metų Japonijos sostinėje Tokijuje planuojama surengti Mikalojaus Konstantino Čiurlionio darbų parodą. ...
-
Pamatyti M. K. Čiurlionio jūrą1
Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) – premjera „Čiurlionio peizažai: jūra“. Spektaklyje skamba Mikalojaus Konstantino Čiurlionio simfoninės poemos „Jūros sonata“ garsai, jo ir sutuoktinės Sofijos Kymantaitės-Čiurlio...
-
Patriotiškumo ugnį įžiebs Z. Bružaitės „Requiem. Laisvės vardan“6
Praėjus 52 metams po Romo Kalantos žūties, jo auką dėl laisvės ir Kauno pavasario antitarybinių protestų dvasią miestiečiai tradiciškai prisimins gegužės 14-osios vakarą, Muzikinio teatro sodelyje skambant kompozitorės Zitos Bružaitės &b...
-
Klaipėdos universiteto profesorius ėmėsi meistrauti9
Klaipėdos universiteto profesorius Rimantas Balsys Etnokultūros centre atidarė savo medžio drožinių parodą „Tašau ir tėik“. Žemaičio mokslininko skaptuoti rakandai daugiausiai skirti pirčiai. ...
-
Festivalio „Lauksnos“ savanoriai taps uostamiesčio ambasadoriais
Birželio gale vyksiančio tarptautinio nematerialaus kultūros paveldo festivalio „Lauksnos“ rengėjai ieško savanorių. Reikalingi žmonės, gebėsiantys padėti priimti svečius bei talkinti koncertų metu. Patirtis rodo, kad tokių talki...
-
Mylintiems skaitymą – diskusijų klubas uostamiestyje1
Klaipėdos savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Kalnupės padalinyje vykstantys Vydūno klubo susitikimai sulaukia nemenko susidomėjimo. Į diskusijas apie šio mąstytojo tekstus įsitraukti nori vis daugiau klaipėdiečių. ...