Tikrojo gyvenimo dienoraščiai
Kaune gimęs ir vaikystę praleidęs A.Kulikauskas buvo neformalios Kaune susikūrusios fotografų grupės "Plėšriųjų sekcija" lyderis. Jis su bendraminčiais įamžindavo realybę tokią, kokią ją išgyveno ir kokia ji buvo: nuobodi, monotoniška, slegianti ir be pagražinimų.
Paskutinįjį XX a. dešimtmetį išvykęs į JAV A.Kulikauskas daugiau nei du dešimtmečius gyveno Niujorke ir toliau pildė fotografo dienoraštį, kasdienybės atspindžius užrašydamas vaizdais. Savo kūryboje jis fiksavo tai, kuo gyvena, kas pakliūva į jo akiratį, ne veltui kūrėjo darbai alsuoja natūralumu, buitiškumu. 2012 m. menininkas grįžo į Lietuvą. Šiandien jis vadinamas universaliu kūrėju, sujungusiu Lietuvą ir išeiviją.
A. Kulikausko kūrybos braižu yra tapusi dviejų technikų – primityviojo "pinhole" principo ir novatoriškos momentinės fotografijos "polaroid" technologijos simbiozė.
A.Kulikausko kūrybos braižu yra tapusi dviejų technikų – primityviojo "pinhole" principo ir novatoriškos momentinės fotografijos "polaroid" technologijos, kai fotografuojamam vaizdui išsaugoti naudojamos momentinės polaroidinės fotografijos medžiagos, simbiozė.
A.Kulikauskas – pastabus ir jautrus aplinkos stebėtojas, mus supančių detalių, būsenų perteikėjas, atvirai ir asmeniškai kuriantis fotografinius realybės vaizdus.
Niujorke lietuvio žvilgsnį dėl savo formų ir detalių estetikos bei santykio su kitais miesto objektais patraukė dviračiai. Fotografas ėmėsi fiksuoti skirtingais kampais, įvairiose miesto erdvėse įsikomponavusius mažuosius miesto akcentus. A.Kulikausko fotografijose dviratis kai kada tampa ne tik objektu, bet ir tašku, iš kurio perspektyvos žvelgiame į metropolį.
Fotografijos muziejaus kolekcijai atrinktos 33 fotografijos iš serijų "Dviračiai", "Times Square" (liet. Taimso aikštė) ir įvairios tematikos kūriniai, kuriuose Niujorko vaizdai, užfiksuoti kasdienybės objektai iš galinio kiemo ("Backyard"), atostogų metu įamžinti peizažai Meksikoje, Playa La Mina paplūdimyje ir kt.
Sena ir nauja jungtis
Savito braižo menininkas suteikia naujas vertes kasdienybės objektams – juos nušviesdamas per mažą "pinhole" skylutę, įkomponuodamas ir užrašydamas fotografinio kadro rėmuose ir pateikdamas žiūrovui.
Fotografas, drąsiai jungdamas seną ir naują, kuria eksperimentinę fotografiją, kuroje fiksuojami urbanistiniai ir gamtos peizažai, jų fragmentai, miesto, gamtos ir namų aplinkos objektai. Dėl "Pinhole" principo laikas A.Kulikausko fotografijose tampa pagrindiniu veikėju, įtraukiančiu ir kuriančiu vizualųjį meną iš šviesos ir judesio žaismo. Laiko tėkmės nuojautomis alsuoja daugelis autoriaus darbų, o ypač stipriai ši nuotaika jaučiama fotografijose iš Taimso aikštės.
Gyvendamas Niujorke, menininkas dirbo studijoje visai šalia Taimso aikštės. Per pietų pertraukas joje pastatęs "pinhole" kamerą, jis fiksuodavo laiką, slenkantį per vietą, kuri yra tapusi pragmatiško ir materialaus pasaulio, kupino nesustabdomo judėjimo, simboliu.
Kol saulės šviesa užrašydavo vaizdą vienoje lėtoje A.Kulikausko "pinhole" fotografijoje, šimtai turistų tūkstančius kartų nuspausdavo mygtuką, sukurdami begales skaitmeninių vaizdų. Taip tame viename autoriaus kūrinyje sutilpdavo šimtai kadrų, darytų žmonių, tuomet buvusių ir fotografavusių Niujorko arterija vadinamą Taimso aikštę.
Atgaivinta "pinhole" istorija
Muziejaus įsigytame rinkinyje išsiskiria autoportretų serija "Pats / Self" – tai 142 fotografijos, atliktos "pinhole polaroid" technika su autentiškomis paties fotografo sukonstruotomis "pinhole" kameromis, iš kurių dvi muziejus įsigijo kartu su fotografijomis (iš viso įsigytos trys autoriaus gamintos "pinhole" kameros).
Gyvendamas Niujorke A.Kulikauskas pradėjo konstruoti "pinhole" fotoaparatus sau ir draugams. Jo savadarbes kameras pastebėjo momentinius fotoaparatus gaminančios "Impossible" įmonės parduotuvės Niujorke vadovas ir užsakė 100 tokių kamerų. Kiekvienas pagamintas fotoaparatas buvo testuojamas – autorius pats pozuodavo.
Muziejaus įsigytos A.Kulikausko fotografijos įvairiapusiškai reprezentuoja fotografo kūrybos kelią – kur kas ilgesnį nei paskutinieji penkeri metai išeivijoje. Fotografijų rinkinį, kuriame sutelpa įvairių temų darbai – nuotraukos iš žymiausių ciklų, išskirtinis fotografijų serijos "Pats / Self" projektas, savadarbės "pinhole" kameros – visa tai bus galima pamatyti muziejaus istorinėje ekspozicijoje, ateityje rengiamose parodose ir kituose muziejaus projektuose.
Įsigyta kolekcija prieinama internete šiuo e.adresu.
Naujausi komentarai