Tarp milžiniškų keleivinių ir karinių transporto lėktuvų bei grakščių naikintuvų, šiemet demonstruojamų 100 metų jubiliejų švenčiančioje Paryžiaus aviacijos parodoje išrikiuota kukli istorinių lėktuvų kolekcija pritraukė daugybę smalsių lankytojų.
Šios ekspozicijos centre puikuojasi trapus monoplanas "Bleriot XI", kuris buvo demonstruojamas 1909 metais vykusioje pirmojoje Paryžiaus aviacijos parodoje, kai prancūzų konstruktorius Louis Bleriot juo pirmąkart perskrido Lamanšo sąsiaurį.
Parodoje, į kurią lankytojai galės patekti iki sekmadienio, dar daugiau dėmesio sulaukė "PBY5A Catalina" - dailus Antrojo pasaulinio karo laikų JAV hidroplanas, nepagarbiai įspraustas tarp didžiulio oro bendrovės "Air France" krovininio lainerio "Boeing 777" ir naujutėlaičio universalaus kovinio lėktuvo "Eurofighter Typhoon".
Dvimotorė "Catalina", išsiskirianti aukštai pritvirtintais sparnais, karo metais vykdė įvairias itin svarbias, tačiau neįspūdingas užduotis. Šis hidroplanas atliko tolimojo nuotolio žvalgo, kovos su povandeniniais laivais lėktuvo ir numuštų lėktuvų pilotų bei paskandintų laivų jūreivių gelbėtojo funkcijas. Jais taip pat buvo skraidoma į tolimąją Australiją, kai šią šalį nuo pasaulio buvo atkirtęs Japonijos Ramiojo vandenyno karo laivynas.
Vieną iš didžiausių žygdarbių šie lėktuvai įvykdė 1941 metų gegužę, kai viena Didžiosios Britanijos karališkųjų oro pajėgų "Catalina" Atlanto vandenyno šiaurėje pastebėjo vieną iš moderniausių ir galingiausių nacių Vokietijos linijinių laivų "Bismarck". Prieš šį laivą Didžioji Britanija metė milžiniškas karo laivyno pajėgas, ir po įnirtingo jūrų mūšio Adolfo Hitlerio laivyno pasididžiavimas buvo paskandintas.
"Tai vienas iš neapdainuotų Antrojo pasaulinio karo didvyrių; siekdami išsaugoti šio istorinio "darbinio arkliuko" atminimą, palaikome tinkamą skraidymui jo būklę" - sakė Rodas Brookingas (Rodas Brukingas), buvęs oro bendrovės "British Airways" lakūnas, dabar - 66 metų "Cataliną" prižiūrinčios britų draugijos pilotas.
Susidomėjimo taip pat sulaukė neišvaizdus dvimotoris lėktuvas "MD 315 Flamant", pagarsėjęs tuo, jog buvo garsios Prancūzijos aviacijos įmonės "Dassault", kurios vardas vėliau tapo aukščiausios klasės karo ir verslo lėktuvų simboliu, pirmagimis. Be to, "Flamant" buvo pirmasis pasaulyje specialiai suprojektuotas verslo klasės lėktuvas.
Jo konstruktorius Marcelis Blochas buvo garsus Prancūzijos aviacijos inžinierius, sukūręs naikintuvą "Bloch MB 406", kuris Antrąjį pasaulinio karo pradžioje buvo vienas iš pagrindinių Prancūzijos oro pajėgų lėktuvų.
Naciams sutriuškinus Prancūziją, žydų tautybės konstruktorius buvo pasiųstas į liūdnai pagarsėjusią Vokietijos Buchenvaldo koncentracijos stovyklą, tačiau liko gyvas ir po karo grįžo į Paryžių. Ten jis pasikeitė pavardę, pasirinkęs Prancūzijos pasipriešinimo judėjime dalyvavusio brolio slapyvardį Dassault (Daso, išvertus - "kovinis"). Vienas iš M.Dassault sukurtų naikintuvų "Mirage III" pelnė tarptautinį pripažinimą dėl įspūdingo pasirodymo 1967 metų arabų ir Izraelio kare.
Šios įmonės naujausias kūrinys - universalusis karo lėktuvas "Rafale" - demonstravo įspūdingus oro akrobatikos triukus danguje virš savo senojo giminaičio.
"Flamant" buvo vienas iš klasikinių orlaivių, kuriuos parodoje pristatė Prancūzijos entuziastų draugija "Dassault Passion", siekianti išsaugoti senuosius Prancūzijoje sukurtus skraidančius aparatus.
"Šie lėktuvai yra svarbi šiuolaikinės aviacijos istorijos dalis, - sakė buvęs lakūnas ir dabartinis draugijos pirmininkas Gerardas Davidas. - Pavyzdžiui, "Flamant" yra mūsų dienų reaktyvinių verslo lėktuvų pirmtakas."
Tarp kitų istorinių orlaivių parodoje buvo eksponuojamas puikiai restauruotas praeito amžiaus 6-ojo dešimtmečio keturmotoris laineris "Lockheed Super-Constellation", pirmasis JAV armijos ištisinės metalinės konstrukcijos mokomasis monoplanas "Ryan Recruit", taip pat Lietuvoje daug kam pažįstamas transporto biplanas "Antonov AN-2".
Naujausi komentarai