Interesų grupių apmokėtų kritikų kirčiai, regis, niekada neišmuš iš vėžių Prezidentės Dalios Grybauskaitės.
„Įgijau imunitetą. Totalus puolimas ir labai platus man skirtos kritikos diapazonas rodo tik viena - sistema iki šiol mane verčia būti jos dalimi. Nenori priimti savarankiško žmogaus, iki šiol protestuoja ir mėgina naikinti, stengiasi priversti paklusti.
Tai įrodymas, kad dirbu ne sistemai, atskiroms interesų grupėms ar partijoms, bet žmogui“, - interviu portalui 1diena.lt sakė šalies vadovė, užgrūdinta ne tik bekompromisio politikos ringo.
Ją grūdino ir pats gyvenimas - dar nuo tų laikų, kai dvidešimtmetė studentė viena bandė pragyventi svetimame mieste, duonai užsidirbdama Sankt Peterburgo kailių gamykloje, iki dabar, kai Lietuvos interesus tenka ginti prieš pasaulio galinguosius: nuo Baracko Obamos iki Vladimiro Putino.
Ką jūs vadinate sistema? Ar jos viršūnėlėje yra vadinamasis valstybininkų klanas su savais „generolais“ priešakyje? Vieni neabejoja, kad tai - reali didelių piniginių ir galios interesų turinti grupuotė. Kiti atkakliai neigia. Ar tai - realios grėsmės?
Jokių struktūrizuotų ar gerai organizuotų grupių nėra. Tačiau grupė žmonių dėl verslo ir politikos interesų bando daryti įtaką valstybės raidai, užmegzti kontaktus su šalies vadovais, tapti neva jų draugais.
Turėjome įvairių kategorijų - ir vanagų, ir valstybininkų klaną. Noriu akcentuoti: bet kokios grupuotės, jei jos gina siaurą verslo ar asmeninį interesą, yra žalingos valstybei. O jei jos dar įtakingos, vadinasi, daro neigiamą poveikį šalies strateginiam vystymuisi, tampa kenksmingos. Tai darosi panašu į valstybės oligarchizaciją.
Tos grupės turi įtakingų advokatų. Paprastai tai politologai, tariami politikos apžvalgininkai, jus kaltinantys diktatoriškomis tendencijomis, demokratijos principų ignoravimu. Kas slypi po tokiais kaltinimais? Ar pritartumėte nuomonei, kad šiandienėje Lietuvoje karščiausiais demokratijos gynėjais dedasi tie, kurie nori veikti netrukdomi ir nebaudžiami, kaip būdavo anksčiau?
Iš tiesų didele dalimi riba tarp tikros demokratijos ir anarchijos, jokios atsakomybės nebuvimo, yra peržengta. Lietuvoje matome vis daugiau atsakomybės trūkumo arba jos nebuvimo - visuomenėje, politikoje, kalbėsenoje, politologiniuose tyrimuose. Tai labai ryšku.
Kai prisidengus demokratija mėginama uzurpuoti, gauti, „pramušti“ kažkieno interesus, gauname atvirkščią rezultatą. Tai tampa panašu į diktatūrą, mažumos diktatūrą daugumai. Taip aš vertinu šiuos procesus.
Turiu užtektinai informacijos, mėginu užbėgti įvykiams už akių. O jei nespėju, vetuoju atskirus įstatymus, turinčius lobizmo požymių. Jie užkirstų kelią strateginiam valstybės vystymuisi.
Ypač savivaldoje pastebimos tendencijos, kai valdžią uzurpuoja stambusis kapitalas. Vilniaus politikams didelę įtaką daro šilumos ūkį valdanti „Rubicon group“, Kaune - tokie veikėjai kaip Tautvydas Barštys ir pan.?
Jūs visiškai teisus. Jei būtų mažiau lobistinių interesų, tai ir žmogus mokėtų mažiau. Pavyzdžiui, kad ir už šilumą. Ignalinoje moka 18 centų, o, pavyzdžiui, Kaune, Vilniuje ar Klaipėdoje - nuo 23 iki 25 centų ir panašiai. Tokie pavyzdžiai geriausiai rodo, kokia tų politikų atsakomybė ir kam jie dirba - sau ar žmonėms.
Prezidento institucijai lengviau daryti įtaką centrinei valdžiai - per įstatymų leidybą ar juos vetuojant, bendradarbiaujant su Seimu. Vietos politikus didele dalimi kontroliuoja rinkėjai ir tam skirtos valstybės institucijos.
Šioje srityje yra ką nuveikti ir teisėsaugos institucijoms. Ar teisėsaugos ir specialiųjų tarnybų vadovų pakeitimas pakeitė jų darbą?
Prieš dvejus metus mane stebindavo kai kurių teisėsaugos institucijų vadovai. Tiesiai paklausdavo: „Prezidente, mes galime liesti vienos ar kitos politinės partijos atstovą?“ Pasirodo, kad net leidimų reikėdavo. Žinybos bijodavo tirti politikų arba verslo magnatų veiklą.
Iš karto pasipildavo totali kritika, politinis spaudimas. Ir tos institucijos nebegalėdavo dirbti.
Pasikeitus politinei valdžiai, būdavo keičiami vadovai, kurie dirbdavo valdantiesiems, tirdavo tik opozicijos atstovų veiklą. Tų, kurie nevykdydavo užsakymų, laukdavo kritikos lavina.
Kas tapdavo svarbiausiu užtarėju?
Jų ieškodavo ten, kur galėdavo rasti: ar prezidentūroje, ar Vyriausybėje, ar Seime. Man tokie dalykai buvo nesuvokiami. Tvirtai pasakiau: nuo šiol prezidentūra niekam nebus joks „stogas“.
Jei yra nusikaltimo, korupcijos požymių, prašome dirbti ir atlikti savo pareigą. Tokią nuostatą išsakiau visų žinybų vadovams, kuriuos skiriu.
Tačiau teisėsaugos institucijų vadovai iki šiol jaučia politikų ar žiniasklaidos baimę. Yra pavyzdžių. Viena žiniasklaidos priemonė puola dėl vieno, kita - dėl kito. Koks bus visa to rezultatas? Kaip jau minėjau: jei tiek kritikos, puolimo, vadinasi, tos žinybos gerai dirba: nepasiduoda politikų spaudimui, įgyja imunitetą.
Minėjote, kad Vyriausybei netrūksta kūrybos, bet pasigendate įgyvendinimo įgūdžių. Ar tą patį galėtumėte pasakyti ir apie teisėsaugos institucijas?
Tokių įgūdžių yra, bet vis dar neatsikratoma politikų ir žiniasklaidos baimės. Tas daugelio teisėsaugos institucijų Achilo kulnas buvo labai ryškus. Per dvejus metus sukūrėme įstatymų bazę, dabar stebėsiu, kaip teisėsauga sugebės ja pasinaudoti.
Naujausi komentarai