Lietuvos krikščionių bažnyčių antradienį vadovai pareiškė nepritariantys gyvybės pradėjimui mėgintuvėliuose ir trečiųjų asmenų lytinių ląstelių naudojimui apvaisinimui.
Katalikų arkivyskupo Sigito Tamkevičiaus teigimu, balsavimas už tai numatantį įstatymo projektą būtų nusikaltimas krikščioniškoms vertybėms.
"Žmogiškasis orumas reikalauja, kad žmogaus gyvybė būtų perduodama asmenišku ir sąmoningu veiksmu šeimoje per santuokinį aktą. Todėl krikščioniškoji etika niekada nepritars gyvybės pradėjimui mėgintuvėlyje (in vitro)", - teigiama bendrame katalikų, evangelikų liuteronų ir stačiatikių bažnyčių atstovų komunikate.
"Taip pat nepriimtinas trečiųjų asmenų lytinių ląstelių naudojimas apvaisinimui, paminant ir Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos ginamą prigimtinę vaiko teisę žinoti savo biologinius tėvus", - rašoma komunikate.
Pasak bažnyčių vadovų, jie reiškia solidarumą su nevaisingais sutuoktiniais, tačiau pabrėžė, kad pagalba jiems negali peržengti pagarbos žmogaus gyvybei, orumui bei šeimai ribų. Šį komunikatą paskelbė katalikų arkivyskupas S.Tamkevičius, evangelikų liuteronų vyskupas Mindaugas Sabutis ir stačiatikių kunigas Vitalijus Mockus.
Seimo Sveikatos reikalų komitetas praėjusią savaitę nusprendė Seimui siūlyti priimti liberalesnį Pagalbinio apvaisinimo įstatymo projektą, nei buvo numatęs anksčiau.
Komitetas, pagrindiniu ėmęs konservatyvųjį "darbietės" Dangutės Mikutienės pateiktą Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektą, pritarė daugeliui parlamentarės Agnės Zuokienės pasiūlymų, kuriais projektas pakeistas iš esmės, taip pat ir jo pavadinimas.
Pritarus liberaliojo flango parlamentarų siūlymams, Seimui teikiamas projektas leistų sukurti iki dešimties embrionų, juos šaldyti, tačiau dėl kompromiso atsisakyta lytinių ląstelių donorystės. "Darbietės" D.Mikutienės projektas būtų leidęs sukurti tiek embrionų, kiek vienu metu būtų perkelta į gimdą, ir ne daugiau trijų, embrionų šaldymas būtų draudžiamas.
Komiteto pasirinktas variantas, kuris ir bus teikiamas svarstyti Seimui - draustų lytinių ląstelių donorystę, bet leistų sukurti iki dešimties embrionų, embrionus šaldyti iki penkerių, o lytines ląsteles - iki dešimties metų.
"Konservatyvus projektas, žiūrint iš krikščioniško taško, nėra visiškai tobulas, bet yra jau pakankamai geras, kurį galima priimti. O antrasis – jis tiek liberalus, tiek nesiskaitantis su žmogiškąja gyvybe, leidžiantis ja manipuliuoti, kuris yra visiškai nepriimtinas", - kalbėjo katalikų arkivyskupas.
S.Tamkevičius tvirtino, kad, nors tarp Seimo narių yra deklaruojančių krikščioniškas vertybes, bet elgiamasi kitaip.
"Šitame komunikate paminėtas mūsų didysis rūpestis, o to rūpesčio prasmė yra ta, kad kai kurie mūsų Seimo nariai, kurie iš tikrųjų deklaruoja, kad jie laikosi krikščioniškų nuostatų, o praktiškai esame akivaizdoje fakto, kad Seimo (Sveikatos reikalų - BNS) komitete jau buvo uždegta žalia šviesa, kad šitas įstatymas būtų pateiktas Seimui", - tvirtino dvasininkas.
"Mes, kaip bažnyčių atstovai, tikrai nenorime visiems pasakyti: kad jūs turite elgtis taip, o ne kitaip, - bet tie, kurie laikosi krikščioniškų pozicijų, mes jiems primename, kad bendrininkavimas priimant tokį įstatymą yra labai didelis nusikaltimas, žiūrint iš Evangelijos, krikščioniškų pozicijų", - kalbėjo arkivyskupas.
Evangelikų liuteronų atstovas M.Sabutis pabrėžė, kad skirtingų konfesijų bažnyčios susivienijo dėl gyvybės klausimo.
"Kai mes kalbame apie fundamentalius dalykus, (...) kai kalbame apie gyvybę, nėra ko nesutikti (...) Tose vietose, kur mes tikrai žinome, kur yra tiesa ir kur yra melas, mes negalime tylėti vien dėl savojo pašaukimo, ir nesvarbu, ką apie tai kalbės tie, kuriems tai neaptinka arba finansiškai naudingiau turėti kitus sprendimus", - tvirtino M.Sabutis.
Pasak V.Mockaus, visos trys bažnyčios dirbtinio apvaisinimo klausimu turėjo "vienu balsu, vienodais žodžiais išsakytą poziciją".
"Krikščioniškoji etika atliepia šiandienos medicinos mokslo įrodytą tiesą, kad žmogaus gyvybė atsiranda nuo prasidėjimo momento. Todėl jau nuo zigotos susidarymo savo egzistavimą pradeda unikalus asmuo, kuriam turi būti užtikrinta prigimtinė teisė į gyvybę", - įsitikinę krikščionių tikėjimo atstovai.
"Krikščioniškajai etikai visiškai nepriimtinas perteklinių embrionų kūrimas, jų šaldymas ir naikinimas pasibaigus "galiojimo terminui". Juo labiau kad egzistuoja moterį nuo papildomo hormoninio stimuliavimo apsauganti alternatyva - kiaušialąsčių šaldymas", - rašoma komunikate.
Krikščionių tikėjimo atstovai tvirtina nepritariantys embrionų redukcijai, kurią įvardijo kaip selektyvius abortus, atliekamus iki vaiko gimimo.
Lietuvoje iki šiol nėra įstatymo, kuris reglamentuotų dirbtinį apvaisinimą. Pagalbinio apvaisinimo procedūras teikia tik privačios medicinos įstaigos, kurios vadovaujasi 1999 metų sveikatos apsaugos ministro įsakymu "Dėl Dirbtinio apvaisinimo tvarkos patvirtinimo".
Kol pagalbinis apvaisinimas nėra įtvirtintas įstatymu, nevaisingos šeimos negali iš valstybės tikėtis gydymo išlaidų kompensavimo.
Lietuvoje oficialaus nevaisingumo registro nėra. Remiantis Statistikos departamento duomenimis, vaikų neturi daugiau nei 55 tūkst. vaisingo amžiaus (18-49 metų) šeimų, tuo metu epidemiologiniais skaičiavimais, Lietuvoje yra apie 50 tūkst. nevaisingų šeimų, ir kasmet jų padaugėja 2 tūkstančiais.
Naujausi komentarai