Vietoj pušų – mašinų aikštelė
"Beliks prisirakinti arba prisirišti prie jų. Absurdiška, tačiau pati bendruomenė yra bejėgė prieš savo pačios išrinktą savivaldybės valdžią", – Seimo nariui Antanui Vinkui guodėsi į susitikimą susirinkę Kunigiškių bendruomenės nariai.
Beveik šimtas vietos gyventojų pasirašė kreipimąsi į Seimo atstovą A.Vinkų, nes norėjo detaliai išdėstyti savo nuogąstavimus ir būti pagaliau išgirsti.
"Daugybė senbuvių pamena, kaip šios pušys buvo sodinamos. Tėvai ir seneliai po karo patys formavo nuo jūros vėjų saugančią miško juostą. Pokariu smėlio buvo pilni čia esančių sodybų kiemai. Smėlio net sriuboje rasdavome. Žmonės sugalvojo, kaip apsisaugoti nuo pustomų smilčių, ir sodino pušis. O dabar jas norima iškirsti", – valdžios atstovui nuoskaudą liejo vietos gyventoja Onutė.
Gyventojų ausis pasiekė žinia, kad dėl Užkanavės gatvės rekonstrukcijos planuojama iškirsti 0,9 ha valstybinio miško.
Bendruomenės nariams pavyko gauti šios gatvės rekonstrukcijos brėžinius.
Paaiškėjo, jog techniniame projekte pažymėta, kad kelio rekonstrukcija apima ir dalį valstybinio miško, kur numatyta įrengti 500 automobilių stovėjimo vietų.
"Kaip matyti iš projekto sprendinių aprašymo, čia numatyti dideli miško plotų kirtimo darbai. Trimis paruošiamųjų darbų etapais numatoma pašalinti 616 medžių", – vartydami dokumentus, akcentavo gyventojai.
Kreipėsi į teismą
Vietos gyventojai nesutinka su tokia perspektyva, nors pripažino, kad gyvenvietės centrinės gatvės būklė iš tiesų yra apverktina.
"Civilizuotame pasaulyje automobilių stovėjimo vietos įrengiamos toliau nuo miško. Beje, automobilių aikštelė buvo numatyta Kontininkų gatvėje, bet čia atsirado daugiabučiai namai, pastatyti kaip vienbučiai ar dvibučiai statiniai", – Seimo nariui vietos statytojų gudrybes pasakojo gyventojai.
Apie planus kirsti valstybinį mišką jokių žinių neturėjo net Kretingos urėdija.
Nužingsniavę į Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamentą, žmonės išgirdo, kad visuomeninės paskirties objektams savivaldybė turi teisę kelti koją net ir į valstybinio miško žemę, prieš tai pakeitusi jos naudojimo paskirtį.
Bendruomenės atstovai kreipėsi į Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją, o šioji su reikalavimu panaikinti savivaldybės išduotą gatvės rekonstrukcijos statybos leidimą – į teismą.
"Sužinojome, kad rekonstrukcijos darbams jau net išduotas statybos leidimas, patvirtintas techninis projektas. Inspekcija kreipėsi į teismą ir teismas konstatavo, jog pagal įstatymus valstybiniame miške tokie objektai negali būti statomi. Statybos leidimas buvo panaikintas", – įvykių chronologiją vardijo visuomenininkas Egidijus Aleksiūnas.
Teismas konstatavo, kad šiuo atveju rengiant projektą turėjo būti vadovaujamasi Miškų įstatymo nuostatomis, numatančiomis statybų miško žemėje apribojimus.
Statybos leidimo išdavimo klausimas galėjo būti svarstomas tik Vyriausybei priėmus sprendimą išbraukti šį Užkanavės gatvėje esantį miško sklypą iš valstybinės reikšmės miškų plotų.
Kitu atveju miško žemėje gali atsirasti tik medienos sandėliai, žvėrių šėrimo ar poilsio aikštelės.
"Pirmiausia jie turėjo parengti projektą, kuriuo rekonstrukcijai reikalinga žemė būtų išbraukta iš valstybinės reikšmės miško žemės. Tačiau ne miško sąskaita turi būti tiesiami keliai. Mes esame prieš tokį žingsnį. Tai būtų labai didelė technikos invazija į gamtą", – susitikime su Seimo nariu A.Vinkumi kalbėjo gyventojai.
Aikštelė – vienbučio pašonėje
Gyventojų asociacijos "Mūsų Kunigiškės" pirmininkas Motiejus Garba viešai įvardijo gyventojų spėjimus, kodėl taip stengiamasi būtent šioje vietoje įrengti automobilių stovėjimo aikšteles.
O kam tai bus naudingiausia? Šio pastato gyventojams, kurie neturi automobilių aikštelių.
"Mes Seimo nariui papasakojome Užkanavės g. 28A pastato atsiradimo priešistorę ir net apėjome kartu visą pastatą. Bet kuriam čia gyvenančiajam yra aišku, kad automobilių aikštelės atsiras faktiškai kitapus gatvės, priešais pagarsėjusią "Sakalo vilą". O kam tai bus naudingiausia? Šio pastato gyventojams, kurie neturi automobilių aikštelių", – tikino M.Garba.
Nekilnojamojo turto plėtros bendrovių "Kauno būstai" ir "Financial Way" statytas ir skambiu "Sakalo vilos" pavadinimu pavadintas statinys plačiai nuskambėjo po to, kai Lietuvos apeliacinis teismas nurodė perstatyti šį pastatą, nugriaunant tam tikras dalis.
Šis 24 butų namas oficialiai statytas kaip vienbutis pastatas, skirtas vienai šeimai.
"Tokią prielaidą žmonės daro, nes šiame daugiabučio kieme vietos mašinoms nėra. Tačiau savivaldybė su mumis į jokias diskusijas nesileidžia, net priešingai – iš viso nesišneka. O mūsų siekis yra sėsti prie bendro stalo ir susitarti, kad visų norai būtų išgirsti", – pastebėjo asociacijos vadovas.
Tačiau vietos gyventojų beldimosi pasikalbėti, panašu, vietos valdžia nepanoro išgirsti.
"Jie nuėjo kitu keliu ir pasitvirtino Kunigiškių teritorijos architektūrinės-urbanistinės sistemos ir kraštovaizdžio tvarkymo specialųjį planą, kuriuo nubrėžė šiai gatvei raudonąsias linijas. Tai reiškia, kad čia numatomas gatvės plotis – 17–28 metrai", – akcentavo asociacijos vadovas
Šį kraštovaizdžio tvarkymo specialųjį planą asociacija "Mūsų Kunigiškės" apskundė teismui.
Tiesa, sprendimo šiame teisiniame ginče dar nėra.
Ragina tartis
A.Vinkus tikino, kad labai atidžiai išklausė gyventojų skundus.
Seimo narį į Kunigiškes lydėjo jo visuomeninė patarėja ir Palangos tarybos narė Elena Kuznecova.
"Gyventojai pasakojo, kad daug metų susiduria su problemomis dėl avarinės Užkanavės gatvės būklės ir neišspręstų automobilių stovėjimo aikštelių klausimo. Jų nuomone, šias problemas didina gyvenvietėje vietoj vieno ar dviejų butų namų statomi daugiabučiai. Jie mane patikino, kad tai lėmė įstatymų spragos. Gyventojai prašė kelių dalykų. Pirma, kad aš, kaip Seimo narys, registruočiau pataisas ir įstatymu būtų įvesta tvarka, kad nebūtų statomi neleistini namai. Žmonės taip pat prašė tapti tarpininku diskusijoje su Palangos savivaldybe", – apie susitikimą su gyventojais kalbėjo A.Vinkus.
Seimo narys šiuo klausimu kreipėsi į Palangos merą Šarūną Vaitkų.
"Seimo narys elgiasi vadovaudamasis statutu, nesikišant į savivaldybei priskirtas galias. Tačiau žmogiškumas yra aukščiau, ir, kai žmonės kreipiasi dėl išgyvenamų problemų, aš turiu reaguoti jautriai. Įvyko telefoninis pokalbis su meru. Bet telefonu detalių neišdėstysi. Tolimesnių žingsnių imsiuosi, kai problemas aptarsiu su savivaldybės vadovais susitikime. Aš pažadėjau, kad apie šią problemą informuosiu aplinkos apsaugos ministrą ir Aplinkos apsaugos komitetą Seime", – kalbėjo A.Vinkus.
Buvęs diplomatas A.Vinkus vylėsi, kad jam pavyks tapti tarpininku tarp gyventojų ir savivaldybės palaikomų pozicijų.
"Sprendžiant įvairius klausimus, sėkmės galima tikėtis tik tuomet, kai geranoriškumą rodo abi diskusijos pusės, tik kompromisais galime ko nors pasiekti. Nei viena, nei kita pusė negali stotis į pozas ir laikytis tik savo nuomonės. Reikia ieškoti sutarimo, o ne pradėti viską nuo konfrontacijos", – reziumavo A.Vinkus.
Komentaras
Rimantas Antanas Mikalkėnas
Palangos mero pavaduotojas, Saugaus eismo komisijos pirmininkas
Palangos miesto savivaldybė nuolat gaudavo Užkanavės gyventojų skundų, kad prie jūros atvykę poilsiautojai savo automobiliais užstato visą gatvę ir pravažiuoti šia gatve karštomis vasaros dienomis tampa faktiškai nebeįmanoma. Todėl, atsižvelgiant į Užkanavės gatvės gyventojų pageidavimus, 2015 m. rengiant Užkanavės gatvės rekonstrukcijos projektą, buvo suprojektuotos ir 488 šiuolaikinės lengvųjų automobilių stovėjimo vietos, iš jų 21 – neįgaliesiems, 10 vietų numatyta automobiliams su priekaba rekonstruojamos gatvės ribose. Teiginiai, neva įrengiant automobilių stovėjimo vietas Užkanavės gatvėje būtų iškirsta apie 700 pušų, neatitinka tikrovės. Techniniame projekte buvo numatyta, jog dėl automobilių stovėjimo vietų būtų reikėję pašalinti 173 pušis, augusias beveik 4 kilometrų ruože. Projekte taip pat buvo numatyta dalį pašalintų medžių atsodinti. Atkreiptinas dėmesys, kad Palangos savivaldybė itin didelį dėmesį skiria miesto žaliesiems plotams ir bet kokius siūlymus šalinti medžius vertina neigiamai. Kaip pavyzdį galima paminėti Jūros gatvės rekonstrukciją Šventojoje – šios gatvės rekonstrukcijos projekte taip pat buvo numatytas dalies greta gatvės augančių pušų pašalinimas, tačiau, savivaldybei nepritarus, projektas buvo pakoreguotas, ir visos šalia Jūros g. augančios pušys gatvės rekonstrukcijos metu buvo išsaugotos. Teiginys, neva bendruomenė priešinosi Užkanavės gatvės rekonstrukcijos projektui, taip pat neatitinka tikrovės – savivaldybė nuolat sulaukia gyventojų klausimų, kada bus rekonstruojama Užkanavės gatvė. Tai tik patvirtina, kad gyventojai laukia šios rekonstrukcijos. Tačiau 2015 m. rudenį su skundais dėl statybos darbų teisėtumo į Valstybės kontrolę ir Vyriausybės atstovo tarnybą kreipėsi asociacijos “Palangos balsas” pirmininkas Egidijus Aleksiūnas. Pagal perduotus skundus Klaipėdos apygardos administracinis teismas 2016 m. spalio 3 d. sprendimu panaikino Palangos savivaldybės administracijos išduotą leidimą. Kadangi statybos leidimas teismo sprendimu yra panaikintas, tai ir parengtas projektas neteko galios. Savivaldybė neturi Užkanavės gatvės rekonstrukciją leidžiančio dokumento, tad artimiausiu metu šios gatvės rekonstrukcijos darbai nenumatomi. Palangos savivaldybės administracija šiuo metu įgyvendina daug kitų projektų. Tai Tiškevičių alėjos, Bartų, Suvalkiečių, Pušyno, Jūros, Maironio, Austėjos, Priešaušrio gatvių rekonstrukcijos. Baigiami rengti Kastyčio, Gintaro, Valteriškės, Kretingos gatvių rekonstrukcijos projektai, Šventosios gatvės šaligatvio ir apšvietimo projektas, žiedinės sankryžos įrengimas Klaipėdos plento ir kelio Nr. 2309 sankirtoje. Tai projektai, turintys techninę dokumentaciją ir statybos leidimus.
Naujausi komentarai