Apie tai, kas valdo „Ūpą“ gaminančią bendrovę, išsiaiškino Kėdainių rajono savivaldybės tarybos narė, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovė Karolina Štelmokaitė.
Žurnalistės diplomą turinčią politikę į šią istoriją įtraukė V.Uspaskicho akivaizdžiai su realybe prasilenkiantys teiginiai, kad jis iš Kinijos gavo „viruso energetinį kodą“, jog sukūrė viruso „eliminavimo programą“, kurios centrinis įrankis – kažkoks vanduo, neva saugantis net nuo šešių viruso atmainų.
„Pamišimo versiją atmečiau, nes prisiminiau, kad būtų ne pirmas kartas, kuomet V.Uspaskichas, manipuliuodamas sveikatos tema, turi nemažai naudos. Sveikata yra bene labiausiai rūpima žmonėms tema ir Viktorui ne kartą pavyko ją paversti savo politinio plano ir reklamos dalimi“, – rašė K. Štelmokaitė, bandydama išsiaiškinti, kur čia šuo pakastas, kad patyręs politikas ėmėsi skleisti tokią informaciją.
Viktoras Uspaskichas
Ji prisiminė, kad per paskutinius 2019 m. rinkimus į Europos Parlamentą V.Uspaskichas važinėjo po Lietuvą kviesdamas potencialius rinkėjus į gydymo seansus ir jis buvo išrinktas į EP.
Prieš 2016 m. rinkimus į Seimą verslininkas rinkėjus viliojo savo knygos apie ligas pristatymu bei gydymo seminarais.
Šįkart – „struktūruotas mineralinis vanduo“. Jo kainą V. Uspaskichas savo sekėjams nurodo po 1,5 euro už butelį, bet mažiausias kiekis, kurį galima įsigyti, – 24 buteliai už 36 eurus.
„Pažįstų keletą žmonių, kurie iš Viktoro jau gavo šio „stebuklingo“ vandens, tai paprašiau atsiųsti buteliuko nuotraukas. Jose užfiksuotas mineralinis vanduo „Ūpas“ išgaunamas Rokiškyje esančiame gręžinyje, o jį gamina UAB „Lamikara“, registruota taip pat Rokiškyje. Beje, prie Viktoro žinutės apie stebuklingą vandenį kaip platintojai nurodyti ne tik Darbo partijos politikai, bet ir „Lamikaros“ bendrovės el. paštas užsakymams [email protected]“, – dėstė politikė.
Šis vanduo nuo šio rudens pradėtas gaminti Rokiškyje iš jau seniai egzistuojančio mineralinio vandens gręžinio.
„Beje, užsisakydami vandens per Darbo partijos platintojus, gausite jo už trigubai didesnę kainą. Kaip minėta, Viktoras parduoda jums pusę litro už 1.5 euro, bet kai kuriose Rokiškio parduotuvėse galite jį nusipirkti vos už 0.36 euro, tai yra penkis kartus pigiau. Čia, mano manymu, priemoka už kvailumą“, – priduria K. Štelmokaitė ir pereina prie esminio klausimo: „Kodėl Viktoras, pagarsėjęs, kaip viruso valgytojas, COVID-19 prevencijai ir gydymui išrinko būtent „Upas“ vandenį? Kuo jis taip jį pakerėjo, kad net reklamuodamas jį nebijo būti apšauktas šarlatanu?“
„Žiūrim, kas šiuo metu yra UAB „Lamikaros“ akcininkai. O jie, Registrų centro duomenimis, bendrovė „Edvervita“, registruota Kėdainiuose, Didžiojoje g., valdanti 90 proc. bendrovės akcijų, – tęsia K. Štelmokaitė. – Kitą 10 proc. valdo Dalia G. Kėdainiečiai žino, kad „Edvervitos“ įmonė yra glaudžiai susijusi su V. Uspaskichu, bendrovės valdybai vadovauja ilgametis Viktoro bendražygis ir dešinioji ranka Juozas Gaidamavičius, tik visai neseniai pasitraukęs iš aktyvios politikos Darbo partijos narys (beje, atsistatydinusį J.Gaidamavičių Kėdainių r. savivaldybės taryboje pakeitė Indrė Fiodorova, kuri, anot Viktoro skelbimo, yra vandens „platintoja“ Kėdainiuose).
O jau kad visiems viskas visiškai būtų aišku, tai klausiam Registrų centro, kas yra „Edvervitos“ akcininkai – ogi, Julija ir Eduardas Uspaskichai, Viktoro vaikai iš pirmosios santuokos, registruoti Baltarusijoje!!! Jie valdo po 50 proc. akcijų“.
„Taigi, – konstatuoja K. Štelmokaitė. – šarlatanizmas, arba itin ciniškas verslo planas, pasinaudojant žmonių baime nesusirgti COVID-19“.
Feisbuko nuotr.
Dėl šios situacijos portalas kauno.diena.lt susisiekė su V. Uspaskichu.
– Ar vis dar tvirtinate, kad tai stebuklingas vanduo, kad jo poveikis – „antikovidinis“? – pasiteiravome politiko.
– Toks vanduo egzistuoja, bet Lietuva jo nenori.
– Tiesa, kad bendrovę, gaminančią „Ūpą“, valdančios bendrovės akcininkai yra jūsų vaikai?
– Čia jokių paslapčių nėra. Vieša informacija.
– Kodėl kaip kontaktinius asmenis norintiems įsigyti vandens nurodėte kai kuriuos Darbo partijos narius?
– Darbo partija visiškai nepriklauso prie šito vandens ir visa kita. Darbo partijos nariai kaip ir visų kitų partijų nariai turi teisę dirbti, kur jie tik nori. Jie šitoje vietoje sutiko rinkti informaciją, vandens iš jų negausite. Jie gali surinkti informaciją, kokie žmonės kiek vandens nori.
– Kiek „stebuklingojo“ vandens jau parduota?
– Nebuvo laiko rinkti tokios informacijos. Šiaip jau tris mėnesius juo prekiaujama.
– Bet iki šiol nebuvo skelbiama, kad jis yra neva „antikovidinis“?
– Tie, kurie gėrė, žinojo.
– Bet etiketėje tokios informacijos nebuvo.
– Ne, neparašyta. Neslėpėme šios informacijos. Kol kas vyksta naujo pavadinimo patentavimas, naujų etikečių gaminimas.
– Kaip vertinate pasisakymus, kad jūsų teiginiai apie šį vandenį, jo poveikį prasilenkia su įstatymais?
– Niekada nesakiau, kad struktūrizuotas vanduo yra vaistas. Sakau, kad šitas vanduo gali padėti sukurti imunitetą.
V. Uspaskicho pasisakymuose feisbuke teigiama, kad jo minimas vanduo „tiems, kas dar nesirgo COVID-19, padeda sukurti ląstelinį imunitetą organizme“, o jau susirgusiems „šitas vanduo padeda greičiau pasveikti ir išvengti sunkių simptomų bei komplikacijų“.
Niekada nesakiau, kad struktūrizuotas vanduo yra vaistas. Sakau, kad šitas vanduo gali padėti sukurti imunitetą.
Daugybė politikų, mokslininkų, medikų šiuos teiginius vadino neatsakingais, klaidinančiais visuomenę, turinčiais mažai ką bendro su realybe.
Pradėti tyrimai
Dėl reklamos įsigyti šio vandens, antradienį jau pradėti atsakingų institucijų tyrimai.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) pradeda tyrimą, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kreipimąsi pavedė išnagrinėti Valstybinei vaistų kontrolės tarnybai, informavo portalas delfi.lt.
VMVT patvirtina, kad, pirminiais duomenimis, reklamuojamą produktą gamina Rokiškyje registruota įmonė bendrovė „Lamikara“.
Ji yra VMVT registruotas maisto tvarkymo subjektas, nuo šių metų pavasario įmonė turi teisę gaminti natūralų mineralinį vandenį.
„Medikai ir visuomenės sveikatos specialistai akcentuoja, kad natūralus mineralinis vanduo bei kiti maisto produktai iš esmės nepasižymi gydomosiomis savybėmis ir nėra vartojami koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikai ir gydymui. Pagrindinė ir efektyviausia koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikos priemonė – skiepai“, – teigiama Maisto ir veterinarijos tarnybos pranešime.
Lietuvoje, kaip ir kitose ES valstybėse, tiek ženklinant, tiek pristatant bei reklamuojant įvairius maisto produktus, jiems negali būti priskiriamos jokios gydomosios ar profilaktinės savybės.
„Bet kokia su geriamuoju vandeniu, maistu ar maisto papildais susijusi informacija, kad šių produktų vartojimas padėtų apsisaugoti nuo COVID-19 ligos ar ją išgydytų, yra draudžiama, todėl vartotojai raginami įvairiais būdais skleidžiamą informaciją vertinti kritiškai ir tokia klaidinančia reklama nesusivilioti bei šių produktų COVID-19 ligos profilaktikai ar gydymui neįsigyti“, – teigia VMVT.
Platesnį teisininko komentarą dėl klaidinančios reklamos ir už tai gresiančias sankcijas rasite čia.
Naujausi komentarai