Balandžio 11 d. Šiuolaikinio meno centre įvyksiančios operos „Geros dienos!“ premjeroje slaptos kasininkių mintys – tai, kas vyksta pardavėjų galvose skenuojant brūkšninius kodus, į celofaninius maišelius dedant prekes, mušant čekius – taps girdimos.
Dešimties pardavėjų, skirtingų tipažų, gyvenimo istorijos nuskambės atskirų arijų – savotiškų CV, asmeninių rūpesčių, charakterio savybių, kalbos manieros – pavidalu. Nematomi vartotojiškos visuomenės užkulisiai, tai, kas slypi už kiekvienam gerai pažįstamos, kasdienį apsipirkimą vainikuojančios mechaniškos „Laba diena... Jūsų grąža... Geros dienos!“ kasininkės šypsenos, 4-ajame šiuolaikinės operos festivalyje NOA (Naujosios operos akcija) taps atviri. Tad operos žiūrovams suteikiama ne tik šnipinėjimo privilegija – galimybė patekti į kiekvienos pardavėjos vidinį pasaulį, bet ir atpažinti save: uždaro uždirbti-pirkti rato dalyvį.
„Geros dienos!“ – tai savotiška odė kapitalizmui, vartojimo neišvengiamybės iliustracija. Pardavėjų monologai, peraugantys į chorus, atskleidžia paradoksalų vartojimo malonumą: prekybos centre sunkiai dirbanti kasininkė, kas dieną besišypsantis ir „Geros dienos“ linkintis robotas, iš tikrųjų šypsosi leisdama savo uždirbtą algą.
Pasak libreto autorės Vaivos Grainytės, nors pardavėjų partijos parašytos natūralistine maniera, „tarsi į atskirų kasininkių galvas būtų įdėti pasiklausymo aparatai“, vartojimo aklavietė operoje „Geros dienos!“ yra transformuojama į poetinį lygmenį. Teksto autorės teigimu, „Geros dienos!“ adresatas yra kiekvienas iš mūsų, kaip kad prekybos centro auditorija neišvengiamai esame mes“.
Operos kompozitorė Lina Lapelytė atsisako klasikinio dainavimo ir tradicinio požiūrio į partitūrą: kasininkių arijos skamba kaip pasikartojančios, banalios melodijos, primenančios monotonišką, nesibaigiantį prekių keliavimą konvejeriu. Minimalistinė operos muzika sukurta naudojant įvairius aplinkos įrašus – kasdienius prekybos centro garsus. „Geros dienos!“ – tai konceptualiai vieningas kūrinys 10 balsų, elektronikai ir fortepijonui, išaugęs iš darnaus libreto autorės, kompozitorės ir režisierės bendradarbiavimo.
„Įdomu, jog operos kūrybos procese lygiaverčiai dalyvavo ir pačios kasininkių vaidmenų atlikėjos, turėjusios didelę įtaką kūrinio partitūrai“, - teigia muzikos autorė. „Geros dienos!“ režisierė Rugilė Barzdžiukaitė, garsui ir tekstui kūrusi lakonišką sceninį pavidalą, reziumuoja: „Gal tikrai verta įmesti žiūrovus į sūkurį – apsvaiginti kaip supermarkete. Jie juk ir į operą ateis kaip vartotojai. Ir nuo to momento, kai paduos bilietą kontrolei, tas ratas atsidarys“.
Kasininkių solo ir choro partijas atlieka dainininkės Indrė Anankaitė, Veronika Čičinskaitė, Erika Zaleckienė, Milda Zapolskaitė, Vida Valuckienė, Liucina Blaževič, Virginija Linkevičienė, Rita Račiūnienė, Kristina Svolkinaitė, Rima Šovienė, fortepijonu skambina pianistas Kęstutis Pavalkis. Operos „Geros dienos!“ kostiumų dailininkė Daiva Samajauskaitė, šviesų dailininkas – Eugenijus Sabaliauskas, garso režisierius – Kastytis Narmontas.
Naujausi komentarai