Nuslopus panikai dėl Islandijos ugnikalnio Europa grįžta prie įprasto gyvenimo ritmo. Bet tai galėjo būti tik gamtos įspėjimas prieš dar didesnę nelaimę.
Silpnas išsiveržimas
Pabudęs Ejafjadlajokudlio ugnikalnis paralyžiavo oro susisiekimą visoje Europoje ir skaudžiai smogė ne tik kelionių sektoriui, bet ir visai ekonomikai. Tačiau kaip ugnikalnio išsiveržimas jis yra toks menkas, kad kitokiomis aplinkybėmis nebūtų net pastebėtas.
Pagal aštuonių balų skalę, kurią mokslininkai naudoja ugnikalnių aktyvumui matuoti, Ejafjadlajokudlis tesurinktų du ar tris balus. Tokio stiprumo išsiveržimų būna kur nors pasaulyje kasmet ir dažniausiai jie sudomina tik mokslininkus.
Palyginti: stipriausias pastarojo tūkstantmečio ugnikalnio išsiveržimas, įvykęs 1815 m. Indonezijos Sundos saloje, buvo septynių balų. Kadangi kiekvienas skalės balas reiškia dešimt kartų didesnį aktyvumą, Ejafjadlajokudlio išsiveržimas yra 10 tūkst. kartų švelnesnis.
Ejafjadlajokudlio ypatumai
Nepaisant to, šis ugnikalnis sugebėjo per tris dienas išmesti į orą 140 mln. kub. m dujų ir dulkių, jų stulpas pakilo į 10 km aukštį, o susidaręs debesis nuslinko į aktyvios oro navigacijos regioną. Kodėl nedidelis ugnikalnis atnešė tiek daug žalos? Geologai įvardija kelias priežastis.
Pirma, Ejafjadlajokudlis nėra įprastas kalnas su krateriu, kaip dažnai įsivaizduojami ugnikalniai. Tai yra kilometrų ilgio plyšys, per kurį veržiasi lava.
Antra, šis ugnikalnis yra po ledynu. Dėl didelio išsilydžiusios lavos ir ledo temperatūros skirtumo vyksta sprogimai ir aukštai į atmosferą pakyla stulpas pelenų. Panašus poveikis būtų užpylus vandens į laužą.
Trečia, vėjo kryptis buvo labai nepalanki Europai, kuriai teko visas pelenų debesis. Ironiška, bet kol visame žemyne buvo paralyžiuotas oro susisiekimas, pagrindinis Islandijos Keblaviko oro uostas toliau veikė. Tik vakar pirmą kartą nuspręsta jį uždaryti, nes vėjo kryptis pasikeitė.
Smūgį pajuto visi
Bene pirmą kartą žmonės pajuto, kaip smarkiai priklausomi nuo kelionių oru ir kokia sudėtinga ir susipynusi yra pasaulio ekonomika. Ugnikalnis atsiliepė net tolimajai Japonijai, kur automobilių gamintojas "Nissan Motor" buvo priverstas stabdyti tris gamybos linijas dviejuose gamyklose, nes negavo Europoje gaminamų komplektinių dalių. Detalių iš Vokietijos pradėjo trūkti ir "BMW Group" gamyklai Jungtinėse Valstijose, iš kurios išrieda visureigiai "BMW" X5 ir X6.
Kenijos gėlių ir vaisių augintojai liko atkirsti nuo pagrindinės eksporto rinkos ir buvo priversti nemokamai dalyti arba naikinti savo produkciją.
Galbūt žala būtų buvusi menkesnė, jeigu Europa būtų pasirengusi tokiam nemaloniam scenarijui ir būtų žinojusi, ką daryti. Bet šiuolaikinei aviacijai dar neteko susidurti su tokiu gamtos kataklizmu, todėl net nebuvo žinoma, kokia vulkaninių pelenų koncentracija ore kelia pavojų reaktyviniams varikliams.
Netrukus inžinieriai atliko bandymus ir nustatė, kad saugi pelenų koncentracija ore yra 2000 mikrogramų kubiniam metrui. Virš Didžiosios Britanijos šiomis dienomis fiksuota vos 100 mikrogramų koncentracija. Bet tai dar nereiškia, kad pavojaus nebuvo ar jis praėjo.
Ar pabus kaimynas?
Pastarąjį kartą Ejafjadlajokudlis išsiveržė 1822 m. Tuomet jis periodiškai spjaudėsi pelenais ištisus metus. Ekspertai neatmeta galimybės, kad taip gali būti ir šį kartą.
Pastaraisiais šimtmečiais būta išsiveržimų, po kurių žŽemėje nukrisdavo temperatūra, nes vulkaniniai pelenai blokuodavo saulės energiją. Mokslininkai ramina, jog Ejafjadlajokudlis nėra toks stiprus, kad galėtų paveikti klimatą. Tačiau jiems kelia nerimą kitas milžinas, esantis netoli. Jo pavadinimas – Katla.
Per pastaruosius du tūkstantmečius Ejafjadlajokudlis išsiveržė tris kartus – 920 m., 1612 m. ir 1822 m., ir kaskart po pusės metų pabusdavo Katla. Šis ugnikalnis yra dešimčia kartų didesnis už dabar suaktyvėjusį, ir jo ledo kepurė daug didesnė.
Štai kodėl apie didelę grėsmę atvirai prabilo net Islandijos prezidentas Ólafuras Grímssonas: "Tai, ką dabar matome, yra tik kukli repeticija to, kas įvyktų, aš nesakau jeigu, o kai Katla išsiverš. Taigi Europos vyriausybės ir oro vežėjai jau turėtų pradėti tam ruoštis."
Naujausi komentarai