„Bendrai kalbant, propagandos skatinamas priešiškumas viešosiose erdvėse sumažėjo, bet kurstymas ir pastangos daryti įtaką vis labiau perkeliamos į virtualią sferą. Naujas ir pavojingesnis šių operacijų elementas yra diversijų, kurias daug sunkiau aptikti, atsiradimas“, – nurodė ISS.
Ankstesnėje ISS metinėje apžvalgoje daugiausia dėmesio skirta tam, kaip Rusija išnaudoja regioninę marginalizaciją Estijoje siekdama didinti susiskaldymą, o šiemet kaip pagrindinis susirūpinimą keliantis dalykas nurodomos Rusijos pastangos taikytis į jaunimą.
„Estijoje tie, ką labiausiai veikia Kremliaus propaganda, dažniau yra vyresnio amžiaus asmenys, ir šis demografinis (rodiklis) pamažu mažėja. Dauguma Estijos rusakalbių gyventojų teikia pirmenybę Estijos ir Vakarų, o ne autoritarinės Rusijos informacinei erdvei ir vertybėms. Kremliaus gatvių lygio politinės veiklos poveikis Estijoje mažėja dėl sankcijų ir aktyvistų perkėlimo į Rusiją. Kad toliau stumtų savo skaldomąją darbotvarkę ir palaikytų mažėjančią savo įtakos sferą, Kremlius deda koordinuotas pastangas pritraukti jaunimą iš kaimyninių šalių į renginius Rusijoje, taikydamasis į tuos, ką laiko lengviau paveikiamais“, – pažymėjo ISS.
Vėliau šie asmenys gali būti išnaudojami geopolitiniais tikslais arba panaudoti siekiant daryti įtaką jų gimtųjų šalių politikai. Nors ši taktika taikoma jau kelis dešimtmečius, Estijoje ji nebuvo labai sėkminga, pažymi ISS.
„Po to, kai dėl karo užsienyje sumažėjo į jaunimą orientuotų propagandinių renginių, Kremlius vėl aktyviai siūlo nemokamas internetines ir asmenines programas, konkursus, ekskursijas ir olimpiadas, skirtas jauniems dalyviams vilioti prisidengiant teisėtomis galimybėmis. Šių konkursų prizas dažnai yra kelionė į Rusiją. Tačiau iš tikrųjų gali būti įtrauktas kiekvienas, kuris patiki klaidinančiais šūkiais. Svarbu nepamiršti, kad nieko nėra nemokamo, – rašoma pranešime.
Estijos ir kitų šalių jaunimas mažai domisi propagandiniais renginiais, kuriuose atsispindi Rusijos Antrojo pasaulinio karo interpretacija. Net ir Rusijos mokyklose mokiniai apskritai mažai domisi istorija. Todėl Rusija reklamuoja šiuos renginius tiek šalies viduje, tiek tarptautiniu mastu, susiedama juos su šiuolaikinėmis temomis, pavyzdžiui, IT, aplinkosaugos klausimais, žiniasklaida, tarptautiniais santykiais, verslo tinklais ir verslumu, kad jie taptų patrauklesni, nurodoma ataskaitoje.
„Jaunimo verbavimas išlieka Kremliaus skaldymo strategijos prioritetu net ir vykstant karui su Ukraina. Rusijos ambasadoms užsienyje pavesta aktyviai siekti šio tikslo. Pavyzdžiui, Rusijos ambasada Estijoje savo žiniasklaidos kanalais reklamuoja įvairius jaunimo konkursus ir galimybes. 2025 metų pagrindinė tema bus Antrojo pasaulinio karo pabaigos 80-osios metinės. Kremlius siekia pritraukti nemažai jaunimo iš užsienio, kuris dalyvautų jo propagandiniuose renginiuose Rusijoje. Šiomis pastangomis siekiama sukurti tarptautinės paramos savo karo pastangoms iliuziją“, – rašoma metinėje apžvalgoje.
Joje minimas pavyzdys, kai tarp vieno rusų organizuoto konkurso nugalėtojų atsidūrė Narvos šokių grupė. Prizas – nemokama kelionė į tarptautinę vaikų stovyklos „Artek“ sesiją, kuri buvo įvardyta kaip „galimybė“, tačiau iš tikrųjų Estijos vaikai buvo siunčiami į karo zoną.
Toje stovykloje vyko susitikimai su asmenimis, kuriems keliose šalyse taikomos sankcijos už nusikaltimus prieš taiką. Tarp jų buvo Rusijos valstybinės korporacijos „Roskosmos“ generalinis direktorius Jurijus Borisovas ir Rusijos televizijos laidų vedėjas Dmitrijus Kiseliovas, kuriam Vakarų valstybės yra pritaikiusios sankcijas už Kremliaus propagandos skleidimą remiant Rusijos karą Ukrainoje.
Vaikai taip pat dalyvavo dainininko ir politiko Deniso Maidanovo, kurio dainose dažnai akcentuojamos Rusijos nacionalistinės temos, pasirodyme.
Į stovyklą keliavę vaikai vėliau buvo panaudoti propagandinėje medžiagoje, sakė ISS.
Kadangi Rusija tęsia priešišką poveikio veiklą jaunimui, Estija pernai įvedė naujų sankcijų, kad apsisaugotų nuo Maskvos ir Minsko įtakos.
Naujausi komentarai