Pereiti į pagrindinį turinį

Kieno naikintuvai – geriausi?

Rusija, Kinija ir JAV varžosi dėl to, kieno penktos kartos naikintuvai bus patys geriausi. Tiesa, kol kas tiek kinai, tiek rusai atsilieka nuo amerikiečių: JAV penktos kartos naikintuvai "F-22" ir "F-35" jau vykdo karines misijas, o Rusijos ir Kinijos – kol kas ne.

Scanpix nuotr.

Nuo XX a. 8 deš. tiek JAV, tiek SSRS, o vėliau Rusijos karinės oro pajėgos kliovėsi ketvirtos kartos naikintuvais. Amerikiečiai ir jų sąjungininkai iki šiandien tebenaudoja JAV pagamintus "F-14", "F-15", "F-16" ir "F/A-18" naikintuvus, o SSRS (ir Rusijos) – "Su-27/30/33/35" bei "Mig29/35".

"F-16" tapo populiariausiu kada nors pagamintu naikintuvu – tokio tipo naikintuvų buvo sukonstruota net 4,5 tūkst. Iš pagamintų SSRS, populiariausias buvo "Mig-29/35" – šio tipo naikintuvų buvo pagaminta apie 1,6 tūkst., o "Su-27" – 1,3 tūkst.

Ketvirtos kartos naikintuvai – vienos pažangiausių karo mašinų iki šių dienų. Beje, daugelis ankstesnių modelių – reikšmingai modifikuoti ir jiems dabar jau priskiriama 4++ kategorija. Pavyzdžiui, rusiški naikintuvai-bombonešiai "Su-34" ir "Su-35", kurių pirmtaku buvo sovietinis "Su-27" naikintuvas, laikomi 4++ kartos naikintuvais.

Tiesa, niekas negalėjo pasakyti, kurios iš supervalstybių – JAV ar SSRS – orlaiviai yra pranašesni, mat dėl dominavimo ore jie niekada nebuvo susiėmę.

JAV dar XX a. pabaigoje ėmėsi naujų (penktos kartos) naikintuvų kūrimo. Kompanija "Lockheed Martin" sukūrė du modelius – "F-22" ir "F-35". "F-22" tarnauti pradėjo 2005 m., o "F-35" – nuo 2015 m.

Tiek "F-22", tiek "F-35" – Jungtinių Valstijų karinių oro pajėgų pasididžiavimas. Tiesa, "F-22" yra gana brangus (138 mln. JAV dolerių), dėl to jų pagaminta yra tik apie 180. Negana to, JAV karinės oro pajėgos labiau linksta prie "F-35" modelio, mat jie – gerokai universalesni ir pigesni (98 mln. JAV dolerių).

"F-35" lėktuvas yra sunkiai aptinkamas radarų, tačiau pats gali aptikti taikinius iš didelio atstumo. Jis gali žaibiškai keistis duomenimis su draugiškų pajėgų orlaiviais bei atakuoti kelis taikinius vienu metu. O "F-22" paskirtis – iš didelio atstumo naikinti priešininko orlaivius. Kitaip sakant, "F-22" yra skirtas dominavimui ore įtvirtinti.

Europos naikintuvų gamintojai neskirsto savo orlaivių į kartas, bet "Eurofighter Typhoon" ir "Tornado" naikintuvai, naudojami įvairiose Europos šalyse, yra 4 arba 4++ naikintuvų kartos atstovai. Moderniausias europietiškas naikintuvas dabar yra "Rafale", kurį britų ir prancūzų specialistai ketina dar modernizuoti.

Amerikietiškiems "F-22" ir "F-35" ant kulnų lipa kinų ir rusų naikintuvai.

Kinija neseniai pristatė savo penktos kartos orlaivį "J-20", kurį gamina Kinijos korporacija "Chengdu Aerospace Corporation".

Šio naikintuvo, kurio kaina – 110 mln. JAV dolerių, kūrimas prasidėjo 2011 m., tačiau kol kas Kinijos oro pajėgose jis nenaudojamas – teigiama, kad yra sukonstruoti tik aštuoni prototipai. Kitas kinų žaisliukas – "J-31", labai panašus į JAV turimą "F-35". Teigiama, kad jis tarnybai bus parengtas 2018 m., o gal 2019 m. Kol kas tėra pastatyti keturi prototipai.

Rusijos atsakas į Kinijos ir Amerikos ambicijas – "Perspektyvinis aviacinis kompleksas fronto aviacijai" (PAK FA), dar vadinamas "Suchoj" "T-50" arba "T-50 PAK FA".

Nuo 2002 m. kuriamas lėktuvas 2011 m. atliko pirmąjį bandomąjį skrydį. Vėliau jis buvo ilgą laiką tobulinamas. Buvo planuojama, kad serijinė "T-50" naikintuvų gamyba prasidės 2015 m., tačiau kol kas tėra sukonstruoti šeši skraidantys prototipai. Teigiama, kad Rusijos pajėgose šio modelio naikintuvai bus pradėti naudoti 2018 m. arba kiek vėliau. Mat rusų kariuomenė kol kas nėra patenkinta lėktuvo varikliais: šie per lėti ir naudoja pernelyg daug aviacinių degalų. Kol kas "T-50" skrenda su senesnės kartos varikliais, naudojamais "Su-34" ir "Su-35" tipo lėktuvuose. Tačiau jie neatitinka penktos kartos naikintuvo standartų.

Kita vertus, rusai džiaugiasi, esą, lyginant su amerikiečių ir kinų produkcija, jų penktos kartos naikintuvas bus pats pigiausias – "T-50" kaina prasidės nuo 50 mln. JAV dolerių.

Vis dėlto tikėtina, kad galutinė kaina už vieną "T-50" vis tiek sieks apie 100 mln. JAV dolerių, o tai su ekonominiais sunkumais susiduriančiai Rusijai yra gana brangu.

Rusiškas PAK FA sparnų pločiu ir korpuso ilgiu šiek tiek lenkia amerikietišką analogą "F-22", o dėl savo solidžios masės priskiriamas sunkiųjų naikintuvų klasei (kaip ir jo pirmtakas SSRS laikų "Su-27").

Maksimalus lėktuvo greitis siekia 2,5 tūkst. km/val., o kreiserinis greitis – nuo 1,85 iki 2,1 tūkst. km/val. Skrydžio nuotolis – 5 500 km. Maksimalus kilimo aukštis – 20 km.

Kaip ir kiti penktos kartos naikintuvai, rusų orlaivis viršgarsinį greitį turėtų pasiekti be papildomo forsažo (papildomas forsažas – tai trumpą laiką variklių generuojama papildoma galia). Be to, lėktuvas turėtų būti sunkiai aptinkamas radarų ir t.t.

Tiesa, kaip ir "F-22", rusų kuriamas PAK FA visų pirma yra skirtas užtikrinti dominavimą ore, o ne atlikti daug skirtingų funkcijų, ką gali "F-35". Kita vertus, Rusijos pajėgose – daug 4++ kartos naikintuvų, pakankamai universalių, kad konkuruotų su "F-35".

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų