Pereiti į pagrindinį turinį

Navigacinio ryšio trukdžiai Baltijos jūroje

2024-05-12 02:00

Vis dažniau pasirodo požymių ir žinių, kad Baltijoje, kuri vadinama NATO vidine jūra, nuolat vyksta ryšio trukdžiai civiliniams laivams.

Pasekmė: likę be ryšio šiuolaikiniai laivai yra labiau pažeidžiami nei jų pirmtakai, pavyzdžiui, buriniai laivai. Pasekmė: likę be ryšio šiuolaikiniai laivai yra labiau pažeidžiami nei jų pirmtakai, pavyzdžiui, buriniai laivai.

Didėja pavojus laivams

Apie galimus ryšio trukdžius Baltijos jūroje dažnai užsimena jūros laivų kapitonai. Apie tai viešai skelbė Švedijos ir Estijos karinių jūrų pajėgų informacijos tarnybos.

Vienu metu Baltijos jūroje gali plaukioti iki kelių dešimčių tūkstančių laivų. Žinoma, kad vien prie Švedijos krantų nuolat sukinėjasi apie 4 tūkst. laivų.

Prie Lietuvos krantų laivybos intensyvumas nėra toks didelis. Vasarą, įskaitant ir pramoginius laivus, jų per parą gali būti iki poros šimtų.

Esant dideliam laivų kiekiui, ryšio trukdymas Baltijos jūroje gali sukelti laivų katastrofas. Juo labiau kad šiuolaikiniai laivai išskirtinai naudojasi elektroninio ryšio priemonėmis.

Laivuose yra įrengtos ir rankinės arba senojo tipo tiek ryšio, tiek navigacinės priemonės, tačiau ne visi laivavedžiai žino, kaip jomis reikėtų naudotis.

Juodosios, Kaspijos ir rytinės Viduržemio jūros dalyje su panašiomis ryšio trukdymo sistemomis susiduriama maždaug nuo 2022-ųjų.

Ryšio trukdymas Baltijos jūroje išskirtinai didelį pavojų gali kelti joje ypač intensyviai jūrų keltų linijinei laivybai. Vienu metu visoje Baltijos jūroje gali plaukioti apie 100 jūrų keltų su keliasdešimt tūkstančių keleivių.

Realybė: daugumos šiuolaikinių laivų sistemos „pakabintos“ prie palydovinio ryšio. / V. Matučio nuotr.

Specialios trukdymo stotys

Mokslo klubo „Nawigator“ studentai iš Gdynės jūreivystės universiteto pastebėjo, kad balandžio pabaigoje ir gegužės pradžioje akivaizdžių ryšio signalų trikdžių buvo Gdansko įlankoje.

Manoma, kad trukdžių šaltiniu galėjo būti įrenginys Rusijos Kaliningrado srityje. Pateikiama prielaida, kad prie Lenkijos sienos gali būti įrengta ryšio trukdymo stotis.

Įprasta, kad panašios stotys naudojamos Rusijos ir Ukrainos karo fronte tam, kad būtų trukdomas skraidančių dronų ryšys su jų operatoriumi.

Apie panašius trukdžius Baltijos jūroje, tiksliau Suomijos įlankoje, yra užsiminę Estijos ekspertai. Panašių reiškinių savo pakrantėje buvo pastebėję ir švedai.

Visiškai aišku, kad tas įrenginys, kuris trukdė ryšį Gdansko įlankos rajone, negalėtų veikti ir prie Estijos ar Švedijos. Gali būti, kad ryšio trukdymo įranga yra išdėstyta ir kitose vietose, ne vien tik Kaliningrado srityje.

Estijos ekspertai spėja, kad jų regione ryšio trukdymo stotis yra Rusijos žemyninėje dalyje maždaug pusiaukelėje nuo Estijos sienos link Sankt Peterburgo.

Ryšio trukdymas Baltijoje išskirtinai didelį pavojų gali kelti joje ypač intensyviai jūrų keltų linijinei laivybai.

Atšaukė skrydžius į Estiją

Analitikai ir apžvalgininkai tikina, kad ryšio trikdžiai apsunkina laivų judėjimą Baltijos jūroje, kelia grėsmę jūrų eismui.

Kol kas nėra imtasi jokių priemonių, kaip tai spręsti, nes ryšio trikdymas yra palyginti šviežia problema. Dargi ne visi tuo tiki, netgi manoma, kad tai yra tarsi „laužta iš piršto“, nes kol Rusija kariauja Ukrainoje, Baltijos jūros regionas ją mažai domina.

Problema egzistuoja ir Baltijos jūros regione įgyja vis didesnį mastą.

Dar didesnę problema ryšio trikdymas kelia oro linijoms. Dėl trikdomo ryšio Suomijos nacionalinė oro linijų bendrovė „Finnair“ paskelbė, kad sustabdė kasdienius skrydžius į Estijos miestą Tartu nuo balandžio 29 iki gegužės 31 d.

„Finnair“ vadovas Jaris Pajanenas aiškino, kad GPS trukdžiai prie Tartu yra dažni, jie neleidžia orlaiviams priartėti prie oro uosto ir leistis jame. Dėl šios priežasties bendrovė du kartus turėjo grąžinti lėktuvą į Helsinkį, nes dėl ryšio trikdžių jis negalėjo saugiai nusileisti Tartu. „Funnair“ planuoja sukurti ir įdiegti naują oro maršruto valdymo metodą nenaudojant GPS signalo.

„Mūsų lėktuvų sistemos aptinka GPS trikdžius, pilotai šią problemą puikiai žino, o orlaiviuose yra ir kitų navigacijos sistemų, kuriomis galima naudotis, kai GPS sistema neveikia. Dauguma oro uostų naudoja alternatyvius metodus, tačiau kai kurie oro uostai, pavyzdžiui, Tartu, naudoja tik tokius metodus, kuriems palaikyti reikalingas GPS signalas“, – sakė J. Pajanenas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų