Šių dienų sunkmetis netelpa į teorijos rėmus Pereiti į pagrindinį turinį

Šių dienų sunkmetis netelpa į teorijos rėmus

Didelis nedarbas, sugriežtintos kreditavimo sąlygos ir smukusios nekilnojamojo turto kainos – visa tai būdinga bet kuriai ekonominei krizei. Tačiau šių dienų realijos šiek tiek kitokios.

Sriuba nėra išsigelbėjimas

Sumažėjus pajamoms, žmonės pradeda taupyti viskam, įskaitant maisto produktus. Ekspertai tikėjosi, kad vartotojai nustos lankytis restoranuose ir kavinėse, ir pigi sriuba iš skardinių bus pagrindinis antikrizinis maisto produktas.

Tačiau stambios JAV konservuotų sriubų gamintojos "Campbell's" pardavimas pastarąjį ketvirtį sumažėjo 7 proc. Bendrovės akcijos vertybinių popierių biržoje nepateisino lūkesčių ir per pastaruosius devynis mėnesius smuko 25 proc.

Populiarus ekologiškas maistas

Nors ne taip sparčiai kaip anksčiau, ekologiško maisto rinka toliau plečiasi ir šiemet paaugs maždaug 6 proc.

Rinkos tyrimų bendrovė "Packaged Facts" prognozavo, kad brangesnių maisto produktų – ekologiškos jautienos, aliejaus ir daržovių, užaugintų be pesticidų, – paklausa sumažės suplonėjus pirkėjų piniginėms. Tačiau taip neįvyko.

Paskolų palūkanos nemažėja

Vartotojams itin sunku gauti paskolas, nebent jie sutinka mokėti lupikiškas palūkanas.

Ekonomikos teorija sako, kad centriniams bankams mažinant palūkanų normas, jų pėdomis seka ir komerciniai bankai. Tačiau įsiskolinimo mastai buvo tokie dideli, kad bankai neskuba išduoti naujų kreditų, kol nepadengti senieji.

Eina į kino teatrus

Kiekvienas namuose turi televizorių, dauguma gyventojų – ir kompiuterį. Gal būtų logiška pasinaudoti turimais prietaisais ir sutaupyti keliasdešimt litų?

Bet nepaisydami ekonominės krizės žmonės plūsta į kino teatrus. Tinklalapio hollywood.com duomenimis, filmų kūrėjų pajamos šiemet išaugo 11 proc., o kino teatrų žiūrovų skaičius – 9 proc.

Krizė prasiskverbė į miegamuosius

Įprasta manyti, kad neturėdamas pinigų žmogus daugiau laiko praleidžia namuose ir stengiasi patirti malonumą su antrąja puse. Tačiau statistika rodo, kad kontraceptinių priemonių pardavimas 2008 m. pastebimai smuko, o gimstamumas ne tik nepadidėjo, bet ir nusirito.

Atrodo, kad miegamasis nebėra nemokamų pasilinksminimų vieta.

Sunkmetį išgyvena ir nuodėmių industrija

Plačiai paplitusi nuomonė, kad recesijos sąlygomis žmonės grimzta į nuodėmių liūną – pradeda girtuokliauti, rūkyti, lošti azartinius žaidimus. Bet ir šios ekonomikos šakos šiomis dienomis išgyvena krizę.

Prognozuojama, kad iš parduotų alkoholinių gėrimų JAV biudžetas surinks daug mažiau nei pernai. Girtuokliavimas, kaip ir lošimas, žmonėms pasidarė per brangus ir nereikalingas malonumas.

Nėra saugių užuovėjų

Anksčiau, kai pasaulį krėtė ekonominės krizės, atsirasdavo bent viena saugi užuovėja, kur investuotojai glaudėsi ir laukė, kol audros aprims. Tačiau pastarasis sunkmetis palietė visus, net krizėms atsparias bendroves.

Neturėdami kur dėtis, investuotojai dabar galvoja vien apie tai, kaip išsaugoti savo turtą. Sukrėsti prastėjančių ekonomikos rodiklių, jie mato tik dvi išeitis – kaupti grynuosius JAV dolerius arba investuoti į JAV vyriausybės obligacijas, bet ir šios investicijos nėra saugios.

Pasaulio prekybos krachas

Krizės sąlygomis prekyba visuomet smunka, bet per šį sunkmetį ji sumažėjo itin smarkiai. Pasaulio bankas prognozuoja, kad šiemet ji susitrauks dešimtadaliu. JAV eksportas per šešis mėnesius sumažėjo 40 proc. – tokio smūgio šios šalies ekonomika nėra patyrusi jau seniai.

Manikiūro salonai skursta

Kaip ir buvo tikėtasi, grožio industrija lengviau išgyvena krizę. Lūpų dažai ir kosmetika išlaikė krizei atsparių produktų reputaciją. Tačiau kitiems grožio industrijos veikėjams sekasi prasčiau.

Manikiūro salonai atsidūrė ties išnykimo riba. Šiemet jų pajamos sumažėjo 25 proc. Nagų lakas ir dirbtiniai nagai praranda populiarumą – moterys daugiau pastangų skiria darbui, nei gražintis.

Kenčia ir turtingi

Įprasta manyti, kad per ekonomikos krizę nepasiturintys žmonės skursta dar labiau, o turtingi toliau lobsta, nes turi galimybę įsigyti brangių daiktų gerokai pigiau. Tačiau šių dienų sunkmetis viską apvertė aukštyn kojomis.

Staigiai nuvertėjusios akcijos ir nekilnojamasis turtas smarkiai patuštino turtuolių pinigines. Bendrovės "Packaged Facts" atlikto tyrimo duomenimis, "premium" klasės vartotojai dažnai skundžiasi krizės padariniais, tik du iš penkių jaučiasi finansiškai saugūs.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų