Pereiti į pagrindinį turinį

„Press rally“ nuotykiai: nuo nurautų pavarų svirčių iki rankų darbo „granatų“

2020-06-18 13:00
DMN inf.

Netrukus prasidėsiantis „Press rally“ ypatingas tuo, kad į jo lenktynių trasas dalyviai išvažiuoja naudodami pačią įvairiausią techniką: čia galima pamatyti ir kelis šimtus arklio galių turinčius bolidus, ir vos keliasdešimt arklio galių išvystančius automobilius. Visgi yra vienas veiksnys, sulyginantis visų galimybes – gedimai, kurie gali kainuoti net ir pergalę. Todėl namų darbai prieš tokius išbandymus ypatingai svarbūs.

Paklausti apie nuotykius „Press rally“ trasose, ką papasakoti turi visi ilgamečiai ralio dalyviai. Per 25-erius ralio metus pasitaikė ne tik linksmų istorijų, bet ir ganėtinai rimtų gedimų, kai vien tik paties ekipažo jėgų sutaisyti automobilį nebeužteko. Į pagalbą tokiais atvejais puola „Press rally“ dalyvius iš keblių situacijų gelbstintys „Falck Lietuva“ vyrai, apsirūpinę ne tik būtiniausiais įrankiais, bet galintys sugedėlius parvežti iki ralio bazės.

Nulaužė pavarų svirtį

Galybę juokingų istorijų iš „Press rally“ papasakoti galintis Renaldas Gabartas prisimena savo antrąjį ralį, kai jį įveikti žurnalistas pasiryžo su „Opel Vectra“ automobiliu.

„Kaip priklauso rimtiems automobilių sporto meistrams, ištraukėme visus ABS bloko saugiklius, bet nesusitvarkėme su emocijomis“, – ironizavo pasakodamas pašnekovas.

Tokia kombinacija nieko gero neatnešė. Vietoje dabartinės „Siemens arenos“ buvusiame autodrome jau pirmame posūkyje R. Gabartas nurovė automobilio pavarų svirtį, mat skubėjo kuo greičiau perjungti pavarą. O tai lėmė, kad pasiekęs statų posūkį, nuslydo iki šaligatvio bortelio ir sulankstė „Opel“ kairės pusės šakę.

Žurnalistas prisiminė, kad „Opel“ salonas buvo netoli, tad per valandą šakę pavyko pakeisti. Tiesa, ji kainavo apie 400 litų, kas, prisimena R. Gabartas, buvo pusė jo tuometės algos.

Teko pasigaminti „granatą“

Vienas iš kurioziškiausių nuotykių ištiko žurnalistą iš Ukrainos, į Lietuvą prieš keliolika metų atvykusį lenktyniauti su naujutėliu „Mini Cooper“ modeliu. Aleksejaus Močanovo ir Evaldo Čirbos ekipažas netoli Radviliškio buvusioje trasoje varžėsi taip įnirtingai, kad dienos pabaigoje „išsinėrė“ automobilio pusašis.

Ekipažas turėjo visą naktį tam, kad spėtų suremontuoti automobilį. „Mini“ buvo nutemptas į Panevėžį, kur auksarankis meistras, apžiūrėjęs tuomet Lietuvoje retai sutinkamo modelio „granatą“, ėmė lyginti ją su gulinčiomis lentynose.

Pamatęs, kad „Mazda 121“ modelio „granata“, ją šiek tiek papjausčius ir pavirinus, puikiai tiks „Mini“, meistras ėmėsi darbo: išpjovęs, suvirinęs ir uždažęs virinimo vietas, „granatą“ sumontavo į automobilį. Ruso ir lietuvio duetas sėkmingai užbaigė ralį, o A. Močanovas, sugrįžęs į atstovybę Maskvoje, iš kurios skolinosi „Mini“, perspėjo ženklo atstovus, kad viena iš „granatų“ pakeista.

Pasakojama, kad meistrai kaip reikiant sutriko, mat Lietuvoje sukurpta „granata“ beveik nesiskyrė nuo gaminamos gamykloje. Tad į „Mini“ buvo sugrąžinta originali detalė, o lietuviška – padėta salone į ekspoziciją.

„Sudegino“ stabdžius

Egidijus Babelis prisimena „Press rally“, kai lenktyniauti teko su „Toyota Yaris T-Sport“. Tąkart nedideliu automobiliu žurnalistas išvažiavo į ralio etapą Kačerginės „Nemuno žiedo“ trasoje. Kaip sako pats, važiuoti buvo smagu, tačiau po kelių intensyvių stabdymų nuo 150 km/val. iki 50 km/val., automobilio stabdžiai „pasibaigė“.

„Likusius dienos greičio ruožus važiavome trindami metalą į metalą kaskart, kai reikėjo stabdyti, ir dėl to prarasdami labai daug sekundžių“, – pasakojo žurnalistas.

Laimingu atsitiktinumu tapo netikėta pažintis, prisiminta važiuojant pakeliui į Klaipėdą. E. Babelio šturmanu „Press rally“ jau ne vienerius metus tampa Kauno autoklubo vadovas Aleksandras Dainys, organizuojantis ir „Mini ralio“ varžybas Kaune. Pastarosios buvo kaip tik savaitę prieš „Press rally“.

„Į tas varžybas dalyvauti buvo atvažiavęs klaipėdietis, su savimi nepasiėmęs nei šturmano, nei šalmo. Aleksandras nenorėjo iš toli važiavusiam vaikinui sakyti „ne“, tad iš klubo narių ne tik suorganizavo jam šalmą, bet ir rado šturmaną. Prisiminę šią istoriją, suradome to vaikino kontaktus, paskambinome jam, papasakojome, kokia situacija, o šis pažadėjo padėti“, – prisiminė E. Babelis.

Paaiškėjo, kad klaipėdietis pats remontuoja automobilius, todėl „Press rally“ dalyvių jis laukė jau pasiruošęs darbams: per pusvalandį pakeitė ir „Yaris“ stabdžių diskus, ir stabdžių trinkeles. Negana to, susimokėti ekipažui reikėjo tik už detales.

„Koks istorijos moralas? Nebijokite daryti žmonėms gera ir būtinai išsisaugokite tų, kuriems pagelbėjote, kontaktus“, – juokėsi žurnalistas.

Į ką atkreipti dėmesį?

Vytas Bilinskas, lenktynininkas ir atsarginių automobilių dalių gamintojo „Ferdinand Bilstein“ komandos „Press rally“ pilotas, neslepia, kad netikėtumų pasitaikyti gali visiems, net ir tiems, kurių automobiliai yra ruošti vien tik sportui. Tuo atveju, jeigu į automobilių sportą norisi leistis kasdieniniu automobiliu, jis pataria didesnį dėmesį atkreipti į važiuoklės, stabdžių ir padangų būklę.

„Ne visos trasos būna lygios, važiuoklei tenka didesnė apkrova, todėl rekomenduočiau prieš kiekvienas lenktynes pasitikrinti jos komponentus. Pasitikrinus po dalyvavimo tikrai blogiau nebus, bet svarbiausia pasitikrinti prieš“, – akcentavo jis.

Dėmesio sulaukti turėtų ir automobilio stabdžių trinkelės. Jei kalbant apie naujesnius automobilius, jos greičiausiai dar nebus nusidėvėjusios, senesniems jas reikėtų tikrinti dažnai, kadangi, aiškino sportininkas, važiuojant slalomo trasose, atstumai nebūna ilgi, o stabdyti tenka griežtai ir stipriai.

„Problema ta, kad stabdžiai perkaista, o jų ataušinti vairuotojas neturi kaip, mat stabdžiai geriausiai aušinami tiesiog važiuojant. Todėl norint, kad stabdžių sistema veiktų efektyviai, reikia, kad jų komponentai būtų idealios būklės“, – pabrėžė žinovas.

Ranka numoti negalima į padangų būklę, kadangi šios, ypač dalyvaujant autosporte, greitai dyla. Ydinga praktika, anot patyrusio lenktynininko, yra ir prastesnių padangų naudojimas treniruotėse, o geresnių – varžybose, mat keičiantis padangų būklei keičiasi ir automobilio valdymo savybės. Pavyzdžiui, treniruotėse naudojant nusidėvėjusias padangas, automobilį bus ganėtinai lengva apsukti naudojant rankinį stabdį, o varžybose, važiuojant naujomis padangomis, to padaryti gali ir nepavykti, nes neužteks rankinio stabdžio efektyvumo.

Nepamiršta ekspertas ir automobilių eksploatacinių skysčių. Anot jo, stabdžių skystį vertėtų keisti kas sezoną tam, kad jo savybės visuomet būtų optimalios. Pasiryžusiems sportuoti su senesniais automobiliais, V. Bilinskas siūlo akylai apžiūrėti stabdžių sistemos žarneles ir vamzdelius, kuriems neretai pakenkia korozija.

„Jeigu toks surūdijęs vamzdelis ar žarnelė trūks tada, kai sportininkas stabdys maksimaliu pajėgumu, rezultatai gali būti labai liūdni“, – perspėjo jis.

Be kita ko, V. Bilinskas patarė pasitikrinti ir gumines pavarų įvores, vadinamuosius „sailenblokus“, kurie važinėjant gatvėmis tokių apkrovų, kaip automobilių sporte, negauna. Iš pirmo žvilgsnio skaudžių padarinių, jei tokia įvorė suplyštu, nebūtų, tačiau ilgalaikės pasekmės neabejotinos, tikina specialistas.

„Pakaboje atsiranda laisvumas, nuolatos kinta ratų suvedimas ir viskas keičiasi į neigiamą pusę. Pavyzdžiui, dienos pradžioje suplyšus tokiai įvorei, iki dienos pabaigos dėl dingusio suvedimo gali visiškai nusidėvėti padangos“, – sakė pašnekovas.

Birželio 26-27-ąją Alantos, Molėtų, Utenos ir Anykščių kraštuose vyksiančio „Press rally“ dalyviams V. Bilinskas patarė nepamiršti pasiimti manometro, kad būtų galima patikrinti padangų slėgį ir jį koreguoti, pompą padangoms, raktą ratams užveržti, tempimo lyną su įsukamu kabliu ir gerą nuotaiką, kadangi, anot eksperto, kas beatsitiktų, šis elementas ralyje yra pats svarbiausias.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų