Beveik 1500 litų – net tiek vairuotojams gali kainuoti civilinės atsakomybės draudimas. Mat kai kurios draudimo įmonės nusprendė įvertinti ir prieš penkerius ar daugiau metų padarytus eismo įvykius.
Nemalonus akibrokštas
Vilnietis Raimondas (vardas pakeistas) prieš penkerius metus sukėlė eismo įvykį ir sudaužė savo automobilį. Vietoj jo vyras įsigijo kelerių metų senumo mašiną ir ją pernai pakeitė į naujutėlaitę transporto priemonę. Visą tą laiką draudimo įmoka siekė apie 400–500 litų. Tačiau šiais metais, artėjant laikui atnaujinti draudimo sutartį, Raimondas sužinojo, kad pasikeitė civilinės atsakomybės draudimo įmokos skaičiavimo metodika, todėl įmoka netikėtai išaugo daugiau nei tris kartus ir siekia 1400 litų. Tokią sumą už civilinės atsakomybės draudimą Raimondui pasiūlė susimokėti draudimo bendrovė "If P&C Insurance AS".
"Nustebino, kad taip pasikeitė draudimo skaičiavimo metodika. Anksčiau, kai keitėsi automobilis, juo padaryti įvykiai "nepersikeldavo" naujam. Be to, "nuodėmių" istorija buvo trumpesnė, vertindavo dvejus ar trejus pastaruosius metus, o dabar prisimena avariją, padarytą net prieš penkerius metus. Tu ją jau ir pamiršai, o staiga ima didėti įmoka, nors dar praėjusiais metais ji buvo gerokai mažesnė", – negalėjo suprasti radikalių polisų kainų pokyčių vilnietis.
Jis pasakojo, kad naują automobilį yra apdraudęs ir kasko, pagal jį praėjusiais metais būta žalų dėl vandalizmo ir panašių atvejų, tačiau šios žalos neturėtų turėti nieko bendra su civiliniu draudimu.
Keitėsi sistema
Paaiškėjo, kad praėjusių metų pabaigoje Transporto priemonių draudikų biuras (TPDB) paleido naują statistinę programą, kuri leidžia draudikams matyti besidraudžiančių asmenų eismo įvykius, padarytus per pastaruosius septynerius metus. Būtent tiek laiko įstatymai leidžia saugoti tokio pobūdžio informaciją. Tačiau kol kas sistemoje nebūtinai bus viso laikotarpio informacija apie visus draudėjus.
"Draudimo įmonės pernai keitė sistemas, o kartu keitėsi ir rizikos vertinimo kriterijai. Pagrindinis principas tas, kad dabar įmonė gali pažiūrėti asmens draudimosi stažą, visus per tą laiką buvusius įvykius su to asmens apdraustu automobiliu ar visais per tą laiką valdytais automobiliais", – apie jau beveik metus galiojančius pokyčius pasakojo TPDB direktoriaus pavaduotojas Tomas Rudzkis.
Anot jo, dėl naujos sistemos civilinės atsakomybės draudimas daugeliui vairuotojų atpigo, o ne brango. "Anksčiau draudėjo, pakeitusio automobilį, istorija buvo vertinama iš naujo, o dabar atsižvelgiama į buvusią istoriją ir, jei vairuota drausmingai, be įvykių, draudėjai iškart gauna 30 proc. nuolaidą", – aiškino T.Rudzkis.
Per metus į eismo įvykius patenka tik apie 5 proc. vairuotojų, tai reiškia, kad naujoji sistema naudinga daugiau nei 90 proc. vairuotojų. "Natūralu, kad istorija tęsiasi, jei draudėjas turėjo eismo įvykį prieš penkerius metus, o paskui vairavo drausmingai, įmonė jo nevertins", – įsitikinęs pašnekovas.
"Anksčiau buvo vertinama vieno automobilio draudimo istorija. Tai reiškia, kad buvo žiūrima, kiek metų žmogus draudžiasi ir kiek eismo įvykių yra sukėlęs vienu konkrečiu automobiliu. Šiais metais draudimo bendrovės pradėjo gauti visų konkretaus žmogaus vardu draustų automobilių istoriją, todėl kai kam keitėsi ir draudimo kainos. Mūsų duomenimis, dažniau kainos mažėjo, o ne didėjo", – tikino draudimo bendrovės "If P&C Insurance AS" filialo transporto priemonių civilinės atsakomybės draudimo produkto vadovas Aleksas Nečajevas.
Keisti kainų skirtumai
"Tokiam asmeniui siūlome kreiptis į kitas draudimo bendroves ar brokerius. Kai kurie žmonės nustemba, kad draudimo polisų kainos gali skirtis net kartais", – kalbėjo draudimo brokerio bendrovės "Aon Baltic" generalinis direktorius Giedrius Kazlauskas.
Raimondo brokeriai jau pasidomėjo kai kurių kitų draudimo bendrovių pasiūlymais, jie svyravo apie 800 litų, tarkime, bendrovė "Seesam Lietuva" šiam vilniečiui pasiūlė polisą už 713 litų metinę įmoką. Taigi kaina gali skirtis du kartus.
"Istorinius duomenis iš TPDB visi gauna vienodus, tačiau traktuoja juos skirtingai ir įmokas taiko skirtingas", – aiškino G.Kazlauskas.
Anot T.Rudzkio, didesnė nei tūkstančio litų civilinės atsakomybės draudimo įmoka retai pasitaiko. "Tokių kainų nėra. Apie tokias kainas girdėjau, tik jei draudžiamas automobilis, kuriuo daug laiko važinėjama užsienyje. Tada natūralus ir pagrįstas toks civilinės atsakomybės draudimo įmokos dydis, nes žalos užsienyje kur kas didesnės nei Lietuvoje", – stebėjosi biuro atstovas.
Būdas atsikratyti klientų
Draudimo rinkos dalyvių teigimu, visi draudikai praėjusiais metais keitė sistemą, tačiau tik kai kurie ėmė vertinti visą vairuotojų draudimosi istoriją. "Kai duodama užklausa apie draudėją, sistema automatiškai jungiasi prie TPDB duomenų bazės ir gaunama informacija apie visus įvykius nuo 2004 m. Dirbu su šešiomis draudimo bendrovėmis, tačiau tik "If P&C Insurance AS" atsižvelgia į visą draudimosi istoriją ir taiko atitinkamas rizikos priemokas prie civilinės atsakomybės draudimo įmokos, neatsižvelgdama į tai, kad po įvykio praėjo daugiau nei metai. Visi kiti draudikai to nedaro", – dienraščiui sakė prisistatyti nenorėjęs draudimo brokeris.
Anot jo, pasiūlydama kelis kartus didesnę įmoką nei kiti rinkos dalyviai, minėta bendrovė atsijoja vairuotojus, kurie neša nuostolius. Pašnekovo teigimu, tokia praktika įprasta draudimo versle, įmonės dažnai apskaičiuoja keleriopai didesnes įmokas toms klientų grupėms, kurių drausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu nepageidauja.
"Šiam žmogui reiktų kreiptis į kitas draudimo įmones, nes tokia įmoka didelė ir neprotinga", – įsitikinęs brokeris.
Jis taip pat tikino, kad dėl naujos sistemos privalomojo vairuotojų atsakomybės draudimo polisai šiek tiek pigo.
"Negalima teigti, kad privalomasis draudimas brango, net atvirkščiai, pastaraisiais metais stebima kainos mažėjimo tendencija. Ryškaus brangimo šiais metais tikrai nėra", – tikino Draudimo priežiūros komisijos pirmininkas Mindaugas Šalčius.
Sezoninis brangimas
Civilinės atsakomybės draudimo polisai Lietuvoje brangsta atsižvelgiant į metų laiką. Tradiciškai didžioji dalis vairuotojų polisus atnaujina balandį gegužę, tad tuomet į konkurencinę kovą įsivelia draudimo įmonės ir taiko dideles nuolaidas. Vėliau kainos kyla.
Brokerių įmonės "Aon Baltic" generalinio direktoriaus G.Kazlausko teigimu, birželį ir liepą privalomojo civilinės atsakomybės draudimo įmokos gyventojams ūgteli maždaug 10 proc.
"Išmokėtų žalų ir išlaidų, susijusių su šia draudimo rūšimi, ir gautų įmokų santykis yra daugiau nei 110 proc., tai reiškia, kad draudikams ši veikla kainavo daugiau nei jie gavo pajamų. Tai gali būti viena priežasčių, dėl kurios didinamos draudimo įmokos", – kalbėjo pašnekovas.
G.Kazlauskas pastebėjo, kad šiais metais daugiau kyla privalomojo draudimo polisų kainos vežėjams. Jo manymu, vežėjams draudimo įmokos vidutiniškai padidėjo penktadaliu.
Tą pačią tendenciją pastebėjo ir TPDB direktoriaus pavaduotojas. Anot jo, tai sietina su atsigaunančiu pervežimo verslu. "Kuo daugiau kilometrų, tuo daugiau įvykių, o vilkikų padarytos žalos labai didelės, todėl ir įmokos didėja", – aiškino T.Rudzkis.
Naujausi komentarai