Britų verslo dienraštis "The Financial Times" jį pripažino vienu įtakingiausių ir sėkmingiausiai dirbančių verslininkų pasaulyje. D.Goldsmithas, vienas garsiausių pramonės, finansų ir bankininkystės, prekybos, aukštųjų technologijų ir daugelio kitų sričių verslo strategijų specialistas iš JAV, netrukus lankysis Lietuvoje ir dalys patarimus, kaip valdyti įmones sunkėjančiomis ekonomikos sąlygomis.
– Daugybė žmonių, ko gera, vis dar nesupranta, kodėl JAV prasidėję ekonomikos sunkumai išplito po visą pasaulį. Kai kam tai galbūt net primena chaoso teoriją. Tad kodėl dabartinė ekonomikos krizė paveikė visas šalis?
– Nors chaoso teorija atrodo patrauklus būdas pasaulinei recesijai apibūdinti, tačiau atsitiktinumai gali būti ne tokie jau atsitiktiniai. Padėtį geriau apibūdina drugelio efektas (logiškai nepaaiškinama chaoso teorija, kai patys nereikšmingiausi įvykiai gyvenime gali turėti milžiniškų padarinių – red. past.). Įvairiose šalyse priimti sprendimai – vieni JAV, kiti už jos ribų – sukėlė grandininę reakciją ir pasaulis nusirito.
Lietuviai krizės poveikį jaučia, kaip ir likęs pasaulis, nes visi esame susiję per bankus, verslą, vartojimą, karus. Vadinasi, kai didžiausia pasaulio vartotoja JAV keičia savo įpročius, poveikis juntamas visame pasaulyje. Praėjusių metų pabaigoje JAV ekonomika smuko 18 proc., iki 326 mlrd. JAV dolerių, labiausiai – importo apimtis. JAV neimportuoja, ir tai veikia visą pasaulį. Japonijos eksportas krito 27 proc., Kinijos – beveik 12 proc.
Lietuva nėra atskira sala, kuri gali pati išsilaikyti. Ji, nepaisant dydžio žemėlapyje, tapo pasaulinių pokyčių dalimi.
Įsivaizduokite, kad daugelio bendrovių pelningumas siekia apie 10 proc., palyginkite su pasauliniais ekonomikos pokyčiais ir suprasite, jog verslas atsidūrė bėdoje. Vadovai suka galvas, kaip sušvelninti 20 proc. kritusį pardavimą, laiku grąžinti skolas, sureguliuoti pinigų srautą, tinkamai paskirstyti išteklius. Be to, reikia nepamiršti, kad persiorientuoti jie turėjo vos per kelis mėnesius. Nenuostabu, kad tokiu atveju net ir patikimos įmonės gali bankrutuoti, su savimi nusitempdamos ir kitas.
Visai neseniai vadovams sakiau: net jeigu jų pačių verslas sėkmingai klostosi, netikėtu Achilo kulnu gali tapti tiekėjai. Prieš metus nė pagalvoti negalėjau, kad Kanados telekomunikacijos įrangos gamintojai "Nortel" gali grėsti bankrotas (sausio viduryje įmonės vadovai įteikė ieškinį teismui dėl apsaugos nuo bankroto JAV ir Kanadoje – red. past.). Esu tikras, kad ir Lietuvoje yra verslininkų, turėjusių ryšių su šia bendrove.
– Dabar verslas kaip įmanydamas stengiasi taupyti veiklos sąnaudas: atleidžia darbuotojus, stabdo investicijas, atsisako šalutinių veiklų. Ar tai vienintelė išeitis šiuo laikotarpiu?
– Taip, veiklos sąnaudų karpymas yra vienas būdų sumažinti nuostolius. Be to, smarkiai nurėžtos išlaidos nedelsiant duoda rezultatų. Vis dėlto tuo pačiu metu verslas yra puolimas, o ne gynyba. Juk niekada nelaimėsi žaidimo tik gindamasis.
Tai reiškia, kad atleisti žmones vien mažinant sąnaudas yra kvaila. Kitas dalykas – kai dabartiniai darbuotojai keičiami į talentingesnius. Pirmu atveju leidžiama išlikti žaidime, antruoju – ir toliau pirmauti.
Nauja komanda turi sugebėti perimti kamuolį ir brautis į priekį, tai yra kurti naują strategiją ir taktiką, pasitelkti technologijas, kurios atsvertų žmonių poreikį, ieškoti naujų rinkų.
– Kai kurių ekspertų manymu, pirmųjų ekonomikos atsigavimo ženklų galima tikėtis jau šių metų pabaigoje. Kokią krizės pabaigos datą prognozuojate jūs?
– 2010 ar 2011 metai. Kodėl teks laukti taip ilgai? Pirmiausia, kitais metais JAV laukia antroji kreditų krizės banga, kurią sustiprins dabartinė recesija.
Antra, pirmą kartą per daugybę metų matome, kad amerikiečiai ima mažiau vartoti. Taip infliacija virsta defliacija. Ši reiškia, kad vartotojai nusprendžia laukti palankesnių produktų kainų ir atideda pirkinius vėlesniam laikui. Jeigu taip elgiasi visi, kainos krenta.
Trečia, kai bet kuri bendrovė pasaulyje atleidžia tam tikrą skaičių darbuotojų, ji iš karto yra priversta ieškoti alternatyvų, galinčių kompensuoti darbo jėgos nuostolius, pavyzdžiui, modernizuoti gamybos procesus, prašyti esamų darbuotojų dirbti viršvalandžius arba automatizuoti tam tikras darbo vietas. Įgyvendinti tokius pokyčius per trumpą laiką nėra paprasta.
– Ko verslas galėtų pasimokyti iš dabartinės krizės, kai ji jau bus praeityje? Ar galima iš bendrovių reikalauti nuolat gerėjančių rezultatų?
– Galėsime aprašyti daugybę šio laiko sėkmės ir nesėkmės istorijų. Tačiau įdomiau kas kita.
"Exxon" (JAV naftos koncernas – red. past.) pastaruosius kelerius metus skelbdavo rekordinius rezultatus. Tačiau bendrovės valdyba neskubėjo įsigyti kitų verslų, kurių kainos buvo itin išpūstos. Jie visą dėmesį skyrė pagrindiniam verslui ir per kelerius metus jų turimų grynųjų pinigų atsargos išaugo nuo 3 mlrd. iki 32 mlrd. JAV dolerių. Šiuo metu konkurentams bandant išbristi iš skolų "Exxon" turi užtektinai galimybių rinktis.
Kalbant apie lūkesčius dėl rezultatų, akcininkai visuomet iš bendrovės vadovų reikalaus, kad jie nuolat gerėtų. Kitu atveju nedelsdami vienos bendrovės akcijas pakeis kitomis.
Kaip pavyzdį pateiksiu investicijų fondus "Domini", kurie akcentuoja socialinę atsakomybę ir investuoja į bendroves, užsiimančias atsinaujinančių energijos šaltinių plėtra ar gamtosaugos projektais. Nors daugelis žmonių nori švaresnio vandens, grynesnio oro ir energetinės nepriklausomybės, investuotojams rūpini piniginės. Tad net jeigu bendrovė užsiima pačia geriausia veikla, tačiau tai neša mažai pelno, investuojančių žmonių ji nesudomins. Vietoj to jie rinksis kitą bendrovę, kuri galbūt blogai elgiasi su savo darbuotojais, tačiau metų gale rodo puikius rezultatus.
– Esate įkūręs nemažai įvairių bendrovių. Ar įmanoma pasiekti sėkmės įvairiose srityse? Kokie, jūsų nuomone, turi būti šiandienos vadovai?
– Pradėti verslą įvairiose verslo srityse nėra taip sunku, kaip atrodo. Kai perpranti pamatinius lyderystės ir vadybos principus, gali juos taikyti skirtingose verslo srityse ar įvairiose šalyse.
Bendrovės vadovybė yra atsakinga už strategiją ir jos įgyvendinimą. To man siekti padeda keli principai: stiprūs vadovai, kurie geba aiškiai perteikti savo idėjas, vidinės sistemos, kurios atstotų talentų poreikį iš išorės, stipri produktų rinkodara ir technologijos, kurios gali pakeisti žmogaus rankų darbą.
Jeigu kas nors galėtų pažvelgti į vadovo galvą, tai pamatytų, kad jo protas niekada neišsijungia, jis verslu užsiima visą laiką. Šiandienos vadovai pirmiausia turi būti mąstytojai, kurie sugebėtų idėjas paversti realybe. Įmonės galva turi gyventi ateitimi, todėl jam reikalingas talentas pastebėti galimybę, kol jos dar niekas kitas nepamatė, ir imtis tam tikrų veiksmų, kurie galėtų ją paversti kapitalu. Ko gera, svarbiausias dalykas yra laiku priimti tinkamus sprendimus per daug nenukrypstant į svarstymus, kurie dažnai išmuša žmones iš vėžių.
– Jūsų patirtis labiau paremta JAV rinka, tačiau Rytų ir Vidurio Europos verslo aplinka skiriasi. Ar manote, kad jūsų žinios gali būti aktualios visiškai kitoje aplinkoje?
– Visas verslas yra lokalus. Taškas. Lokalus tiek geografine, tiek savo srities prasme. Man teko dirbti su žmonėmis iš įvairių pasaulinių bendrovių, todėl žinau, kad mano dėstomus dalykus tikrai bus galima pritaikyti ir Lietuvoje. Galop tai mano pareiga kalbėti ne apie universalius sprendimus, o apie tokius, kuriuos būtų galima taikyti tam tikroje rinkoje.
Prieš seminarus visada bendrauju su šalies, kurioje lankausi, atstovais ir stengiuosi perprasti socialinius, kultūrinius ar verslo aplinkos niuansus. Prieš būsimą seminarą Lietuvoje ketinu 15 valandų skirti pokalbiams su vietos gyventojais, kad susipažinčiau su naujausia verslo būkle ir išmokčiau specifinės verslo kalbos, būdingos šiai šaliai. Taip pat ketinu aplankyti įvairias bendroves ir akis į akį pasikalbėti su jų vadovais.
Vizitinė kortelė
Davidas Goldsmithas
"MetaMatrix Consulting Group LLC" prezidentas ir įkūrėjas. Per pastaruosius 24 metus jis įkūrė ir tapo devynių verslo, gamybos ir reklamos įmonių bendraturčiu.
Jo klientai buvo tokios organizacijos, kaip "Harley-Davidson", "American Management Association", "Johnson & Johnson", "Business Journal" ir daugelis kitų įmonių.
Susitikimas
Davido Goldsmitho konferencija vyks 2009 m. balandžio 16 d. viešbutyje "Le Meridien", Vilniuje.
Organizatorius – "Ekspozicijų centras". Daugiau informacijos expo.lt
Naujausi komentarai