Rugsėjį pasijutęs suskystintų dujų stygius gerokai pakėlė šių degalų kainas. Nors tuomet buvo tvirtinama, kad netrukus kainos nukris ir stabilizuosis, pažadai nepasitvirtino – automobilinės dujos brangsta ir toliau.
Dujos vis brangsta
Dar pirmomis rugsėjo dienomis suskystintos dujos degalinėse kainavo 1,99–2,03 lito. Mėnesio viduryje jų kaina šoktelėjo iki 2,08–2,09 lito. Dabar automobilinių dujų kaina siekia net 2,12–2,14 lito už litrą.
Rudenį pradėjus brangti suskystintoms dujoms, prekiautojai jomis tvirtino, kad šios rūšies degalai brangsta visoje Europoje dėl gerokai sumažėjusios jų pasiūlos.
Tuomet tvirtinta, jog suskystintų dujų gavybos gamyklose Rusijoje ir Šiaurės jūros regione vyksta planinis remontas, todėl automobilinių dujų pagaminama vis mažiau. Tad dėl sumažėjusios pasiūlos ėmė kilti ir jų kaina.
Degalų pardavėjai tikino, kad po mėnesio, daugiausia po dviejų, remontuojamos gamyklos pradės veikti visu pajėgumu, tad suskystintų dujų kaina turėtų vėl sumažėti ir stabilizuotis.
Tačiau praėjus daugiau nei dviem mėnesiams automobilinių dujų kaina ne tik nenukrito, bet dar labiau išaugo.
Naftos kaina nesvarbi
Pastarąsias kelias savaites naftos kainos pasaulinėje rinkoje krito, tačiau nei suskystintos dujos, nei benzinas ar dyzelinas dėl to Lietuvos degalinėse neatpigo.
Tiesa į pasaulines tendencijas reagavo naftos produktų gamintoja "Orlen Lietuva". Tačiau ir ji nuo lapkričio vidurio mažino tik didmeninę benzino bei dyzelino kainą, o suskystintos dujos toliau brango. Dėl kokių priežasčių automobilinės dujos brangsta, dorai niekas paaiškinti negali.
Bendrovės "Orlen Lietuva", nuo kurios priklauso didmeninės degalų kainos šalyje, atstovai dievagojasi kainų degalinėms nediktuojantys, o savame tinkle nustatantys atsižvelgdami į konkurentų veiksmus.
"Pastaruoju metu suskystintų dujų kainos rinkose tikrai tiek nedidėjo, kad reikėtų pakelti kainas ir degalinėse. Žinoma, didmeninėje rinkoje dujų kainos svyruoja kasdien, bet tik keliais centais. Toks svyravimas normalus, nes jis priklauso nuo valiutų kursų. JAV dolerio ir euro kursas svyruoja kasdien, todėl kinta degalų kainos ir didmeninėje rinkoje. Kodėl automobilinės dujos brangsta degalinėse, pasakyti negaliu", – aiškino Jacekas Janas Komaras, "Orlen Lietuvos" atstovas spaudai.
Kalta didmeninė kaina?
Degalinių valdytojai tvirtina, kad automobilinės dujos vis brangsta ne dėl jų norų, bet būtent dėl vis augančių didmeninių kainų.
"Nors nafta pasaulinėse rinkose pinga, tai ne priežastis sumažinti suskystintų dujų kainas. Peržiūrėjau visas ataskaitas ir jose aiškiai matyti, kad nuo vasaros didmeninė kaina Lietuvoje gerokai išaugo. Dėl to kainos nemažėja ir degalinėse", – paaiškino bendrovės "Lietuva Statoil" Pardavimo ir tiekimo departamento direktorius Giedrius Bandzevičius.
Ar suskystintų dujų didmeninės kainos kyla ir Europoje, pašnekovas atsakyti negalėjo.
Brangs dyzelinas
Benzino ir dyzelino kainos degalinėse jau kurį laiką laikosi stabiliai. Jos, anot G.Bandzevičiaus, itin keistis neturėtų ir ateityje. Dėl mažėjančių naftos kainų šie degalai gali net šiek tiek atpigti.
Degalų kainos, jo tvirtinimu, kiek pabrangti gali gruodžio pabaigoje, kai jų suvartojimas gerokai išauga.
Nuo kitų metų sausio 10 centų už litrą pakilti turėtų tik dyzelino kaina.
Dyzelinas brangs dėl panaikinamos akcizo lengvatos, kuri pernai buvo pritaikyta tam, kad vairuotojai pirkti šių degalų nebevyktų į kitas šalis kaimynes.
Degalams pigti neleis ir pasaulyje vėl laukiamas naftos kainų augimas. Nedidelis naftos brangimas užfiksuotas jau trečiadienį. "Brent" rūšies naftos kainos sausio sandoriams Londono biržoje trečiadienį ūgtelėjo 0,3 JAV dolerio, arba 0,36 proc., iki 83,55 JAV dolerio už barelį.
Naujausi komentarai