Pereiti į pagrindinį turinį

Kelionių agentūrų kartelio išaiškinimas rinkos nesudrebino

2012-06-27 18:00
Kelionių agentūrų kartelio išaiškinimas rinkos nesudrebino
Kelionių agentūrų kartelio išaiškinimas rinkos nesudrebino / Shutterstock nuotr.

Didžiausio kada nors buvusio kelionių agentūrų kartelio išardymas vartotojams daug įtakos neturės. Nors plačiai kalbama apie nuo šiol įsigalėsiančią konkurenciją ir geresnes sąlygas vartotojams, didesnės nuolaidos kelionėms neprognozuojamos.

Padaryta žala vartotojams

Birželio pradžioje Konkurencijos tarybos užfiksuotas 30 kelionių agentūrų kartelis yra dar nematyto masto šiame sektoriuje. Taryba nustatė, kad šalies kelionių agentūros, kurios naudojosi elektronine kelionių paieškos ir užsakymų sistema E-TURAS, derino vartotojams suteikiamos nuolaidos dydį internetu parduodamoms kelionėms.

Maksimali nuolaida dėl sudaryto kartelio 2009 m. rugpjūčio–2010 m. kovo mėnesiais buvo apribota iki 3 proc. kelionės kainos. Taip kelionių agentūros ir sistemos administratorius bendrovė „Eturas“ apribojo konkurencijos rinkoje galimybes. Tačiau net ir nustačius, kad nuolaidos riba buvo nustatyta neteisėtai, nei Konkurencijos taryba, nei kitos turizmo sektoriaus organizacijos didesnių nuolaidų nežada. Apie poveikį rinkai visos jos kalba abstrakčiai.

„Tiek Lietuvoje, tiek ES susitarimai dėl kainos ar kainos dalies fiksavimo, taip pat nuolaidos ar nuolaidos dalies fiksavimo yra laikomi vienais sunkiausių ir žalingiausių konkurencijos teisės pažeidimų“, – sakė Konkurencijos tarybos Bendrųjų reikalų skyriaus vyriausioji specialistė viešiesiems ryšiams Palmira Kvietkauskienė.

Konkurencijos taryba laikosi nuostatos, kad konkuravimas kainomis yra vienas pagrindinių efektyvios konkurencijos veiksnių, užtikrinančių galimybę pirkėjams įsigyti prekių ar paslaugų geriausiomis sąlygomis. O suderinusios maksimalios nuolaidos dydį bendrovės išvengė būtinybės konkuruoti ir taikyti nuolaidas jas įsigyjantiems vartotojams.

„Tokiais susitarimais daroma ir žala vartotojams, nes apribojamos jų galimybės gauti sąžiningos konkurencijos tarp įmonių teikiamą naudą, pavyzdžiui, galimybę įsigyti prekių ar paslaugų už kainą, nulemtą sąžiningos konkurencijos, o ne konkurentų susitarimų“, – sakė P.Kvietkauskienė.

Priklauso nuo organizatorių

Valstybinis turizmo departamentas patikino, kad net ir nubausti už konkurenciją ribojančius susitarimus kelionių organizatoriai bei agentūros savo įsipareigojimus klientams privalo vykdyti.

„Turistai, pasirašę organizuotų turistinių kelionių sutartis su kelionių organizatoriais ir apmokėję už paslaugas, įgyja teisę tas paslaugas gauti, nepriklausomai nuo to, ar kelionė buvo įsigyta per tarpininką (kelionių agentą), ar tiesiogiai iš kelionių organizatoriaus“, – pranešime teigė Valstybinio turizmo departamento direktorė Raimonda Balnienė.

Ji paneigė, kad dėl kelionių agentūroms skirtų baudų sektoriuje gali būti juntamas trumpalaikis kainų augimas. Pašnekovės manymu, išardytas kartelis apskritai daug įtakos kelionių kainoms neturės, nes jas daugiau lemia kelionių organizatoriai, o ne kelionių agentūros.

„Kaip žinome, kelionių agentūrų komisinis atlyginimas, gaunamas už organizuotos kelionės pardavimą, sudaro tik labai nedidelę kainos dalį. Kelionių kainų dydį lemia konkurencija kelionių organizavimo sektoriuje. Šiuo metu išvykstamojo turizmo rinkoje yra tik keli kelionių organizatoriai, kurių taikoma kainodara ir nulemia bendrą kainų mastą šiame sektoriuje“, – sakė ji.

Pašnekovė pabrėžė, kad kelionių agentūrų šalyje yra keli šimtai, todėl jų konkurencija didelė.

„Lietuvoje veikia apie 220 kelionių agentūrų. Taigi baudas gavusių agentūrų procentas, palyginti su visais paslaugos teikėjais, yra palyginti nedidelis. Dėl šios priežasties, net jeigu nedidelė kelionių agentūrų dalis netaikys nuolaidų, sektoriuje neturėtų būti juntamas didelis kelionių kainų pakilimas“, – sakė R.Balnienė.

„Nebus jokių pokyčių“

Lietuvos turizmo asociacijos prezidentės Danutės Mažeikaitės manymu, kartelio išaiškinimas rinkoje neatneš jokių pokyčių. Be to, anot jos, kelionių agentūrų teiginiai spaudoje byloja apie ne itin korektišką Konkurencijos tarybos tyrimą, todėl sprendimai dar gali būti atšaukti.

„Būtų logiška tikėtis, kad nubaustos kelionių agentūros apgins savo teises teisme. Kelionių agentūros parduoda paslaugas kelionių organizatorių nustatytomis kainomis. Kaip, beje, ir kitos verslo sąlygos, nustatomos kelionių organizatorių, ir galioja visiems pardavėjams“, – sakė pašnekovė.

D.Mažeikaitė pabrėžė, kad kelionių kainodara yra kiekvieno kelionių organizatoriaus ar kelionių agentūros individualus sprendimas. Todėl, jos manymu, vieni kainodaros visiškai nekeis, kiti savo nuožiūra nuolaidas didins arba mažins: „Tai yra rinka, kurioje taip pat veikia stiprus paklausos kriterijus.“

Pašnekovė taip pat patikino, kad paprastai kelionių kainos skaičiuojamos pusmečiui ar metams į priekį, tad jos rinkoje nurodytos jau seniai. Tai reiškia, kad artimiausiu metu jokių pokyčių, atmetus turistinio sezono įtaką, nebus.


Už kartelį skirtos baudos

Bendrovė Bauda (tūkst. litų)

„AAA Wrislit“ 358,8

„Aljus ir KO“ 2,4

„Aviaeuropa“ 12,1

„Baltic Clipper“ 154,6

„Baltic Tours Vilnius“ 112

„Daigera“ 9,3

„Eturas“ 51,1

„Ferona“ 33,2

„Freshtravel“ 12,2

„Grand Voyage“ 1,9

„Guliverio kelionės“ 639,8

„Gustus vitae“ 29,1

„Kalnų upė“ 131,3

„Keliautojų klubas“ 202,5

„Kelionių akademija“ 389,9

„Kelionių gurmanai“ 14,4

„Kelionių laikas“ 107,5

„Litamicus“ 58,6

„Megaturas“ 2 090,7

„Neoturas“ 107

„Smaragdas travel“ 229,4

„TopTravel“ 138,9

„Travelonline Baltics“ 115,9

„Tropikai“ 28,4

„Vestekspress“ 164,3

„Vipauta“ 10,8

„Vistus“ 3,7

„Visveta“ 131,4

„Zigzag Travel“ 13,1

„ZIP Travel“ 8,7

„700LT“ - *

* Atleista nuo baudos.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų