Danas Kristianas Mortensenas tiki Lietuva. Kelerius metus čia praleidęs užsienietis mano, kad mūsų šalies ir vietos verslo reputacija kur kas geresnė, tiesiog nemokame į tai tinkamai atkreipti dėmesio.
K.Mortensenas neseniai tapo vienu iš Bendrovių valdymo instituto Baltijos šalyse įkūrėjų. Jis mano turintis patirties ir galintis dalyti patarimus vietos verslininkams, kaip tinkamai valdyti savo bendroves. Pašnekovas tiki, kad pagerinus verslo įvaizdį galima padidinti ne tik įmonių, bet ir visos šalies ekonomikos vertę.
– Kodėl nusprendėte, kad Lietuvos bendrovėms reikia gerinti savo įvaizdį?
– Tokios organizacijos reikia ne tik Lietuvai, jos reikia visoms Baltijos šalims. Esu kilęs iš Danijos, vienuolika metų gyvenau Niujorke, dar dvejus metus praleidau Kipre, tada grįžau į Daniją, o nuo 2006-ųjų gyvenu Lietuvoje. Man labai patinka ne tik Lietuva, bet ir kitos Baltijos šalys. Lietuvoje gyvenu todėl, kad sutikau lietuvę ir ją vedžiau. Su žmona nusprendėme, kad persikelsiu čia, ir man tai labai patiko.
Pagyvenęs Lietuvoje ilgesnį laiką pastebėjau dvi užsieniečių grupes. Vienai priklauso žmonės, kurie stengiasi atrodyti protingi, dedasi viską išmanantys geriau už vietinius. Tokį požiūrį vertinu ne itin palankiai. Kai pradedi gyventi Lietuvoje, pamatai, kad čia vyksta įdomūs verslo ir visuomeninio gyvenimo procesai. Tad aš ar kiti užsieniečiai nėra pranašesni, tiesiog mes turime kitokios patirties, kuri gali praversti lietuviams.
Kai susiduriu su Lietuvos bendrovėmis, pastebiu skirtumų, kaip žmonės valdo bendroves čia ir užsienyje. Suprantu, kad užsieniečių akyse Lietuvos ir Baltijos šalių įmonės turi sparčiai besiplečiančio, dinamiško, tačiau neskaidraus verslo reputaciją, t. y. kad žmonės stengiasi veikti per pažįstamus, apeiti įstatymus ir pan. Nesakau, kad būtent taip ir yra, tačiau tokia nuomonė vyrauja užsienyje.
– Tad kaip tą nuomonę siūlote keisti?
– Jei įmonės reputacija laikoma prasta, o pagal objektyvius rodiklius ji turėtų būtų gerokai geresnė, tuos rodiklius reikia ir akcentuoti. Geras bendrovės valdymas yra vienas būdų parodyti, kur esate iš tiesų. Aukšti bendrovių valdymo standartai įmonių vertę gali padidinti 10–40 proc. Tam ir įkūrėme Bendrovių valdymo institutą Baltijos šalyse. Norime padėti šalies vadovams, valstybinėms įmonėms, viešosioms įstaigoms, didelėms ir mažesnėms bendrovėms pasiekti, kad jos būtų geriau valdomos ir prižiūrimos. Taip galėsime padidinti jų ir visos šalies ekonomikos vertę.
– Daugybės šalies įmonių finansinė būklė nepavydėtina. Ar dabar tinkamas metas rūpintis savo reputacija?
– Tinkamesnio laiko negali būti. Kada iš tikrųjų gali pažinti savo žmoną? Kai uždirbi daug pinigų, turi namą ir viską, ko reikia, žmona tave, be abejo, myli. Tačiau kai prarandi darbą, pinigus, gali paaiškėti, kad žmona su tavimi nebėra tokia laiminga. Lygiai taip pat ir versle. Tik krizinėmis aplinkybėmis pamatai, kokie žmonės yra iš tikrųjų, taip pat – kas slypi po organizacijų išore, kaip plėtojamas verslas.
Šiuo metu užsienio investuotojai, bankai, investicijų fondai ieško galimybių investuoti Lietuvoje, nes bendrovių ir nekilnojamojo turto kainos gerokai kritusios. Tačiau kaip jie pamatys dviejų bendrovių, kurių kaina vienoda, skirtumą? Kaip atskirti gerą bendrovę nuo blogos? Atskirti galima pagal tai, kaip jos valdomos, kokia jų struktūra. Geras bendrovės valdymas turi tiesioginę įtaką įmonės vertei, galimybei pritraukti finansavimą, veiklos rezultatams ir reputacijai.
Užsienyje bendrovės turi lygiai tokių pačių problemų kaip ir čia, todėl Lietuvai ir jos verslui tikrai nėra ko gėdytis. Manote, kad "Leo LT" yra skandalas? Tai niekis, palyginti su tuo, kokių skandalų esame turėję Danijoje ir Švedijoje. Tačiau ten jie netapo tokia išpūsta problema vien dėl to, kad tų bendrovių vardas ir įvaizdis buvo geresni. Lietuvos problema yra įvaizdis, esate gerokai aukščiau, negu daugelis mano, tiesiog reikia tai tinkamai parodyti.
– Tačiau ar nemanote, kad sukurti gerą įvaizdį trunka ne vienus metus?
– Tai trunka tiek, kiek turi trukti. Jeigu manysi, kad tai užtruks penkerius metus, to niekada taip ir nesiimsi. Jeigu nusprendei, kad tai įvyks dabar, tai ir įvyks dabar. Tai turi įvykti dabar, nes paprasčiausiai nėra pasirinkimo. Juk nenorite varžytis su Baltarusija, norite varžytis su Švedija. Tegul Baltarusija siekia prilygti jums, o jūs siekite prisivyti Švediją. Jeigu užsieniečiai to nepripažįsta, reikia jiems tai parodyti – sukurti gerą bendrovių valdymo praktiką šalyje.
– O ar iš tiesų Lietuvoje tiek jau daug neįvertintų bendrovių? Šiuo metu nemažai darbuotojų paliudytų, kad jų bendrovė su jais elgiasi nesąžiningai.
– Sutinku, kad yra bendrovių, kurios galbūt laiku nemoka atlyginimų, juos veikiausiai net sumažino ir su darbuotojais nesielgia tinkamai. Vis dėlto žinau Lietuvoje bendrovių, kurios atlyginimus darbuotojams moka laiku, netgi moka priedus ir su personalu elgiasi deramai. Aišku, tokių įmonių nedaug. Tačiau tokia bendrovė gali pritraukti geresnius darbuotojus, jie rečiau keisis, su tuo susijusios veiklos išlaidos bus mažesnės, darbuotojai atneš didesnę vertę. Jeigu tai sugebama parodyti viešumoje, tokios bendrovės vertinamos geriau, o jos konkurentės priverstos pasitempti.
Apskritai Lietuvoje trūksta gerų pavyzdžių, o sėkmingas istorijas turite padaryti patrauklesnes už skandalus. Geras žinias galima skleisti ne tik per žiniasklaidą, bet ir bendraujant tarpusavyje, tapus geros praktikos ambasadoriais. Tai taip pat padidins verslo vertę.
Komentaras
Arminta Saladžienė
Bendrovių valdymo instituto Baltijos šalyse Vykdomojo komiteto pirmininkė
Gera bendrovių valdymo praktika padidina įmonių konkurencingumą ir patrauklumą ne tik užsienio investuotojų, bet ir visų partnerių, su kuriais bendraujama versle, – ir kreditorių, ir tiekėjų, ir darbuotojų, – akyse. Diegdamos gerą valdymo praktiką, pavyzdžiui, pritraukdamos nepriklausomus patyrusius narius į savo tarybas ar valdybas, aiškiai atskirdamos valdymą ir kontrolę, bendrovės stiprina savo konkurencingumą pasaulinėje rinkoje, didina veiklos efektyvumą ir skaidrumą, mažina verslo riziką.
Iki šiol visi buvo susitelkę į kuo geresnius rezultatus, tačiau dabar svarbu ir tai, kaip jie pasiekiami. Šiandien Lietuvos verslas turi ieškoti atsakymų, ne tik kokias trumpalaikes verslo gaivinimo priemones pasirinkti arba kur pasiskolinti pinigų, bet ir kaip užtikrinti, kad įmonė ateityje turėtų įrankių konkuruoti atviroje pasaulinėje rinkoje. Aukštų bendrovių valdymo standartų diegimas Lietuvos verslui šiandien yra svarbiausia sritis tiek stambioms, tiek vidutinėms, tiek smulkioms privačiojo ir viešojo kapitalo įmonėms. Šiuo metu kaip niekada svarbi įmonės reputacija.
Vienas mūsų įsteigto instituto tikslų – supažindinti Lietuvos įmones su tarptautine gero bendrovių valdymo praktika, pateikti pavyzdžius, kaip organizuojamas valdybų ar tarybų darbas kitose šalyse. Instituto rengiamos mokymo programos skirtos didelėms, vidutinėms ar mažoms įmonėms, taip pat šeimos verslams, norintiems pritraukti investicijų, ir viešojo sektoriaus įmonėms.
Naujausi komentarai