Pereiti į pagrindinį turinį

Prekybininkai jau laukia kalėdinio stebuklo

2013-10-28 14:00
Š. Mažeikos/BFL nuotr.

Nors įprastai kalėdinė prekyba šalyje prasideda lapkričio viduryje, rinkos naujokai jau pradėjo švęsti. Ir, regis, ne veltui – šiemet kalėdinė prekyba gali būti didžiausia per visą nepriklausomybės laikotarpį.

Parduotuvėje "Ikea" – jau šventės

Lietuvos vartotojai jau įprato, kad vos iš lentynų dingsta Vėlinių žvakės, prasideda kalėdinė prekyba. Ji tęsiasi maždaug du mėnesius, ištuština kišenes, bet dovanoja kalėdinę nuotaiką.
Tačiau šiemet parduotuvę Lietuvoje atidariusi garsioji Švedijos baldų mažmenininkė "Ikea" jau pradėjo kalėdinę prekybą. Kol kas rinkos senbuviai nelinkę bėgti paskui skandinavų Kalėdas.
Rinkodaros agentūros "Brandskeipas" vadovas Mindaugas Lapinskas pridūrė, kad anksčiau, nei įprasta, pirkėjams apsipirkti Kalėdoms siūlo prekybininkai, kuriems pristatyti prekes ir paslaugas užtrunka ilgiau. Pavyzdžiui, šventinius pasiūlymus jau teikia kelionių organizatoriai, kurių klientams suplanuoti atostogas taip pat užtrunka.

Rimtas iššūkis senbuviams

Dauguma mažmenininkų, kurie apie artėjančias Kalėdas praneš lapkritį, turės pasitelkti patrauklesnę rinkodarą, veiksmingesnę kainodarą ar pristatyti platesnį asortimentą.
Priešingu atveju klientų dėmesį patrauks ir jų pirkiniais pasirūpins nauji rinkos žaidėjai, kurie Lietuvoje atsirado neseniai, bet netruko pelnyti pirkėjų simpatijų. Apgalvotą ir keliasdešimtyje pasaulio šalių pasiteisinusią strategiją bei pripažintą prekės ženklą į Lietuvą atnešusiems prekybininkams nė nereikia mažinti prekių kainų. Todėl M.Lapinskas svarsto, kad naujų žaidėjų pranašumai gali paveikti tiesioginius to paties sektoriaus konkurentus.

Pavyzdžiui, šiemet vertinga Naujųjų metų dovana gali būti ir "Ikeos" keptuvė, bet kažin, ar pradžiugins dovanotas puodas, pirktas bet kurioje kitoje namų apyvokos reikmenų parduotuvėje.
"Visai gali būti, kad kai kurie baldų gamintojai ar prekių namams pardavėjai dėl stipraus prekių ženklo "Ikea" įtakos ar drabužių mažmenininkai dėl H&M aprangos parduotuvės patrauklumo parodys pirkėjams, ką reiškia tikrosios akcijos. Neseniai į Lietuvos rinką atėję prekių ženklai yra efektyvūs, žmonės šių tinklų parduotuvėse pirks nelaukdami nuolaidų. Todėl tikėtina, kad jų konkurentai, priklausantys tam pačiam sektoriui, turės griebtis agresyvesnės rinkodaros ir ypatingų pasiūlymų", – prognozuoja M.Lapinskas.

Prireiks išradingumo

Sostinės prekybos ir pramogų centro "Ozas" vadovė Inga Navickaitė patvirtino, kad bet koks naujas pardavėjas priverčia pasitempti greta įsikūrusius senbuvius.

"Senųjų prekybininkų reakciją galima palyginti su buitiniu pavyzdžiu, kai naują porą batų padedi šalia jau turimos senos avalynės. Be abejonės, atsiranda poreikis atsinaujinti, prekybos centruose susiformuoja tam tikri klasteriai, nes padidėja to paties kainų lygio ar prekių grupių parduotuvių trauka", – aiškino ji.

Pašnekovė neabejoja, kad parduotuvės sieks išsaugoti savo pirkėjų dalį. Apyvarta pati savaime neišaugs, kai naujų klientų neatsirado, o dalis senųjų gali rinktis pirkti pas konkurentus.
"Anksčiau pastebėdavau, kad jei viena avalynės parduotuvė paskelbia nuolaidą, kitos jau kitą dieną dar labiau sumažina kainas. Tačiau dabar pokyčiai rinkoje neturi lemiamos įtakos kainodarai, nes prekybininkai supranta, kad nuolaidomis nieko nenustebinsi. Reikia plėsti asortimentą, rodyti dėmesį pirkėjams", – įsitikinusi I.Navickaitė.

"Manau, kad mūsų nuomininkai dairosi naujovių, šiemet gali skirti daugiau pinigų kalėdinėms dekoracijoms. Tikiuosi, parduotuvės pasipuoš ir sugalvos papildomų paslaugų pirkėjams – pakuoti prekes ar teikti dovanėles", – pridūrė ji.

Bumas – pirmoji gruodžio savaitė

Kalėdomis jau rūpinasi ir buitinės technikos bei elektronikos pardavėjai. Pavyzdžiui, "Technorama" Kalėdoms pradeda ruošis likus pusmečiui iki švenčių ir apsirūpina smulkia buitine technika, planšetiniais kompiuteriais, nes šių grupių prekių pardavimas šventiniu laikotarpiu išauga kelis kartus, o derybos su tiekėjais užtrunka.

"Pagal vartotojų įpročius matome, kad diskusijos ir kalėdinių dovanų paieškos prasideda jau lapkritį, o dovanų pirkimo bumas – pirmąją gruodžio savaitę. Pastebėjome, kad pirkimas po krizės tampa aktyvesnis, todėl šiemet pirkinių krepšelis turėtų tik didėti", – teigė bendrovės "Technoverslas", valdančios "Technoramos" prekybos tinklą, rinkodaros vadovas Morkus Matkevičius.

Jis skaičiuoja, kad įprastai kalėdiniu laikotarpiu apyvarta išauga kelis kartus, o šiemet prekybos tinklas turėtų sulaukti 20–30 proc. daugiau pirkėjų.

Geriausias prekybos sezonas

Geriausia naujiena prekybininkams – prognozuojama, kad šių metų kalėdinė prekyba gali būti didžiausia per 23 metų Lietuvos nepriklausomybės laikotarpį.

Banko "Nordea Bank Lietuva" ekonomistas Žygimantas Mauricas svarsto, kad šiemet pradėjo kilti realus darbo užmokestis, dalis gyventojų kitąmet tikisi gauti net didesnį atlyginimą ir retas kuris mano, jog darbo užmokestis gali mažėti. Dėl optimistiškų prognozių kitiems metams jis neatmeta galimybės, kad vartotojai artėjančiu kalėdiniu laikotarpiu gali būti išlaidžiausi per visą nepriklausomybės laikotarpį.

Žinoma, jie nepuls pirkti prabangių automobilių, tačiau leis sau įsigyti kad ir kasdienio vartojimo prekių, prabangos smulkmenų, kurios anksčiau nebuvo būtinos.

"Praėjusių metų kalėdiniu laikotarpiu lūkesčiai, kad vartotojai netaupys prieš Kalėdas, buvo pernelyg dideli, todėl jie nepasiteisino. Dauguma tikėjosi, kad prieš Kalėdas vartojimas atsigaus, deja, šios prognozės neišsipildė ir realūs rezultatai pernai gal net šiek tiek nuvylė, – prisiminė ekonomistas. – Bet šią vasarą ir rudenį vartojimas atsigavo, gyventojai, atrodo, yra linkę sau leisti daugiau, todėl tikėtina, kad šiemet kalėdinis periodas gali būti aktyviausias per pastaruosius 23 metus."

Kliūtis – šildymo sąskaitos

"Swedbank" Asmeninių finansų instituto vadovė Odeta Bložienė taip pat sutiko, kad didesniam vartojimui kalėdiniu laikotarpiu yra visos prielaidos – terminuotųjų indėlių bankuose mažėja, vartotojų lūkesčiai geriausi per pastaruosius metus. Vis dėlto įtakos išlaidumui gali turėti ir beveik įpusėjęs šildymo sezonas.

"Pastebime, kad gyventojai Kalėdoms iš anksto netaupo ir šventiniams pirkiniams skiria einamąsias lėšas. Todėl manau, kad šios Kalėdos bus panašios į praėjusias. Vartojimas kils, tačiau nedaug, nes gyventojai vis dar lieka gana atsargūs", – dėstė ji.

Iš tiesų, kad vartotojai jaučiasi laisviau ir leidžia sau daugiau, rodo ir Statistikos departamento duomenys: rugpjūtį mažmeninės prekybos įmonių apyvarta padidėjo 0,7 proc., o palyginti su praėjusių metų rugpjūčiu, ji išaugo 5,5 proc. Per metus labiausiai, daugiau kaip 25 proc., augo baldų, apšvietimo įrangos, kitų namų ūkio prekių specializuotų parduotuvių apyvarta, o užsakomasis pardavimas paštu ar internetu pakilo beveik 18 proc.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų