Ateinančiais metais smulkiajam ir vidutiniam verslui prognozuojamos prošvaistės. Dauguma įmonių kitąmet tikisi mažų mažiausiai didėsiančios apyvartos.
Neslepia vilčių
Didžioji dalis smulkiųjų ir vidutinių šalies įmonių – net 72 proc. – tikisi, kad kitais metais apyvarta augs nuosaikiai, 5–15 proc. Didžiausią, daugiau nei 30 proc., apyvartos augimą planuoja prekybos sektoriaus įmonės. Tačiau sėkmę prognozuoja ne visi: kas dešimta įmonė mano, kad jos apyvarta ateinančiais metais gali sumažėti. Tokie rezultatai paaiškėjo SEB bankui atlikus 120 smulkiųjų ir vidutinių įmonių apklausą.
Kauno rajono smulkiųjų ir vidutinių verslininkų asociacijos pirmininkas Arturas Mackevičius pabrėžė, kad smulkiojo verslo pagrindą sudaro prekyba ir aptarnavimo paslaugos. Šis verslas, anot jo, yra nukreiptas į galinį vartotoją. O vartojimo lygis Lietuvoje, pašnekovo manymu, didelio optimizmo nekelia.
"Lietuvoje vartojimas bus prastas dėl paprasto dalyko – šalyje mažėja pirkėjų. Kam tuomet įsiūlyti savo prekę? O gyvenančių Lietuvoje pajamos staigiai nešoktelės, tad neišaugs ir vartojimas. Todėl šiuo atveju nesu optimistas", – sakė jis.
Smulkiųjų verslininkų apklausą atlikusio SEB banko prezidento pavaduotojas, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Virginijus Doveika teigia, kad mažos ir vidutinės įmonės į ateitį žvelgia su nuosaikiu optimizmu. "Tai nėra perdėti lūkesčiai, tačiau esama daugiau pozityvių žinučių nei nerimavimo bei abejonių dėl ateinančių metų. Dauguma įmonių tiki, kad ateinančiais metais jų apyvarta didės, trečdalis planuoja produktų ar paslaugų naujovių ir beveik ketvirtadalis svarsto apie galimybę pritraukti naujos darbo jėgos", – komentavo jis.
Svarsto apie plėtrą
Maždaug trečdalis apklaustų įmonių turi lūkesčių kitais metais pristatyti naujų produktų ar paslaugų, nors daugiau nei pusė jų (56 proc.) naujovių savo veikloje neplanuoja. Prekybos sektorius aktyviausias ir šioje srityje: naujovių žada 41 proc. šio sektoriaus įmonių. V.Doveikos manymu, pristatyti naujovių prekybos įmonėms yra lengviausia, nes joms tereikia išplėsti savo asortimentą.
"Įmonės pramonės ir energetikos srityse taip pat žadėjo diegti naujovių. Tai reiškia, kad įmonės turi planų investuoti, nes pramonės sektoriuje be investicijų įdiegti naujovių sunku", – sakė V.Doveika. Apklausos duomenimis, pramonės ir energetikos sektoriuje naujovių planuoja 15 proc. šio sektoriaus įmonių.
Siekdamos plėstis ir diegti naujoves, trečdalis apklaustų įmonių teigė turinčios planų investuoti. Iš jų kas penkta tam žada skirti daugiau nei 100 tūkst. litų. Daugiausia investicijų planuojama prekybos, taip pat pramonės ir energetikos sektoriuose, šiek tiek mažiau – transporto ir statybos sektoriuje.
Tačiau A.Mackevičius įmonių lūkesčius įvertino atsargiai ir pabrėžė, kad tik po pusantrų metų paaiškės, ar investiciniai planai buvo apgalvoti. Pašnekovas prognozavo, kad tik 15 proc. iš investicijas planuojančių įmonių sulauks teigiamų rezultatų. O tai, jo manymu, yra tik nedidelė verslo dalis.
Išgelbės eksportas
Džiuginančių prognozių smulkiosioms ir vidutinėms įmonėms stokojantis A.Mackevičius pabrėžė, kad lengviau atsigaus užsiimančios gamyba ir su užsieniu bendradarbiaujančios įmonės, t. y. eksportuojančios prekes ir paslaugas.
Todėl pašnekovas prognozavo, kad lietuviai į užsienio rinkas plėsis nepriklausomai nuo ekonomikos situacijos Europoje. Jo manymu, net bendras ekonomikos kritimas nesustabdys lietuvių siūlyti savo prekes ir paslaugas užsienio rinkoms: "Nes tų, kurie jau drįsta eiti toli, užtaisas atominis ir energija – begalinė. Jie būtinai plėsis. Verslininkai yra praalkę ir nori gerų rezultatų."
Nors apklausa parodė, kad net 63 proc. apklaustų įmonių plėtros į užsienio rinkas neplanuoja, V.Doveika pabrėžė, kad dalis jų planuoja plėstis vietinėje rinkoje. Didinti eksportą planuoja maždaug trečdalis – 36 proc. – apklaustų smulkiųjų ir vidutinių šalies įmonių, iš jų 14 proc. žvalgosi į naujas rinkas, o 22 proc. ketina plėstis jau esamose.
"Tai reiškia, kad įmonės nebijo priimti sprendimo žengti į naujas rinkas ir išbandyti laimę jose. Tai ir palaiko ekonomiką", – sakė V.Doveika.
Aktyviausia prekyba
"Augantis sektorius yra prekyba, čia vyrauja daugiausia nuomonių apie augančią apyvartą. 73 proc. šio sektoriaus įmonių planuoja 5–15 proc. apyvartos augimą", – sakė V.Doveika ir pridūrė, kad šioms įmonėms nesvetimas ir bene labiausiai plėtrą skatinančios investicijos.
Transporto ir logistikos sektoriuje, anot jo, net pusė apklaustų įmonių planuoja investicinius projektus ir net du trečdaliai jų skaičiuoja, kad investicijos sieks daugiau nei 100 tūkst. litų. Statybos sektorius, jo teigimu, nuosekliai auga, todėl kas trečia šio sektoriaus įmonė planuoja investuoti ir dauguma jų tam žada skirti daugiau nei 100 tūkst. litų.
"Žemės ūkis užima labai svarbią vietą mūsų šiandieniame versle ir ekonomikoje, šis sektorius beveik nenukentėjo per krizę ir toliau išlieka gana sparčiai auganti sritis. Galima drąsiai sakyti, kad žemės ūkis labai aktyvus ir gana pozityviai žiūri į priekį ir net plėtrą į užsienį", – sakė V.Doveika.
Darbuotojų ieškos vangiai
Net trys ketvirtadaliai apklaustų įmonių didinti darbuotojų skaičiaus neplanuoja ir tik 23 proc. darbuotojų gretas praplėsti ketina. "Stebint pastarųjų metų tendencijas, kai beveik visuose sektoriuose darbuotojų skaičius mažėjo, tokios įmonių prognozės yra teigiamas ženklas. Tai yra šviesos spindulėlis mūsų darbo rinkoje", – sakė V.Doveika.
Daugiausia darbuotojų priimti planuoja plėstis ketinančios prekybos įmonės. Todėl joms, V.Doveikos teigimu, kitais metais gali prireikti papildomų pardavėjų. Kai pramonės ir energetikos sektoriai, jo manymu, dairysis kvalifikuotos darbo jėgos.
Apie 70 proc. SEB banko kalbintų įmonių turėjo iki 50 darbuotojų, jų apyvarta siekė iki 7 mln. litų.
Įmonių prognozės
Apyvartos augimas (proc.) Per –5 Iki –5 Per 5 Per 15 Per 30 Kita
Įmonių dalis (proc.) 4 7 72 10 6 1
Eksporto plėtra
Plėtra Į naujas rinkas Esamose rinkose Prioritetas – vidaus rinka Kita
Įmonių dalis, proc. 14 22 63 1
Naujausi komentarai