Šventinis laikotarpis kai kuriose įmonėse būna net toks ir džiugus – tvirtinami naujų metų biudžetai kartais reiškia ir naujus "karpymus". Tačiau įmonės bet kokiu atveju šiuo periodu turi parodyti darbuotojams, kad juos vertina.
Taip teigianti bendrovės "Personalo valdymo sistemos" direktorė Sonata Jasėnaitė tikisi, kad įmonės, kuriose sprendimai yra nuleidžiami iš viršaus, nesitariant su darbuotojais, – jau atgyvena, ir tokių yra likę labai nedaug.
– Metų pabaigoje įmonėse dažniausiai yra tvirtinami nauji biudžetai. Kokios įtakos tai gali turėti darbuotojams?
– Paprastai tai priklauso nuo įmonės politikos. Vienose įmonėse metų planai yra sudaromi kartu su darbuotojais, jie yra įtraukiami į planavimą, o kitose sprendimai yra nuleidžiami iš viršaus. Pastaruoju atveju žemesnės grandies darbuotojai, žinoma, patiria stresą: jie visuomet pamato, kad planai bus didesni, nei buvo praėjusiais metais. Natūrali reakcija būna tokia, kad tikrai nepavyks, tai neįmanoma. Dėl to šiuolaikiniais vadybos principais besivadovaujančios įmonės, priimdamos sprendimus, leidžia dalyvauti ir darbuotojams. Taip jie nepatiria streso ir būna motyvuoti pasiekti tuos planus.
– Ar naujas įmonių biudžetas dažnai reiškia ir naujus atleidimus?
– Šiuo metu, manau, tik išskirtiniai sektoriai planuoja mažinti darbuotojų skaičių. Pavyzdžiui, tos įmonės, kurios didžiąją dalį verslo vystė su Rusija. Įmonės, kurios dirba su eksportu į Vakarus, Skandinaviją, veikia Lietuvos rinkoje, dabar nesitraukia, o plečiasi.
– Kaip darbuotojas galėtų numatyti, kad jį palies naujų metų periodo pokyčiai?
– Per kelias dienas tai įžvelgti yra sudėtinga. Spręsti reikėtų pagal tai, ar darbovietė yra atvira, darbuotojai daug žino apie tikslus, strategiją, taktiką, ir jie tai žino visus metus. Tikiuosi, kad yra likę labai mažai senojo modelio įmonių, kuriose vadovas ateina ir pasako – nuo rytojaus tu ir tu atleistas.
– Naujų metų periodu įmanoma rasti naują darbą, o tokiu metu visai niekas neieško naujų darbuotojų?
– Įmonės ir šiuo periodu ieško darbuotojų, bet dažniausiai tai yra sprendimas, padarytas kiek anksčiau. Dabar ieškomi darbuotojai, kurie nuo sausio pradžios jau galėtų startuoti darbe. Žinoma, šiuo laiku, nuo gruodžio vidurio iki sausio antros savaitės, darbuotojų ieškoma mažiau. Be to, šiuo metu daugumai žmonių baigiasi atostogos.
– Verslininkams metų pabaigoje reikia užbaigti daug darbų. Kaip suplanuoti laiką, kad nepasitiktum naujų metų išsekęs?
– Manau, kad dienos po Kalėdų yra labai geros, kai vadovai viską gali puikiausiai susidėlioti: klientai neskambina, partneriai nebetrukdo. Tai ramus laikas, per kurį galima apmąstyti, susitvarkyti, užbaigti nepabaigtus darbus.
– Kiek svarbios tokiu periodu dovanos darbuotojams? Ar tai senų tradicijų reliktas, ar atvirkščiai – dovanėlės nesulaukęs darbuotojas turėtų sunerimti?
– Visos įmonės vienaip ar kitaip stengiasi atsidėkoti savo darbuotojams. Vieni organizuoja renginius, kiti – motyvacines keliones, dar kiti – dovanas, padėkas. Jeigu jau nekalbame apie premijas, tai bent kažkokia padėkos forma tikrai turi būti. Yra nemažai įmonių, kurios išmoka tryliktuosius atlyginimus. Jeigu tai yra sistema, ji ir turėtų išlikti. Jeigu tokia tradicija kažkuriais metais keičiasi, vadovas turėtų labai atvirai, argumentuotai pasakyti, kodėl tai vyksta. Kitaip darbuotojams tai sukels didelį nerimą, kodėl jie yra neįvertinti, galbūt juos norima parduoti. Kiekvienas darbuotojas laukia dovanos, įvertinimo. Kai kurios įmonės yra be galo kūrybiškos, pavyzdžiui, sukuria sveikinimo medžius, laimės šulinius. Netgi labai nedideles pajamas turinčiai įmonei galima labai paprastomis, daug pinigų nereikalaujančiomis priemonėmis pradžiuginti darbuotojus. Asmeniškas darbdavio kreipimasis į darbuotoją šiuo metu būtinas.
– Darbuotojai taip pat mėgsta įteikti dovanas vadovams, tačiau tikriausiai reikėtų tai daryti tik visai kompanijai, o ne asmeniškai?
– Be abejo, dovaną turi teikti kolektyvas. Vėlgi daug kas priklauso nuo vadovo tipo. Jeigu tai yra autokratinis vadovas, galioja kitokios taisykles, bet visais kitais atvejais tai būna kūrybinis darbas. Vadovams dovana neturi būti labai brangi, įpareigojanti. Tai turi būti kažkas, kas atspindi įmonės filosofiją, veiklos kryptį, sritį. Vadovus pradžiugina ne šaltos dovanos už kelis tūkstančius litų, o tai, kad apie jį buvo galvojama ruošiant kūrybišką dovaną.
Naujausi komentarai