Daugiau nei du trečdaliai jaunų Lietuvos gyventojų norėtų kurti verslą kartu su savo šeimos nariais. Tačiau daugelį jų nuo šeimos verslo atbaido rizika, kaip reikės gyventi iš vieno pajamų šaltinio ir atsisakius samdomo darbo. Tokius rezultatus atskleidė DNB banko inicijuotas „Šeimos verslo tyrimas“.
Tyrimas parodė, kad net 70 proc. gyventojų su savo šeimos nariais norėtų kurti bendrą verslą. Šeimos verslas daugeliui lietuvių tai galimybė sukurti gerovę šeimos nariams, įtraukti juos į įmonės veiklą, o ateityje perduoti verslą vaikams (39 proc. apklaustųjų). Sekantis įvardintas privalumas – nereikia dirbti samdomo darbo, o pelnas lieka šeimai (24 proc.).
DNB tyrime apklausus jaunų įmonių savininkus, paaiškėjo, kad 34 proc. jų savo įmonę pavadintų „šeimos verslu“. Likusieji verslą plėtoja vieni ar su partneriais.
„Tyrimo rezultatai parodė, kad net pusė apklaustųjų šeimos verslo trūkumu įvardijo baimę visas šeimos pajamas užtikrinti tik iš vienos pajamų šaltinio – šeimos verslo. Šią riziką galima suvaldyti įvertinus šeimos finansinę padėtį – kiek reikės pradinių investicijų verslo pradžiai, o kiek privalu turėti santaupų šeimos poreikiams. Be to, verslo pradžioje šeimos pajamos laikinai sumažės, todėl reikia turėti atsargą ir einamosioms išlaidoms“ , – teigė DNB banko valdybos narys dr. Šarūnas Nedzinskas.
Pasak Š. Nedzinsko, šeima taip pat turėtų objektyviai įvertinti riziką, ar verta visiems šeimos nariams vardan bendro verslo atsisakyti samdomo darbo. Galbūt verslo pradžioje įmanoma su derinti šeimos verslą ir samdomą darbą ir turėti kelis šeimos pajamų šaltinius?
Ir pagalba, ir trukdis
Apklaustų gyventojų ir verslininkų nuomonės šeimos verslo privalumų ir trūkumų šiek tiek išsiskyrė. Vertinant šeimos verslo pliusus, verslininkai taip pat akcentavo galimybę užtikrinti šeimos gerovę (29 proc.), bet nemažai jų išskyrė ir kitą privalumą – su šeimos nariais lengviau plėtoti verslą, išgyventi sudėtingus etapus (22 proc.).
Be to, jauni verslininkai šeimos versle labiau akcentavo trūkumą suderinti šeimos ir asmeninius santykius (34 proc.), taip pat – jie dažniau pabrėžė šeimos narių patirties, naujų idėjų ir kompetencijos trūkumą (16 proc.).
Šeima – tarsi kumštis
Prieš penkerius metus su šeimos nariais žalio maisto restoraną „RawRaw“ įkūrusi Olga Dzindzeleta akcentuoja, kad šeimos versle svarbiausia yra visų šeimos narių įsitraukimas į bendrą veiklą. Be Olgos šeimos verslu užsiima vyras Viktoras bei vaikai Romanas ir Elena.
„Pradėjus verslą nežinomybė buvo didelė – žaliavalgystė buvo naujas reiškinys ir nežinojome, ar sulauksime lankytojų. Tačiau dėl bendro tikslo mūsų šeima buvo vieninga – visi daug dirbome, verslui skyrėme visą laisvalaikį. Be to, kiekvienas šeimos versle pritaikėme savo įgūdžius – nuo finansų valdymo, rinkodaros iki kasdienio darbo restorano virtuvėje“, – pasakoja O. Dzindzeleta.
Dabar šeimos verslas išsiplėtė ir apima restoraną „Botanique“, e. prekybą ir kitas su žaliavalgyste susijusias veiklas. Nors šeimos nariai turi ir kitų veiklų, jie ir toliau randa laiko šeimos įmonei.
Reprezentatyvų „Šeimos verslo tyrimą“ atliko rinkos tyrimų bendrovė „SIC tyrimai“. 2015 metų rugsėjį buvo apklausti 500 Lietuvos gyventojų (25-39 metų) bei 290 įmonių, kurios veikia 1-2 metus savininkų ir vadovų.
Naujausi komentarai