Vis dėlto Europos Komisijos (EK) narys teigė pasigendantis bendro Vyriausybės darbo komunikuojant visuomenei apie planuojamą akcizų didinimą ir surinktų lėšų panaudojimą.
„Tai vienas iš žingsnių, kuris galimai sumažins taršą, tačiau būtent tai yra iliustratyvus pavyzdys, kur labai gaila, kad ministras yra paliekamas vienas pristatyti vieną detalę bendrame paveiksle. Iš tiesų trūksta galbūt bendro Vyriausybės pristatymo visuomenei, kodėl akcizų kainos turėtų didėti, kokios numatomos to pasekmės, rezultatai ir kam bus panaudotos tos lėšos“, – žurnalistams penktadienį Vilniuje sakė už aplinką, vandenynus ir žuvininkystę atsakingas V. Sinkevičius.
Trūksta visuomenei bendro paveikslo ir trūksta visuomenei rezultato pristatymo.
„Trūksta visuomenei bendro paveikslo ir trūksta visuomenei rezultato pristatymo – ar tai bus tik bendro valstybės biudžeto papildymas, o vėliau mes žinome, kaip būna su jo perskirstymu ir prioritetais, ar tai vis dėlto bus nukreipta į alternatyvų užtikrinimą, švaresnį transportą tarp miestų ir miestuose, galbūt didesnę elektromobilių įkrovimo stotelių plėtrą“, – kalbėjo eurokomisaras.
Pasak jo, žaliasis kursas ir su juo susiję pokyčiai turi įtraukti visą visuomenę, taip pat ir jautriausius jos sluoksnius.
„Pavyzdžiui, dyzelinas yra kuras, naudojamas ilgesnėms distancijoms, todėl galimai tai, aišku, veiks žmones, gyvenančius regionuose. Todėl natūraliai kyla klausimas, kokia siūloma alternatyva, kokia yra infrastruktūra, kaip ji gerės ir čia ne aplinkos ministro atsakymai – yra kitų ministerijų“, – teigė V. Sinkevičius.
Aplinkos ministras Simonas Gentvilas teigė, kad šiuo metu Seime svarstomas akcizų paketas yra ir taršos mažinimo paketas.
„Mes gavome pastabų iš Komisijos dėl kai kurių neįgyvendinamų oro taršos normatyvų ir būtent dyzeliniai automobiliai yra vienas didžiausių smalkių, oksidų, apie ką rašo Komisijos raportas, šaltinių“, – žurnalistams teigė S. Gentvilas.
„Nuoseklus signalas su akcizų paketu, kad iki 2030 metų dyzelinas kaip taršiausias kuras turi būti dirbtinai neatpigintas per mokestinę sistemą“, – pridūrė ministras.
Seimas antradienį po svarstymo pritarė dar 2021 metais Seimui pateiktoms Akcizų įstatymo pataisoms – jas priėmus, dyzelino akcizas bus palaipsniui suvienodinamas su benzino, taip skatinant rinktis mažiau taršų kurą.
Taip pat pritarta siūlymui prie akcizų tarifų nuo 2025 metų skaičiuoti CO2 dedamąją. Ji būtų taikoma benzinui, žibalui, gazoliams, mazutui, angliavandeniliui (išskyrus gamtines dujas), akmens angliai, koksui, lignitui, šildymui skirtoms durpėms, tačiau nebūtų taikoma šildymui skirtam kurui arba kai kuriais atvejais variklių degalams stacionarioje įrangoje ar naudojamoje statyboje ir kitais atvejais.
Europos Sąjungai Lietuva yra įsipareigojusi iki 2030 metų sumažinti ŠESD 21 proc. palyginti su 2005 metų rodikliais.
Naujausi komentarai