- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Pradininkas: „Ford Model T“ – pirmasis masiškai gaminti pradėtas automobilis istorijoje.
-
Automobilių lobynas: modeliai, pakeitę žaidimo taisykles
-
Automobilių lobynas: modeliai, pakeitę žaidimo taisykles
-
Automobilių lobynas: modeliai, pakeitę žaidimo taisykles
-
Automobilių lobynas: modeliai, pakeitę žaidimo taisykles
Nuo transporto priemonių atsiradimo iki šių dienų automobilių pramonė pasikeitė tiesiog drastiškai. Nueitas labai ilgas inžinerinių, dizaino, o šiais laikais ir dirbtinio intelekto sprendimų reikalaujantis kelias. Kas suformavo automobilių industriją tokią, kokia ji yra dabar?
Ūkininkų legenda
Nuo dar XIX a. pabaigoje inžinieriaus Karlo Benzo sukurto vienetinio, trimis ratais varomo „Benz Patent-Motorwagen“ iki mūsų dienomis gaminamų itin aerodinamiškų elektromobilių, galinčių vos per 2,3 sek. įsibėgėti iki 100 km/val. ir įveikti šimtus kilometrų viena įkrova – tokį progresą nulėmė žmonės, jų idėjos ir sunkus darbas. Tiek viena, tiek kita atsispindi kūrėjų darbuose, kuriuos esame įpratę vadinti modeliais. Kokie yra svarbiausi, pramonę formavę modeliai, palikę gilų istorinį antspaudą?
Pirmasis sąraše, kurį sudarė portalas autoplius.lt, rikiuojasi „Ford Model T“. Kodėl jis toks svarbus? Tai pirmasis masiškai pradėtas gaminti automobilis istorijoje. Įmonės įkūrėjas, inžinierius ir transporto pasaulio legenda Henry Fordas 1908 m. atidarė šių automobilių gamyklą Detroite. Masinė gamyba leido transporto priemones gaminti greičiau, o galimybė montuoti dalis ant konvejerio radikaliai sumažino jų savikainą. Šie sprendimai padarė automobilį prieinamą plačiosioms masėms.
„Model T“ dizainas buvo skirtas Amerikos ūkininkams. Jis turėjo variklį, kuriam tiko įvairiausios kokybės degalai, jam prižiūrėti užteko pagrindinių įrankių, kuriuos turėjo bet kuris kalvis. Žmonėms tiko ir didelė prošvaisa, ir mediniai ratų stipinai, skirti susidoroti su purvinais, neasfaltuotais keliais, ir dizainas, padedantis automobilį lengvai pritaikyti daugybei paskirčių.
„Model T“ ne tik padėjo amerikiečiams atrasti naują mobilumo būdą, bet ir pradėjo formuoti modernią, pramoninę transporto priemonių gamybą. 1999 m. „Ford Model T“ buvo išrinktas svarbiausiu praeito šimtmečio automobiliu.
Paradoksas: A. Hitlerio iniciatyva sukurtas „Volkswagen Beetle“ po kelių dešimtmečių tapo taikos simboliu. / Scanpix nuotr.
„Vabalo“ rekordai
Dabar „Volkswagen Beetle“ – gana retas svečias mūsų keliuose. Automobilio gamyba jau 20 metų sustabdyta, tačiau istorija ilga ir spalvinga. Šio modelio kūrimas prasidėjo dar prieš Antrojo pasaulinio karo pradžią.
Vienas kruviniausių diktatorių pasaulio istorijoje Adolfas Hitleris nusprendė sukurti „liaudies automobilį“ visiems Vokietijos gyventojams. Jis turėjo būti įperkamas, praktiškas ir patikimas. Kad būtų dar ir patrauklus, dizainui kurti pasitelktas legendinis inžinierius-konstruktorius Ferdinandas Porsche. Pats A. Hitleris labai norėjo racionalizuoti automobilio dizainą, sakydamas, kad jis turėtų atrodyti kaip vabalas.
„Ford Model T“ buvo išrinktas svarbiausiu praėjusio šimtmečio automobiliu.
Galiausiai apsistota ties dviejų durų sedanu su plokščiu priekiniu stiklu ir dviem mažais galiniais langais. Plokštės ir durys priglusdavo taip tvirtai, kad automobilis buvo beveik idealiai sandarus. Automobilio duris buvo labai sunku uždaryti, nes suspaustas oras veikė kaip spyruoklė. Teigiama, kad dėl savo savybių „vabalas“ galėjo net trumpai paplaukti vandeniu.
„Volkswagen Beetle“ vis dar yra vienas geriausiai parduotų modelių pasaulyje per visą šių automobilių gamybos istoriją. 2003 m. paskutinio pagaminto „vabalo“ eilės numeris buvo 21 529 464. Pagal šį rodiklį antroje vietoje esantis „Ford Model T“ pasiekė 15 mln. vienetų. Palyginkime: kur kas šiuolaikiškesnės „Toyota Corolla“ buvo pagaminta net 44 mln. vnt., tai buvo skirtingos šio japoniško automobilio generacijos.
Nesvarbu, ar būtų vadinamas lietuviškai vabalu, ar kitomis kalbomis bug, käfer, kever, kostenurka, šis modelis atpažįstamas visuose pasaulio kampeliuose. Beje, paradoksalus faktas – vieno žiauriausių pasaulio diktatorių nurodymu sukurtas automobilis praėjusio amžiaus 7-ajame ir 8-ajame dešimtmečiais JAV buvo tapęs vienu iš taikos simbolių. Jį ypač mėgo vadinamieji gėlių vaikai, arba hipiai.
Kaina: 2020 m. „Lamborghini Miura Speciale“ aukcione buvo parduotas už 4 mln. 163 tūkst. dolerių. / Scanpix nuotr.
Prabanga ir praktiškumas
„Lamborghini Miura“ – ne tik nesenstančio dizaino klasika, bet ir to, ką šiandien vadiname superautomobiliais, pradininkė.
1966–1973 m. gamintas galiūnas tapo pirmuoju gatvėmis važinėti sukurtu bolidu su rear mid-engined išdėstymu. Vadinasi, transporto priemonės variklis buvo ne priekyje ir ne gale, o tiesiai už priekinių keleivių sėdynių. Nuo tada toks išdėstymas tapo standartinis galingiems superautomobiliams.
Šis dviejų durų kupė turėjo 4 l darbinio tūrio V12 formos variklį, generuojantį 350 AG, ir 5 pavarų mechaninę greičių dėžę. Net dabar toks derinys skamba įspūdingai, o įsivaizduokite, ką tai reiškė 1966 m. Tuomet prekyboje pasirodžius šiam monstrui, jo kaina siekė 20 tūkst. JAV dolerių. Šiandien šios sumos atitikmuo būtų apie 180 tūkst. dolerių. Beje, 2020 m. toks „Lamborghini Miura Speciale“ aukcione buvo parduotas už 4 mln. 163 tūkst. dolerių.
Išradimas: „Toyota Prius“ po metaliniais šarvais slėpė itin svarbią naujovę – hibridinį variklį. / Gamintojų nuotr.
Turbūt keista reikšmingiausiųjų sąraše matyti prabangųjį „Lamborghini Miura“ ir taksistų pamėgtą „Toyota Prius“. Kad ir kaip ten būtų, tiek vienas, tiek kitas turėjo itin didelę reikšmę automobilių pramonės tendencijoms. „Miura“ tapo sportinių automobilių etalonu, o „Prius“ – ekonomiškos ir ekologiškos transporto priemonės įsikūnijimas.
Inovatyvi „Prius“ hibridinė sistema paskatino šiuolaikinių elektromobilių vystymąsi.
1997 m. pristatydami „Prius“ jo kūrėjai negalėjo pasigirti nei šio automobilio praktiškumu, nei galia, nei ypatingu stiliumi. Tačiau automobilis po metaliniais šarvais slėpė itin svarbią naujovę – hibridinį variklį. Hibridinės sistemos, dar vadinamos HEV, energinis efektyvumas, mažos sąnaudos ir žemas išmetamų teršalų lygis paskatino iškelti į viešumą naują temą – aplinkosaugos problemas automobilių pramonėje. Inovatyvi „Prius“ hibridinė sistema ne tik pastūmėjo tolesnį šių sistemų kūrimą, bet ir paskatino šiuolaikinių elektromobilių vystymąsi. Dabar panašias sistemas naudoja jau dauguma naujų automobilių gamintojų. „Toyota“ visai neseniai pristatė penktąją „Prius“ modelio kartą.
Amerikietiška svajonė
Vieni jį dievina, kiti nekenčia, tačiau visi tikrai yra girdėję „Ford Mustang“ pavadinimą. Šis modelis buvo pristatytas 1964 m. ir žaibiškai tapo Amerikos kultūros dalimi. „Ford“ korporacija, paleisdama į plačius amerikietiškus kelius „Mustang“, sukūrė ne tik automobilį, bet kartu ir svajonę. Šis sportinis kupė įkūnijo laisvės, greičio ir jėgos jausmą, kuris tiesiog puikiai atspindėjo 1960-ųjų JAV socialinį kontekstą.
Paklausa: „Ford Mustang“ nuo pirmos dienos tapo greičiausiai pasaulyje parduodamu sportiniu automobiliu. / V. Ovadnevo / BNS nuotr.
22 tūkst. užsakymų per pirmąją dieną, 418 tūkst. užsakymų per pirmuosius metus ir 1 mln. parduotų modelių per pirmus 23 gamybos mėnesius. „Mustang“ jau nuo pirmos dienos tapo greičiausiai pasaulyje parduodamu sportiniu automobiliu. Modelį pirko tiek šeimos, tiek ir prisiekę kelių lenktynininkai. Pirkėjai padėjo suformuoti Amerikos sportinių automobilių rinką ir davė impulsą kitiems legendiniams modeliams atsirasti, – tokiems kaip „Chevrolet Camaro“ ar „Dodge Challenger“.
Ikoniški, istoriniai automobilių modeliai – svarbi mūsų istorijos dalis. Jie atspindi ne tik technologinę pažangą, bet ir kultūrinius, ekonominius, socialinius pokyčius, kurie įvyko per pastarąjį 100-metį. Automobiliai pakeitė mūsų mobilumą, formavo suvokimą apie patogumą, prabangą, greitį ir net aplinkosaugą. Jie tapo neatskiriama pasaulio kultūros dalimi.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Sumokėti už neapmokėtą parkavimą gavus „geltonąjį lapelį“ reikės kitaip: ką svarbu žinoti?
Kiekvieną mėnesį Vilniuje už neapmokėtą automobilių parkavimą išrašoma apie 13–14 tūkst. vadinamųjų geltonųjų lapelių. Šis skaičius jau kurį laiką nesikeičia. Nuo gegužės 15 d. sumokėti už neapmokėtą parkavim...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele33
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu11
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...
-
Keturračiai – ne vien pramogoms2
Vis daugiau entuziastų nukabina šalmą nuo vinies ir rangosi į motociklininko kostiumą, tačiau nebūtinai kiekvienas iš jų renkasi dviratį plieninį žirgą. Specialistai pastebėjo, kad Lietuvoje vis labiau populiarėja keturračiai motoci...
-
Rinkos naujokai: ar galima pasitikėti?6
Vos per dvejus trejus metus Europos automobilių rinkoje atsirado daugybė naujų, negirdėtų gamintojų iš Azijos. Šio regiono atstovai moka nustebinti techninėmis savo gaminių charakteristikomis, technologijomis ir santykinai maža kaina. O ...
-
Nedidelė rida: vilionės ir grėsmės3
Skelbimų portaluose galima rasti šimtus automobilių su nedidele rida už mažesnę nei rinkos kainą. Automobilių rinkos ekspertai pataria neskubėti įsigyti tokios transporto priemonės, nes už ridos gali slėptis tikrosios patrauklios kainos prie...
-
Sostinėje – paspirtukų reidas: primena svarbų dalyką3
Sostinėje vidurdienį prasidėjo kiek neįprastas policijos pareigūnų reidas. Šie stabdo ir tikrina elektrinių paspirtukų vairuotojus ir primena apie privalomas apsaugos priemones. ...
-
Lietuvių lyderė – „Toyota“, lenkus sužavėjo „Porsche“2
Per balandžio mėnesį Lietuvos naujų automobilių parkas ūgtelėjo 15,2 proc., o kaimynus lenkus stebina neįprastos tendencijos rinkoje. ...