Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių rinka tikisi stabilių metų

2020-02-06 07:51

Praėję 2019 m. Lietuvos automobilių rinkoje buvo aktyvūs, tačiau pardavimų rezultatai mažesni nei 2018-aisiais.

Elijaus Kniežausko nuotr.

Draugai ukrainiečiai

Autoplius.lt duomenimis, per praėjusius metus Lietuvoje įvyko 453,7 tūkst. automobilių sandorių – 1,5 proc. mažiau nei per rekordinius 2018-uosius. Portalo komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, kad labiausiai sulėtėjo prekyba naudotais automobiliais.

"Per 2019 m. Lietuvoje buvo parduota beveik 265 tūkst. šalyje jau registruotų automobilių, o nuolatinei registracijai įvežta kiek daugiau nei 140 tūkst. naudotų M1 ir N1 lengvųjų transporto priemonių. Galima teigti, kad vidinėje rinkoje sandorių skaičius beveik išliko stabilus ir sumenko tik 1 proc., tačiau importo rinka susitraukė net aštuntadaliu", – teigia M.Buzelis.

Tuo metu didžiausią Baltijos šalyse Kauno automobilių turgų administruojančios bendrovės "Varanas" vadovas Valentinas Naujanis tvirtina, kad metų pabaigoje turguje buvo matomas pirkėjų iš užsienio šalių – labiausiai Ukrainos, suintensyvėjimas. "Naujasis Ukrainos prezidentas sutiko padaryti nuolaidų, taikomų automobilių, įvežamų iš ES muitams, tad ukrainiečiai liovėsi vežti automobilius iš Lietuvos su lietuviškais registracijos numeriais. Tai leido ukrainiečiams turguje rinktis ir brangesnius automobilius. Dabar jie daugiausia dairosi automobilių už 5–6 tūkst. eurų", – sako V.Naujanis.

Metų pabaigoje pašnekovas teigė stebėjęs ir pirkėjų iš Kirgizijos suaktyvėjimą, nes iki 2020 m. sausio 1 d. iš ne Muitų sąjungos šalių įvežamiems automobiliams buvo taikomas laikinai sumažintas muito mokestis. Nuo šių metų pradžios jis vėl augo, tačiau, pasak UAB "Varanas" vadovo, Kirgizijoje politikai labai keičiasi, tad nuolaidų muitams dar galima sulaukti.

Populiarumas mažėja

2019 m. Lietuvos automobilių rinkai buvo pateiktas ne vienas egzaminas. Nuo vasario pabaigos ukrainiečių nebežavėjo Lietuvoje registruotų naudotų automobilių pasiūlymai – naudotų transporto priemonių eksportas susitraukė pastebimai. Taip pat pernai buvo ne tik daug kalbama apie galimą taršos mokestį, bet ir imtasi veiksmų. Tiesa, kol kas, anot M.Buzelio, planas apmokestinti automobilių registraciją nėra panašus į priemonę taršai valdyti.

Vairuotojai išgirdo apie planus Lietuvoje apmokestinti automobilių sandorius ir tai galėjo padaryti poveikį jų pasirinkimui.

Autoplius.lt duomenimis, naudoto automobilio vidutinė rinkos kaina paskutinį praėjusių metų ketvirtį šoktelėjo iki 4,7 tūkst. eurų – 12 proc. arba 500 eurų daugiau nei 2018-ųjų tuo pačiu laikotarpiu. Tačiau tai nereiškia, kad automobiliai brango. "Vairuotojai išgirdo apie planus Lietuvoje apmokestinti automobilių sandorius ir tai galėjo padaryti poveikį jų pasirinkimui. Pastebime, kad iš užsienio įvežė mažiau automobilių, tačiau rinkosi naujesnius. Dėl to ir padidėjo vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina", – akcentuoja M.Buzelis.

Populiariausia nuolatinei registracijai į Lietuvą įvežtų automobilių amžiaus grupė išliko 11–15 metų. 2019-ųjų paskutinį ketvirtį iš visų importuotų naudotų automobilių šiai amžiaus grupei priklausė 44,8 proc. automobilių – 1,6 proc. punkto mažiau nei tuo pačiu 2018-ųjų laikotarpiu.

Iš nuolatinei registracijai į šalį įvežtų automobilių dyzeliniai paskutinį praėjusių metų ketvirtį sudarė 71 proc. Anot Autoplius.lt komunikacijos vadovo, tokios mažos šio degalų tipo proporcijos rinkoje nefiksuota bent 10 metų. Automobilių rinkos ekspertas teigia, kad naudotų automobilių rinka yra labai inertiška ir vairuotojų pasirinkimą pakeisti galintys veiksniai rezultatą pakeičia ne akimirksniu.

Valentinas Naujanis. Elijaus Kniežausko nuotr.

Patys populiariausi

"Norėtume džiaugtis bei tikėti lyg ant mielių augančiais naujų automobilių pardavimais, tačiau 50,8 tūkst. tokio tipo sandorių per praėjusius metus yra tik tai, ką norėtųsi matyti. Iš tiesų apie 40–45 proc. iš visų naujų automobilių nė neišriedėjo į šalies kelius, o buvo reeksportuoti. Tai stipriai iškreipia statistiką", – padidėjusius reeksporto mastus atskleidžia M.Buzelis.

Automobiliai iš turgaus keliauja nebe po vieną ar du – perpardavėjai iš Ukrainos jau nuomojasi lietuvišką autovežį, kuriuo automobiliai nugabenami iki Lenkijos-Ukrainos pasienio, kur yra iškraunami ir pervaromi per sieną.

Neskaitant markių, kurių didžioji dalis automobilių buvo ir yra reeksportuojama, daugiausia naujų automobilių per 2019 m. pardavė "Toyota" – net 5 121. Šis Japonijos automobilių gamintojas Lietuvoje sugebėjo išlaikyti trapią 34 vnt. automobilių persvarą prieš antroje vietoje likusią "Volkswagen" markę. Trečioje vietoje – "Škoda" su 2 863 per metus užregistruotais naujais modeliais.

Atmetus galimą reeksporto dalį 2019-aisiais buvo užregistruota apie 28,5 tūkst. naujų automobilių arba penktadaliu daugiau nei per 2018 m.

2020-ųjų prognozės

M.Buzelis sako, kad 2020-aisiais Lietuva turėtų nuspręsti, kokia taršos politika reikėtų vadovautis. Tikėtina, kad nuo liepos 1 d. planuojamas įvesti registracijos mokestis šiek tiek pakoreguos naudotų automobilių rinką. Senesnių automobilių savininkai juos bus priversti pardavinėti mažesnėmis kainomis, nes pirkėjams teks naujo mokesčio našta", – šių metų prognozes komentuoja M.Buzelis. Pasak rinkos eksperto, gali būti, kad senesnių automobilių sandorių sumažės, nes pardavinėti juos mažesnes pajamas turintiems gyventojams paprasčiausiai bus ekonomiškai netikslinga.

V.Naujanis pardavimų skaičių Kauno automobilių turguje labiausiai sieja su į jį atvykstančiais ukrainiečiais ir šios šalies ekonomine situacija bei mokesčių politika. "Ukrainos rinka yra alkana vakarietiškų automobilių ir jeigu ten sutvarkyta muitų politika ir ji pasidarys palankesnė importuojamiems naudotiems automobiliams, tikiu, kad 2020-ieji gali būti labai geri metai", – viliasi pašnekovas.

UAB "Varanas" vadovas pastebi, kad, pasikeitus mokestinei politikai Ukrainoje, keičiasi ir pirkėjų iš Ukrainos įpročiai. "Automobiliai iš turgaus keliauja nebe po vieną ar du – perpardavėjai iš Ukrainos jau nuomojasi lietuvišką autovežį, kuriuo automobiliai nugabenami iki Lenkijos-Ukrainos pasienio, kur yra iškraunami ir pervaromi per sieną. Neretai į turgų atvažiuoja ir šeimos, norinčios atsinaujinti automobilį arba perpardavėjui pateikiamas konkretus užsakymas, kokio automobilio reikia", – sako pašnekovas. Jis teigia, kad ukrainiečiai, perkantys po kelis automobilius pasitelkia ir vietinių pagalba, o automobilis iki Lenkijos-Ukrainos pasienio nuvairuojamas lietuvio, kuris iš ten grįžta pats. "Tokia nauja paslauga – automobilių pervarinėtojas", – juokiasi V.Naujanis.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų