Pereiti į pagrindinį turinį

Išregistruoto automobilio savininkė: kodėl niekas neperspėjo?

Jei laiku nesumokėjote už sunaudotą elektrą ar dujas, prieš atjungiant tiekimą pirmiausiai gaunate įspėjimą. Į jį sureagavę ir toliau be problemų naudositės paslaugomis. O štai automobilių vairuotojai apie skolas ar neįvykdytus įsipareigojimus neinformuojami. Pavyzdžiui, vilnietė Žydrė Kiedaitė apie pasibaigusį automobilio techninės apžiūros galiojimą sužinojo tik tuomet, kai jos transporto priemonė jau buvo išregistruota. Kokios vairuotojų, kaip vartotojų, teisės? Ir ką daryti, kad automobilis nebūtų išregistruotas be jūsų žinios?

Išregistruoto automobilio savininkė: kodėl niekas neperspėjo?
Išregistruoto automobilio savininkė: kodėl niekas neperspėjo? / Elijaus Kniežausko nuotr.

Mažiau nei prieš metus lizingu kelerių metų senumo naudotą automobilį įsigijusi vilnietė Ž. Kiedaitė pakliuvo į keistą situaciją – ką tik nusipirkta transporto priemone važinėjanti moteris netikėtai sužinojo, kad jos automobilis jau kurį laiką išregistruotas ir legaliai juo naudotis ji negali.

„Įsigijau automobilį ir kažkodėl visiškai nepagalvojau apie techninę apžiūrą, nes lipdukas buvo, viskas lyg ir atitiko. Tačiau po kurio laiko į pašto dėžutę gavau laišką, kad mano automobilis yra išregistruotas.

Automobilį pirkau ne naują. Jo techninė apžiūra buvo atlikta kažkada anksčiau ir dabar jau žinau, kad nuo tada, kai įsigijau, iki techninės apžiūros galiojimo pabaigos buvo likę trys mėnesiai“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ pasakoja Ž. Kiedaitė.

Ant valstybinio numerio užklijuotame lipduke buvo nurodytas laikinos lizingu pirkto automobilio registracijos terminas. O štai techninės apžiūros galiojimo laikas jau spėjęs pasibaigti.

„Kadangi automobilis išregistruojamas po šešių mėnesių, aš suvokiau, kad pusę metų važinėjau be techninės apžiūros. Tai reiškia, kad draudimas, už kurį aš moku ir kuris nėra pigus, man negaliojo. Jeigu man būtų kažkas nutikę – ar autoįvykis ar šiaip kažkokia problema, – būčiau pakliuvus į labai didelę bėdą“, – svarsto pašnekovė.

Automobilis – asmeninė atsakomybė

Atsakomybę už asmeninę transporto priemonę visiškai prisiimanti moteris teigia, kad jei apie pasibaigusį techninės apžiūros terminą ją būtų informavę laiku, tikrai nedelsdama būtų pasirūpinusi apžiūra ar net sutikusi mokėti baudą.

Teisės aktuose trūksta informacijos apie detalesnes procedūras, kaip vykdomas išregistravimas ir ar informuojamas asmuo, kurio transporto priemonei sustabdomas dalyvavimas eisme.

Tačiau labiausiai ją glumina savavališki „Regitros“ veiksmai. Kodėl apie skolas už įvairias paslaugas ar laiku neatliktus įsipareigojimus vartotojai beveik visada informuojami, o šiuo atveju transporto priemonė išregistruota be menkiausio įspėjimo?

„Regitros“ atstovai į Ž. Kiedaitės priekaištus atsako trumpai: asmeninis automobilis – savininko asmeninis reikalas.

„Stebėseną atlikti ir žinias apie automobilį turi turėti tas asmuo, kuris valdo transporto priemonę“, –  kad į panašias situacijas pakliuvę vairuotojai patys turėtų prisiimti atsakomybę, trumpai LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“, paaiškina VĮ „Regitra“ Veiklos departamento direktorius Darius Jurgutis.

Lietuvos vartotojų instituto prezidentė sako, kad įmonės „Regitra“ ir vairuotojų santykius sunku vertinti kaip paslaugos teikėjo bei vartotojo, nes „Regitra“ – valstybinė įmonė. Jos veikla reglamentuojama įstatymais bei vidaus reikalų ministro nuostatomis.

Tačiau kad ir kaip įstatymuose apibrėžiamas vairuotojų informavimas, pasak Lietuvos vartotojų instituto prezidentė Zitos Čeponytės, dabartinė tvarka tikrai chaotiška.

„Teisės aktuose trūksta informacijos apie detalesnes procedūras, kaip vykdomas išregistravimas ir ar informuojamas asmuo, kurio transporto priemonei sustabdomas dalyvavimas eisme“, – pagrindinį trūkumą įvardija ji.

Keli būdai pasitikrinti

„Regitros“ atstovai paaiškina, kad norint nepakliūti į panašią situaciją, būtina tikrinti automobilio būseną, o tai padaryti galima net keliais būdais.

„Reikia užsisakyti paslaugą, pas jų tiekėjus (pavyzdžiui, techninę apžiūrą atliekančioje įmonėje), kad ji praneštų apie pasibaigiančią galioti techninę apžiūrą, arba paprašyti draudimo įmonės, kad taip pat informuotų apie besibaigiantį draudimo galiojimo laiką.

Kitas variantas – transporto priemonės valdytojas gali pasinaudoti elektroniniais valdžios vartais ir pasitikrinti transporto priemonės būseną. Žmogus nesunkiai tą gali padaryti ir „Regitros“ internetiniame puslapyje. Viešosios paieškos skiltyje įvedus tam tikrus duomenis, parodoma transporto priemonės būsena“, – pasakoja D. Jurgutis.

Problema kitur

Ž. Kiedaitė teigia puikiai žinanti, kad techninės apžiūros įmonės atstovų gali paprašyti, jog būtų siunčiamos informacinės žinutės. Tačiau kaip informaciją gauti, jei naujam automobiliui dar nebuvo atlikta patikra? Ir kodėl vairuotojas turėtų nerimauti dėl automobilio statuso ir be pagrindo reguliariai tikrintis elektroninėje sistemoje?

„Jeigu būtume traktuojami kaip vartotojai, žinoma, tuomet turėtume teisę gauti ir informaciją apie tai kas vyksta, kokie sprendimai yra priimami ir panašiai. Tačiau šiuo atveju yra tokie teisės aktai ir mes, kaip vairuotojai, nelabai ką galime padaryti“, – konstatuoja Z. Čeponytė.

Jau kitą dieną po to, kai gavo laišką, informuojantį apie išregistruotą automobilį, Ž. Kiedaitė ėmė tvarkyti dokumentus. Pasirūpinusi vienos dienos leidimu, nuvyko į techninės apžiūros stotį ir iš naujo atliko automobilio registraciją. Ji paskaičiavo, kad tai kainavo apie 80 eurų.

Įsigaliojo nauja tvarka

Nuo gegužės 20-osios, didelė dalis vairuotojų tokių nuostolių nebepatirs. Įsigaliojo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, kurios numato, kad jei automobilis neturi civilinės atsakomybės privalomojo draudimo, techninės apžiūros arba nėra sumokėti valstybės nustatyti mokesčiai, jo registracija nebus naikinama, o tik sustabdoma.

Iš naujo atlikus techninę apžiūrą ar apdraudus automobilį, jo leidimas dalyvauti eisme bus atnaujintas be jokio papildomo mokesčio ir pakartotinių registracijos procedūrų.

Tai reiškia, kad sumažėja finansinė ir administracinė našta transporto priemonės valdytojui. Nereikia iš naujo kreiptis į „Regitrą“ ir iš naujo atlikti registracijos procedūrų.

Taip pat pasirūpinta ir automobilių savininkais, kurių transporto priemonės jau buvo išregistruotos. Pašalinus trūkumus tokios transporto priemonės bus iš naujo įregistruotos ir galės dalyvauti eisme.

Jeigu dalyvavimas eisme jau sustabdytas, važiuoti tokiu automobiliu draudžiama, nes gresia administracinė atsakomybė. 

„Sąžiningiems transporto priemonių savininkams tai tikrai palanki nuostata. Dabar jie drąsiai savo transporto priemonę galės laikyti ir ilgiau, tačiau su sąlyga, kad jos nebus laikomos bendrojo naudojimo aikštelėse.

Nenaudojamos transporto priemonės turi būti laikomos uždarose aikštelėse, garažuose ar privačioje teritorijoje“, – vieną pagrindinių niuansų primena Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoitas.

Ką daryti norint atsikratyti nereikalingu automobiliu?

Norint išregistruoti nebetinkamą naudoti automobilį nuo šiol „Regitroje“ reikia pateikti jo sunaikinimo pažymėjimą, kurį išduoda eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojai.

„Pasibaigus eksploatacijai, automobilis būtų išregistruojamas tik pateikus jo sunaikinimo dokumentus. Juos išduoti gali tik patvirtintos, tvarkingai veikiančios ir atitinkamas licencijas turinčios įmonės“, – pasakoja V. Jankoitas.

Net ir įsigaliojus pakeitimams apie tai, kad registracija laikinai sustabdyta, pranešimo iš „Regitros“ vis tiek negausite. Tad jei nenorite papildomų rūpesčių, apie techninės apžiūros bei draudimo galiojimo terminus teiraukitės šių paslaugų teikėjų. Ir dėl visa ko retkarčiais pasitikrinkite savo automobilio statusą.

Parengė Vytenis Kudarauskas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų