Europoje kasmet pavyktų išvengti 6500 mirčių, jei keliuose neliktų neblaivių vairuotojų. Viena iš efektyviausių priemonių, mažinančių galimybę neblaiviems sėsti už automobilio vairo, yra pažeidėjų reabilitacijos programos. Jos taikomos, siekiant pakeisti pažeidėjų elgesį ir išvengti pakartotinių pažeidimų. Programos dalyvių automobiliuose įmontuojami variklio užvedimą blokuojantys alkotesteriai, o vairuotojams paliekama galimybė laikinai turėti apribotas vairuotojo teises.
Kelios atliktos studijos jau parodė, kad reabilitacijos programos ir variklių paleidimą blokuojantys alkotesteriai yra efektyvi priemonė, mažinanti pakartotinius neblaivių vairuotojų pažeidimus. Suomija 2013 m. paskelbė ataskaitą apie variklių užvedimą blokuojančių alkotesterių ketverių metų naudojimo rezultatus. Tik 6 proc. vairuotojų, kurių automobiliuose buvo sumontuoti alkotesteriai, pakartotiniai padarė pažeidimus, palyginus su ankstesniais metais įprastais 30 proc., kai variklio užvedimą blokuojantys alkotesteriai dar nebuvo naudojami.
Mariaus Anusausko, UAB „Alkotesteris“ direktoriaus teigimu, kaimyninėse valstybėse taikomos neblaivių vairuotojų reabilitacijos programos ir variklių užvedimą blokuojančių alkotesterių naudojimas ypač aktualus vairuotojams, kurių darbas tiesiogiai susijęs su vairavimu. Dalyvaudami reabilitacijos programose, jie išlieka darbo rinkoje, o vairuotojams, reabilitacijos laikotarpiu nepadariusiems naujų pažeidimų, grąžinamas visavertis vairuotojo pažymėjimas.
Reabilitacijos programų ir kitų inovatyvių alkotesterių panaudojimo metodų lyderiai – Suomija ir Skandinavijos šalys, į kurias dažnai lygiuojamės. Pateikiame trumpą apžvalga apie Europos valstybių pasiektą pažangą.
Švedija
Daugiau kaip 80.000 Švedijos vairuotojų savanoriškai naudoja automobilio užvedimą blokuojančius alkotesterius. Po keletos metų trukmės bandomojo laikotarpio, nuolat veikianti blokuojančių alkotesterių įrengimo pažeidėjams sistema Švedijoje veikia nuo 2012 metų. P
olicijos sulaikytas neblaivus vairuotojas praranda vairuotojo pažymėjimą mažiausiai 1 – 2 metams, tačiau jis gali kreiptis į gydytojus medicininiam patikrinimui ir pateikti paraišką dalyvauti pažeidėjų programoje. Šiuo atveju vairuotojui suteikiamas vairuotojo pažymėjimas su apribojimais.
Pažymėjimas galioja, jei pažeidėjo automobilyje sumontuotas automobilio užvedimą blokuojantis alkotesteris, o vairuotojas nuolat prižiūrimas medikų. Po 1 – 2 metų, vairuotojo prašymu, grąžinamas vairuotojo pažymėjimas be apribojimų, tačiau vairuotojas ir toliau yra stebimas medikų.
Olandija
Automobilių užvedimą blokuojančių alkotesterių naudojimo programa Olandijoje vykdoma nuo 2011 metų.
Olandijos Kelių eismo tarnyba (RDW) yra atsakinga už alkotesterių duomenų registrą, alkotesterių parinkimą, tiekėjų ir įrangos montuotojų patvirtinimą bei priežiūrą. Nors blokuojančių alkotesterių ir įrangos tiekėjai gali būti keli, RDW administruoja bendrą duomenų registrą.
Dviejų metų privaloma programa taikoma pažeidėjams, kurie sulaikomi vairuojantys neblaivūs (1.3 – 1.8 promilės), jauniems vairuotojams (1.0 – 1.8 promilės) ir pažeidėjams – recidyvistams.
Tiems vairuotojams, kurie ir toliau nesugeba atsikratyti alkoholio vartojimo, programa gali būti pratęsiama. Pažeidėjams taikoma privaloma paramos programa, kurios metu trijose sesijose pateikiama informacija apie alkoholio protinę ir fizinę žalą, patariama, kur kreiptis dėl gydymo, tačiau gydymas nėra privalomas.
Suomija
Nuo 2011 m. variklio užvedimą blokuojantys alkotesteriai Suomijoje privalomi mokykliniuose autobusuose ir medicinos automobiliuose. Taip pat apie 10.000 taksi automobilių ir autobusų turi įrengtus blokuojančius alkotesterius. Suomijos nacionalinė sumaniojo transporto strategija numato blokuojančių alkotesterių privalomą įrengimą viešajame transporte, maršrutiniuose autobusuose bei profesionalaus keleivių ir prekių pervežimo transporto priemonėse.
Pažeidėjų programa Suomijoje veikia nuo 2008 m. (buvo 3 metų bandomasis laikotarpis). Vairuotojas, kuriam atimtas vairuotojo pažymėjimas už vairavimą neblaiviam, gali gauti sąlyginį vairuotojo pažymėjimą 1 – 3 metų laikotarpiui. Tai savanoriškas pažeidėjo apsisprendimas. Tokią teisę pažeidėjui Suomijoje gali suteikti policija arba teismas.
Dalyvavimas programoje neatleidžia nuo baudų už pažeidimą, dėl kurio pažeidėjui atimtas vairuotojo pažymėjimas. Be to, pažeidėjas turi kreiptis į medikus ir aptarti kvaišalų vartojimo pasekmes ir gydymo būdus. Vairuotojas turi kreiptis į paslaugos teikėjus ir savo automobilyje įrengti užvedimą blokuojantį alkotesterį, kuris blokuoja variklio užvedimą, jei alkotesterio parodymas viršija 0,2 promilės.
Vairuotojas neprivalo pirkti naujo blokuojančio alkotesterio, gali jį išsinuomoti už 110 – 160 EUR mėnesiui. Kas 60 dienų pažeidėjas privalo pristatyti savo transporto priemonę autorizuotam paslaugos tiekėjui, kuris iš alkotesterio perkelia alkotesterio parodymų duomenis.
Pasibaigus programos laikotarpiui, blokuojantis alkotesteris išmontuojamas, o vairuotojui grąžinamas jo ankstesnis vairuotojo pažymėjimas. 30 proc. vairuotojų pasibaigus programai ir toliau naudoja blokuojančius alkotesterius savo automobiliuose.
Prancūzija
Pažeidėjų reabilitacijos programos taikomos komerciniame transporte savanoriškai nuo 2014 metų. Variklio užvedimą blokuojantys alkotesteriai yra privalomi visuose mokykliniuose autobusuose. Įstatymas reikalauja, kad iki 2015 metų pabaigos Prancūzijoje visuose autobusuose būtų įrengti blokuojantys alkotesteriai.
Prancūzijoje neblaiviems vairuotojams skiriama bauda iki 4500 eurų, arba kalėjimo bausmė iki 2 metų. Papildomai atimama vairavimo teisė iki 3 metų, pažeidėjų automobiliuose 5 metų laikotarpiui įrengiamas variklio užvedimą blokuojantis alkotesteris arba taikoma 0,5 – 3 metų reabilitacijos programa, taip pat įrengiant automobilyje blokuojantį alkotesterį.
Prancūzijoje nuo 2012 m. liepos mėn. 1 d. transporto priemonių vairuotojai privalo turėti paruoštus naudojimui alkotesterius, atitinkančius Prancūzijos normas (NF Norme Française sertifikatas). Policijos pareigūnai gali reikalauti, kad transporto priemonės vairuotojas pateiktų alkotesterį kiekvieno patikrinimo metu, lygiai taip pat, kaip vairuotojo pažymėjimą ar automobilio registracijos dokumentus.
Tiesa, sankcijos ir baudos už vairavimą be alkotesterio kol kas nepatvirtintos ir netaikomos. Reikalavimas turėti alkotesterį nėra privalomas vairuojantiems dvirates ar trirates transporto priemones su varikliais iki 50 cm3, bei vairuotojams, kurių automobiliuose yra įmontuotas užvedimą blokuojantis alkotesteris.
Didžioji Britanija
Neblaivūs vairuotojai, sukėlę mirtimi pasibaigusią avariją Didžiojoje Britanijoje baudžiami iki 14 metų kalėjimo, neriboto dydžio bauda ir mažiausiai dvejiems metams netenka vairuotojo pažymėjimo. Vien tik už atsisakymą tikrintis alkotesteriu arba atlikti šlapimo ar kraujo testą, gresia 6 mėn. kalėjimo, neriboto dydžio bauda ar vairavimo teisių netekimas mažiausiai vieneriems metams.
Pažeidėjų reabilitacijos programos taikomos komerciniame transporte tada, kai to pageidauja patys pažeidėjai, netekę vairavimo teisių daugiau kaip 12 mėn. laikotarpiui. Programos dalyviams vairavimo teisių netekimo laikotarpis sutrumpinamas vienu ketvirtadaliu, o 16 val. kursai kainuoja iki 250 GBP.
Variklių užvedimą blokuojantys alkotesteriai naudojami visuomeniniame transporte.
Šiais metais Anglijoje ir Velse įsigaliojo naujos taisyklės, papildžiusios jau anksčiau galiojusį draudimą vairuoti vartojus bet kokių narkotikų. Sukūrus naujus mobiliuosius narkotesterius, policija dabar gali tikrinti vairuotojus, juos sustabdžius tiesiog šalikelėje.
Vairuotojai baudžiami 5,000 svarų bauda, iki šešerių mėnesių kalėjimo bei draudimu vairuoti mažiausiai vienerius metus, jei prietaisu aptinkamas bent vienos iš aštuonerių ribojamų narkotinių medžiagų, įskaitant kanapes ir kokainą, bei aštuonerių receptinių vaistų ribojamų kiekių viršijimas.
Danija
Neblaivių vairuotojų programa Danijoje pradėta 2015 metais. Variklių užvedimą blokuojantys alkotesteriai naudojami prevencijos tikslais. Pavyzdžiui, tokie alkotesteriai įrengti visuose Kopenhagos uosto kranuose, didžiausių keleivių pervežimo kompanijų (pvz., Arriva) autobusuose.
Danijoje šiemet 1200 nubaustųjų už vairavimą apsvaigus nuo narkotikų jau pradėjo reabilitacijos kursus. Tai vienas iš privalomų reikalavimų nubaustiems asmenims norint atgauti vairavimo teises. Už 3 – 4 val. trukmės reabilitacijos kursus vairuotojai susimoka patys po 430 eurų. Danijos parlamento sprendimu, neblaivių vairuotojų reabilitacijos programa buvo išplėsta, ji dabar taikoma ir vairavusiems apsvaigus nuo narkotikų.
Naujausi komentarai