Indikuoja problemą
Kolegijos atstovų teigimu, tokie matavimai skirti ne tik ypatingiems modifikuotiems modeliams – jie gali parodyti kasdienių automobilių ligas ir bėdas.
„Galios matavimas yra vienas iš būklės patikros būdų. Proceso metu pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, tada pagal variklio sukimosi greitį apskaičiuojama galia. Nors šis matavimas tiesiogiai automobilio amžiaus neišduoda, galimas problemas parodo“, – kalbėjo VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros doc. dr. Alfredas Rimkus.
Pasak jo, prasidėjus automobilio techninėms problemoms, pirmiausia dingsta sukimo momentas. Tai lemia pačios įvairiausios priežastys: tiek mechaninės, tiek elektroninio valdymo, tiek daugybė kitų.
Proceso metu pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, tada pagal variklio sukimosi greitį apskaičiuojama galia.
„Galios netektį gali lemti ir įvairių jutiklių, ir degalų purkštuvų gedimai, EGR vožtuvo problemos, be to, gali būti pablogėjęs oro tiekimo sistemos laidumas. Vienas dažniausiai trūkumų yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį, – vardijo A. Rimkus. – Gali būti sutrikęs turbokompresoriaus ar jo geometrijos valdymas, pažeistos turbokompresorių sparnuotės, o gal įsiurbimo sistema yra nesandari ir dar daug kitų gedimų.“
Ar saugu didinti galią?
Panorus didinti variklio galią, sakė ekspertas, vieno atsakymo, kiek saugu ją kilstelėti, nėra. Kalbant apie šiuolaikinius automobilius, akivaizdu, kad gamintojų palikti galios ištekliai menksta.
„Senesnės kartos automobiliuose 20 proc. variklio galios padidinimas buvo saugi riba. Aišku, yra ir didesnių galios rezervų“, – pasakojo A. Rimkus.
Žinovas perspėjo, kad galios didinimas ne visada yra saugu. Pasak jo, gali nutikti taip, kad, esant didelei variklio apkrovai, bus pažeistas variklio metalas, atsiras mikroįtrūkimų.
„Po kurio laiko net ir dėl nedidelės apkrovos gali būti pažeistos detalės, pavyzdžiui, trūks cilindras, ar bus ištempti variklio galvutės varžtai ir ji praras sandarumą“, – dalijosi pašnekovas.
Be to, panorus didinti galią, svarbu pasirūpinti ir kitais mazgais, tokiais kaip sankaba ar pusašiai. Taip pat reikėtų išspręsti ir automobilio saugumo klausimus.
Dūsta: vienas dažniausių yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį. / JD Visual nuotr.
„Variklio galios atrakinimas yra susijęs su valdymo sistemos algoritmu. Automobilio gamintojai šį algoritmą yra parengę taip, kad variklis turėtų tam tikrą galios atsargą. Norint algoritmą pakeisti, turi būti naudojami arba paties gamintojo, arba gerų specialistų programiniai pakeitimai. Be to, programa turi būti saugi ir išbandyta“, – pabrėžė A. Rimkus.
Savalaikė priežiūra
Jei nusprendžiama galios didinimą patikėti bet kam, o ne specialistams, gali nutikti taip, kad bus sutrikdytas variklio šiluminis režimas, jo aušinimas nebus pakankamas. Tokiu atveju labiau kais stūmokliai ir, jei nebus užtikrinta, kad tarp stūmoklių ir cilindrų būtų didesni tarpeliai, stūmoklis gali užstrigti ar kilti kitų bėdų.
Anot VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros docento, būdų, kaip kuo ilgiau išsaugoti variklio gyvybingumą, yra ne vienas. Pirmiausia, anot eksperto, reikia tinkamai prižiūrėti variklį: laiku keisti alyvą, naudoti ją tinkamos sudėties, pasirūpinti, kad darbo režimas būtų optimalus.
„Taip pat reikėtų ir pagal gamintojo reikalavimus laiku keisti tam tikrus komponentus. Tarkime, uždegimo žvakes. Sklandžiam variklio darbui aktualus net aušinimo skystis“, – komentavo specialistas.
Savomis akimis pamatyti, kaip vyksta automobilių galios matavimas, pasižvalgyti į išskirtinius išpuoselėtus automobilius, taip pat pamatyti, kaip tikrinamas jų svorio pasiskirstymas, bus galima balandžio 18 d. nuo 12 val. VTDK rūmuose.
Naujausi komentarai