Ką atskleidė apklausa?
Projektui „Mylios be promilių su „Švyturys nealkoholinis“ atlikta gyventojų apklausa parodė, kad tik nedidelė dalis (14 proc.) vairuojančių apklaustųjų mano, jog visi vairuotojai turėtų periodiškai atnaujinti savo teorines vairavimo žinias.
Beveik pusė (45 proc.) respondentų teigė manantys, kad žinios turėtų būti atnaujinamos tik tuo atveju, jei vairuotojas padaro daug KET pažeidimų.
Vis dėlto 41 proc. vairuojančių apklaustųjų atsakė, kad nėra reikalo atnaujinti žinių: beveik ketvirtadalis (24 proc.) įsitikinę, kad patyrusiems vairuotojams papildomas mokymasis apskritai nereikalingas jokiais atvejais, o 17 proc. apskritai tai pavadino papildoma ir nereikalinga našta.
Vis dažniau pasigirsta siūlymų vairavimo įgūdžių atnaujinimą padaryti privalomą: argumentuojama, kad tai padėtų didinti eismo saugumą ir sumažinti nelaimingų atsitikimų skaičių.
Vairavimo ekspertų nuomone, valstybinės institucijos turėtų daugiau investuoti į KET naujienų ir pokyčių pristatymą vairuotojams – tai padėtų juos geriau informuoti.
41 proc. vairuotojų atsakė, kad nėra reikalo atnaujinti žinias.
Taisyklės ir pokyčiai
Anot Artūro Pakėno, buvusio lenktynininko ir vieno žinomiausių vairavimo instruktorių, jei žmogus jaučiasi užtikrintai prie vairo, laikui bėgant natūraliai mažėja jo budrumas, o įpročiai ne visada išlieka teisingi, nes taisyklės, nors ir retai, tačiau kinta.
Be to, keičiasi vairavimo sąlygos, eismo intensyvumas, transporto priemonių technologijos, todėl savanoriškas žinių ir įgūdžių atnaujinimas gali padėti išvengti klaidų, kurios kainuoja brangiai, kartais – net gyvybę.
A. Pakėnas ragina skirti du dalykus: pakartotinį privalomą egzaminą ir sąmoningą savanorišką žinių atnaujinimą, kurio daugeliui atsakingų vairuotojų turėtų pakakti.
„Vairuotojams, padariusiems rimtų pažeidimų, privalomas grįžimas į mokyklos suolą gali būti naudingas. Kita vertus, ilgalaikėje perspektyvoje svarbu, kad visi vairuotojai savanoriškai reguliariai atnaujintų žinias ir įgūdžius. Tai padėtų ugdyti brandesnę vairavimo kultūrą – suvokimą, kad kelių eismas nuolat kinta ir mes turime keistis kartu su juo“, – teigė vairavimo instruktorius.
Teorija kartu su praktika
Manantiems, kad taisyklės daugybą metų nesikeičia, tad ir mokytis iš naujo jų nereikia, instruktorius A. Pakėnas pateikė pavyzdį.
„2018-aisiais buvo pakeistos taisyklės dėl posūkių, kai šviesoforuose yra papildoma sekcija su žalia rodykle, tačiau daugelis iki šiol nežino, kaip tokiose sankryžose elgtis, nes niekada nebuvo tinkamai informuoti arba tiesiog jų kasdieniai keliai pro tokius šviesoforus neveda. Manau, aiškus ir profesionalus informavimas tokias problemas išspręstų“, – sakė A. Pakėnas.
Jo teigimu, atnaujinti vairuotojams pravartu būtų ne tik teorines žinias, bet ir praktinius įgūdžius, pirmiausia – dėl itin sparčiai tobulėjančių, greitėjančių ir didėjančių automobilių.
„Automobiliai keičiasi labai sparčiai, šiuolaikinės transporto priemonės turi daugybę elektroninių sistemų ir pažangių saugumo funkcijų. Vis dėlto kai kurie vairuotojai net nežino, kaip jomis naudotis“, – dėstė A. Pakėnas.
Naujausi komentarai