Paskata pokyčiams
Valstybės parama turėtų tapti svarbia paskata atnaujinti viešojo transporto parką: miestai atrastų tvarų ir gamtai draugišką transportą, sumažėtų aplinkos tarša, vežėjai atsivertų technologijų inovacijoms ir galimybėms sumažinti veiklos sąnaudas, didesnį patogumą pajustų ir keleiviai, ir vairuotojai.
Būtent tokią viešojo transporto viziją mūsų šalies miestuose mato elektrinius autobusus „Dancer“ Lietuvoje gaminanti bendrovė „Vėjo projektai“.
Pasak bendrovės generalinio direktoriaus Alvydo Naujėko, su Susisiekimo ministerijos finansavimu Lietuvos miestai ir rajonai turi puikią galimybę įgyvendinti žaliuosius pokyčius.
Savo ruožtu Aplinkos ministerija jau ne kartą yra akcentavusi, kad mūsų valstybės siekis – kuo daugiau šalyje aplinkai palankesnių transporto priemonių. Konstatuojama, kad transporto keliama tarša labai prisideda prie klimato kaitos, o apie trečdalį Lietuvoje į atmosferą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų tenka transporto sektoriui.
Pavyzdys – Klaipėda
Šalies savivaldybėms pavyzdžiu gali būti Klaipėda – modernūs autobusai „Dancer“ jau trejus metus sėkmingai važinėja uostamiesčio gatvėmis.
Iki 2026 m. pavasario Lietuvos viešojo transporto parką papildys 230 naujų elektra arba vandeniliu varomų autobusų.
„Treji metai – pakankamai laiko patikrinti, kaip mūsų sukurtas autobusas veikia realiomis sąlygomis. Turėjome svarbiausią tikslą – įrodyti elektrinių autobusų techninį patikimumą. Tikslą pasiekėme, be to, sulaukėme daug teigiamų atsiliepimų iš keleivių ir vairuotojų dėl saugių, patogių ir aplinkai draugiškų transporto priemonių. Per trejų metų laikotarpį autobusai „Dancer“ Klaipėdoje nuvažiavo daugiau negu 400 tūkst. km, sutaupė daugiau negu 400 t CO2 emisijų, o dėl jų techninės priežiūros nekilo jokių problemų“, – sakė A. Naujėkas.
Bendrovės duomenimis, Klaipėdoje veikiantis galingiausias pasaulyje (500 kW) pantografas per trejus metus įkrovė į autobusų baterijas 330 tūkst. kWh per 16,6 tūkst. kartų, tai kainavo 49,5 tūkst. eurų.
Tokį patį atstumą dyzelinu varomi autobusai būtų įveikę degalams išleidus net keturis kartus daugiau pinigų – apie 200 tūkst. eurų.
Šalia Klaipėdos autobusų stoties įrengtas greito įkrovimo pantografas įkrauna „Dancer“ vos per 8 minutes, o vieno įkrovimo visiškai pakanka miesto gatvėmis nuvažiuoti net 100 km. Autobuse telpa 85 keleiviai, įrengtos 32 sėdimos vietos ir viena – neįgaliojo vežimėliui.
Dirba verslas ir mokslas
Dideliu įvertinimu „Vėjo projektų“ vadovas vadina sutartį su Klaipėdos autobusų parku dėl 10 elektra varomų autobusų veiklos nuomos. Tad miesto gatvėse netrukus riedės dešimt naujų ekologiškų „Dancer“ autobusų, varomų žaliąja elektros energija, pagaminta iš atsinaujinančiųjų energijos išteklių.
Klientams tampa prieinami pirmaujantys technologijų viešajam transportui sprendimai ir inovacijos, kurias „Vėjo projektai“ kuria bendradarbiaudami su Lietuvos ir užsienio šalių universitetų mokslininkais.
A. Naujėkas pažymėjo, kad verslo ir mokslo bendradarbiavimas yra ypač naudingas šalies ekonomikai, nes kuriamas aukštos pridėtinės vertės produktas, vystoma gamyba, kuriamos darbo vietos, didinamas indėlis į BVP ir plėtojamos eksporto galimybės.
Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad, atsižvelgiant į ambicingus ES žaliojo kurso strateginius siekius mažinti transporto sukeliamą oro taršą, tikėtina, kad elektriniai ar kiti pažangių technologijų autobusai per ateinančius porą dešimtmečių pakeis visas įprastas iškastiniu kuru varomas viešojo transporto priemones.
Viltinga perspektyva
Apie 66 mln. eurų finansavimą miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parkui atnaujinti paskelbusi Susisiekimo ministerija siekia savivaldybes paskatinti naudoti visai netaršias transporto priemones.
Didesnė dalis sumos – 60 mln. eurų – skiriama visai netaršioms viešojo transporto priemonėms įsigyti, o 6 mln. eurų – transporto priemonių įkrovimo, infrastruktūros plėtrai.
Susisiekimo ministerija tikisi, kad finansinė paskata visai netaršioms viešojo transporto priemonėms įsigyti turėtų iki 2026 m. pavasario Lietuvos autobusų parką papildyti naujais 230 elektra arba vandeniliu varomų autobusų.
Naujausi komentarai