- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Transporto sektoriaus ekspertai kelerius metus stebi augantį kvalifikuotų inžinerinių krypčių specialistų trūkumą. Nuo 2017-ųjų iki 2023-iųjų pirmakursių, kurie rinkosi šios srities studijas, sumažėjo perpus.
Inovatyvus sektorius
Verslui ir viešajam sektoriui reikia kvalifikuotų specialistų, galinčių projektuoti, kurti ir prižiūrėti transporto sistemas: nuo kelių ar tiltų inžinierių iki elektromobilių įkrovimo stotelių, realių duomenų pateikimo vartotojams sistemų, transporto spūsčių valdymo sistemų valdytojų.
Aukšto lygio specialistų poreikis prognozuojamas be išimties visame Lietuvos susisiekimo sektoriuje – kelių, geležinkelių, vandens transporto, aviacijos ir ryšių srityse.
„Transporto sektorius išgyvena transformaciją, į kuri apima viską: technologinę pažangą, įskaitant diegiamus dirbtinio intelekto įrankius, poveikio aplinkai mažinimą, naujų logistikos krypčių paieškas. Šis sektorius kaip niekada anksčiau inovatyvus ir palankus karjeros siekiantiems jauniems žmonėms. Tačiau šiandien matome naują problemą – jaunimui renkantis būsimą profesiją, ši sritis tarsi pražiūrima, nors turime išskirtinai įdomių ir patrauklių specialybių tiek aviacijos, tiek geležinkelių ar kelių sektoriuje“, – situaciją apibūdino susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Pradedama ilgalaikė Susisiekimo ministerijos ir jai pavaldžių įmonių ir įstaigų, kuruojančių sausumos, vandens ir oro transporto sritis, iniciatyva, kuria siekiama didinti transporto sektoriaus profesijų patrauklumą ir jų žinomumą. Tarp jose dirbančių daugiau nei 10 tūkst. asmenų vienas iš trijų turi inžinerinį išsilavinimą. Būtent šios kvalifikacijos jaunų specialistų poreikis ir juntamas susisiekimo sektoriaus įmonėse, kurios vien šiuo metu ieško daugiau nei 50 inžinerinę kvalifikaciją turinčių specialistų ir 30 patirties inžinerinėje srityje turinčių projektų vadovų.
Skatins jau mokyklose
Daugiausia inžinierių trūksta bendrovėse „Kelių priežiūra“, „Lietuvos geležinkeliai“ ir „Via Lietuva“.
Joms reikiamų specialistų spektras platus: pradedant kelių inžineriniais ir techniniais darbuotojais, traukinių mechanikais, baigiant su tiltų ir viadukų inžineriniais sprendimais dirbančiais projektų vadovais.
Ypač drastiškas pokytis tarp stojančiųjų į geležinkelių transporto programas. Pavyzdžiui, 2023 m. į kelių, geležinkelių ir miestų inžinerijos specialybę VILNIUS TECH įstojo 18 studentų, bet į geležinkelio transporto inžinerijos specialybę Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijoje – nė vienas, nors dar 2017 m. buvo 24 pirmakursiai.
Aukšto lygio specialistų poreikis prognozuojamas visame Lietuvos susisiekimo sektoriuje.
Iniciatyvą didinti transporto sektoriaus profesijų patrauklumą ir žinomumą palaiko Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
„Susisiekimo ministerijos iniciatyva – puikus pavyzdys, kaip viešasis sektorius iš anksto gali imtis priemonių užtikrinti pakankamą būsimų inžinierių, ypač transporto specialistų, skaičių. Transporto sektorius auga, sudaro reikšmingą BVP dalį, todėl turime atsižvelgti ir į didėjančius verslo ir visuomenės poreikius. Bendromis pastangomis nuolat ieškome būdų, kaip daugiau stojančiųjų pritraukti į inžinerinius mokslus, paskatinti jais domėtis jau mokyklos suole“, – sakė švietimo, mokslo ir sporto viceministras Justas Nugaras.
Skirs 350 tūkst. eurų
Bus siekiama, kad 2025 m. inžinerines transporto profesijas pasirinkusių pirmakursių procentas nuo bendro stojančiųjų skaičiaus augtų ir sudarytų 3,6 proc., o 2030 m. šis santykis siektų jau 6,5 proc.
Su švietimu ir profesijų patrauklumo didinimu susijusioms veikloms Susisiekimo ministerija ir jai pavaldžios įmonės 2024 m. skirs apie 350 tūkst. eurų.
Šiomis lėšomis bus finansuojamos studijos ir stažuotės, praktikos, skiriamos stipendijos.
Vystantis naujausioms technologijoms, plečiantis susisiekimo sektoriaus įstaigoms ir analizuojant priimtų į aukštojo mokslo inžinerines kryptis moksleivių kiekio pokyčių tendencijas, prognozuojamas didelis tiltų ir elektros inžinierių, projektuotojų, projektų vadovų, eismo valdymo specialistų, transporto saugos specialistų, aerodromo inžinierių ir inžinierių automatikų trūkumas.
Taip pat tikėtina, kad augs duomenų mokslo ir inžinerijos mokslų sugretinimo kompetencijų, matematinių ir kompiuterinių modeliavimo kompetencijų, platesnių žinių apie aplinkosaugą ir tvarumą poreikis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Amerikiečiai pribloškė kinus: įvedė drakoniškus tarifus elektromobiliams2
Artėjant prezidento rinkimams Džo Bidenas paskelbė, kad beveik keturis kartus, iki 100 proc., padidins muitus iš komunistinės Kinijos importuojamiems elektromobiliams. Dėl tokių amerikiečių sankcijų ir Europos Sąjungai teks skubiai spręsti, k...
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau11
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Atskleistas 2025 metų Dakaro ralis: naujovės ir iššūkiai1
Šeštadienio vakarą, 2025-ųjų Dakaro ralio prezentacijos metu buvo atskleistas preliminarus lenktynių maršrutas bei pakoreguoti varžybų principai. ...
-
Per piką Pilies žiede – dar didesnis chaosas: pakeistos eismo tvarkos dalis vairuotojų nepastebi18
Penktadienį Pilies žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, nubraižyta ištisinių linijų, tačiau dalis vairuotojų važiuoja kaip seniau, sukeldami chaosą. Daugiau automobilių rikiuojasi ir Šv. Gertrūdos gatvėje, mat tik iš &...
-
Balandį Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka išaugo daugiau nei 10 proc.
Balandį naudotų lengvųjų automobilių įregistruota 10,2 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Sarkazmas keliuose: kiek reikia skubančių vairuotojų sankryžai užblokuoti?16
Spūstys jau tapo kasdienybe. Sąmoningumas padeda visiems sveikiems ir greičiau grįžti namo. Tačiau taisyklių paiso ne visi. ...
-
Pilies žiede pakeista eismo tvarka: vairuotojai masiškai kerta naujas ištisines linijas64
Jonavos gatvės žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, tad atvažiuojant nuo Kauno pilies įvažiuoti į žiedinę sankryžą nepavyks, čia naujai nubraižyta ištisinė juosta. Patekti į šią žiedinę sankryžą iš Senamiesčio ...
-
Į ateities kelius – be vairuotojo1
Ateities transporto sistemoms skirtos technologijos žengė dar vieną žingsnį į priekį: bendrovė „Hyundai“ paskelbė, kad jos elektromobilio „Ioniq 5“ pagrindu sukurtas robotaksi Jungtinėse Amerikos Valstijose išlaikė egz...
-
Grėsminga promilių statistika3
Šį mėnesį sulaikytų neblaivių vairuotojų antirekordininku pretenduoja tapti Vilniaus gyventojas. ...
-
Kelius remontuos iki vėlyvo rudens1
Už valstybinės reikšmės kelių priežiūrą atsakinga bendrovė „Via Lietuva“, šiemet suplanavusi didelės apimties kelių ir jų infrastruktūros atnaujinimo darbų, prašo eismo dalyvių kantrybės. ...