Gruodžio 5-ąją Vilniuje pradėta eksploatuoti beveik trejus metus kurta kompiuterizuota transporto priemonių techninės apžiūros informacinė sistema (TAIS). Jos esmė – į vieną tinklą sujungti visi techninės apžiūros (TA) centrai. Tai ne tik leis į kokybiškai naują lygmenį kilstelėti šalies keliais važinėjančių automobilių "sveikatos" priežiūrą, bet ir kasdieniame darbe leis naudoti naują kontrolės instrumentą visoms kitoms saugiu eismu besirūpinančioms Lietuvos institucijoms.
Žingsnis objektyvumo link
TAIS diegiama įgyvendinant Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros įmonių technologinio modernizavimo ir korupcijos prevencijos priemonių planus 2007–2009 m. Šią informacinę sistemą transporto priemonių technines apžiūras vykdančias įmones vienijančios asociacijos "Transeksta" užsakymu sukūrė bendrovė "Sintagma".
"Transekstos" prezidentas Antanas Dadurka akcentavo, kad svarbiausias naujosios informacinės sistemos tikslas – panaikinti spragas žmonių klaidoms atsirasti ir sumažinti piktnaudžiavimo atvejų kiekį. Kompiuterizavus TA stočių kontrolierių darbą, patikros pastabos fiksuojamos ne popieriaus lape, o delniniame ar paprastame kompiuteryje. Iš jo duomenys keliaus tiesiai į centrinį TAIS duomenų banką. Į jį taip pat pateks ir linijų valdymo programų apdorojami stabdžių ir žibintų patikros stendų, dujų analizatorių, dūmomačių rodmenys.
Programa sudaryta taip, kad transporto priemonę tikrinantis kontrolierius privalo patikrą vykdyti eilės tvarka: peršokti kurių nors etapų ar tęsti patikrą nepažymėjus akivaizdžių defektų neįmanoma. Procedūrą baigus kompiuteris įvertins automatiškai nuskaitytus prietaisų patikros duomenis ir priims sprendimą dėl transporto priemonių techninės būklės tinkamumo nedalyvaujant kontrolieriui. Visos šios modernios elektroninės patikros priemonės užkirs net menkiausias galimybes kontrolieriams piktnaudžiauti padėtimi. Ataskaita apie automobilio būklę bus atspausdinama ir įteikiama jos valdytojui.
Asociacijos "Transeksta" vadovo teigimu, itin svarbu tai, kad techniškai netvarkingo automobilio savininkas negalės bandyti laimės nuvykęs į kito miesto TA centrą. Mat jo apsilankymo bet kurioje šalies TA stotyje faktas ir rasti trūkumai bus užfiksuoti duomenų bazėje. Be to, informacinė sistema automatiškai patikrins, ar tos pačios mašinos metų metus netikrina tas pats kontrolierius.
Naujajame duomenų banke taip pat bus kaupiama visa informacija apie per ankstesnes TA pastebėtus trūkumus, automobilio techninę charakteristiką, civilinės atsakomybės draudimo poliso galiojimą. TA kontrolieriai taip pat matys, ar transporto priemonė ieškoma, ar jos savininkui neskirtos kokios nors administracinės nuobaudos. Tikimasi, kad erdvės piktnaudžiauti ir korupcijai TA centruose gerokai sumažės.
Asociacijos specialistų teigimu, kaupiama ir sisteminama informacija leis nuolat tobulinti TA, daryti pagrįstus apibendrinimus apie automobilių ar kitų transporto priemonių techninę būklę ir kontroliuoti visą TA procesą. Pažangi sistema padidins TA įmonių veiklos skaidrumą, darbo objektyvumą, padės gerinti eismo saugumą.
Naudojama skirtinga įranga
"Transekstos" prezidento A.Dadurkos teigimu, matavimų ir linijų valdymo programinę įrangą asociacijai priklausančios įmonės pirko už savo lėšas, todėl turėjo teisę savo nuožiūra pasirinkti tiekėją. Pavyzdžiui, Vilniuje įdiegta danų firmos "BM Autoteknik AS" programa "BM Flex Ckeck", Jonavoje buvo modernizuota esama įranga, kuriai "USS Enterprises" sukūrė "lietuvišką" programinę įrangą DVS, o Marijampolėje pasirinkta Vokietijos gamintojo "Maha" įranga ir programa "Eurosystem". Dėl šios aplinkybės transporto priemonių TAIS įdiegti užtruko šiek tiek ilgiau, nei planuota, tačiau bandymas parodė, kad skirtingose apskrityse veikiančių TA įmonių patikros linijos valdymo įranga tarpusavyje ir su centrine TA duomenų baze veikia be jokių nesklandumų. Darbas iš tiesų ne tik kokybiškesnis, bet ir gerokai spartesnis.
"Tik pereinamuoju laikotarpiu informacija apie tikrinamą automobilį bus dubliuojama: kontrolierius pildys ir įprastą apžiūros formą, ir įves duomenis į kompiuterį. Vėliau šios procedūros neabejotinai gerokai sutrumpės", – sakė "Transekstos" direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.
Asociacijos vadovai atkreipė dėmesį, kad interneto svetainėje www.apziura.lt galima stebėti, kaip vyksta darbai visose šalies TA stotyse. Tikimasi, kad tai bus ne tik efektyvi antikorupcinė priemonė, bet ir leis automobilininkams geriau planuoti savo laiką. Susirengusieji vykti į techninę patikrą net neskambinę telefonu kompiuteryje galės išvysti realią padėtį ir matydami suvažiavus daug automobilių – pakoreguoti atvykimo laiką ar pasirinkti kitą TA stotį.
Svarbu ir tai, kad įdiegus kompiuterizuotą TAIS techninių apžiūrų kaina nesikeis.
Nauji kontrolės mechanizmai
Valstybės įmonės "Regitra" generalinio direktoriaus pavaduotojas Leonardas Kęstutis Jasūdis, vertindamas kolegų iš "Transekstos" iniciatyva sukurtą naują informacinę sistemą, pasidžiaugė atsiveriančiomis naujomis ir kokybiškesnėmis bendradarbiavimo galimybėmis.
"Sukūrus bendrą duomenų banką visi turintys teisę naudotis jo paslaugomis turės galimybę patikrinti, ar dominanti transporto priemonė registruota Lietuvoje ir ar jos registracijai netaikomi ribojimai dėl esančių turtinių teisių apribojimų (arešto, įkeitimo ar kt.) arba paskelbtos paieškos. Taip bus sustiprinta veiklos kontrolė ir rasis daugiau galimybių užtikrinti, kad viešajame eisme, kaip ir numato Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas, dalyvautų tik nustatyta tvarka registruotos, atlikusios TA ir apdraustos transporto priemonės", – sakė L.K.Jasūdis.
Lietuvos transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas teigė, jog įstatymų TA centrams numatytą prievolę – tikrinti, ar į patikrą atvykę automobiliai apdrausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu – vykdyti bus gerokai paprasčiau.
"Kontrolieriai privalo įsitikinti, kad bendrojo naudojimo keliais važinėjantys automobiliai turi galiojančius civilinės atsakomybės draudimo polisus. Lig šiol vairuotojai turėdavo parodyti dokumentą ir jei dėl kokių nors priežasčių to padaryti negalėdavo (pavyzdžiui, draudimo sutartis buvo sudaryta internetu, o polisas neatspausdintas), į TA tekdavo atvykti dar kartą. Sujungus naują "Transekstos" informacinę sistemą su mūsų biuro duomenų baze, tokių nesusipratimų ateityje tikrai nekils, nes viską bus galima patikrinti kompiuteryje", – pastebėjo A.Križinauskas.
Transporto priemonių draudikų biuro direktorius prognozavo, kad ateityje vairuotojams nei nereikės su savimi vežiotis civilinės atsakomybės draudimo poliso, nei TA talono. Visos kontroliuojančios institucijos informaciją apie šiuos dalykus galės patikrinti automobilio net nestabdydami.
Tai patvirtino ir Eismo priežiūros tarnybos vadovas Gintaras Aliksandravičius. Komisaro teigimu, jau šiandien visose apskrityse kiekvienas kelių policijos padalinys turi mažiausiai po vieną tarnybinį automobilį, kuriame įmontuota moderni automatinė valstybinių numerių skenavimo sistema.
"Ši sistema siunčia signalą apie kiekvieną patrulių kelyje sutiktą automobilį, jei tik duomenų bazėje yra informacijos, į kurią pareigūnai privalo atkreipti dėmesį. Tarkim, mašina ar jos savininkas dėl kokių nors priežasčių yra ieškomi. Ši informacija atnaujinama kiekvieną dieną. Nuo šiol galėsime disponuoti ir TAIS duomenimis, todėl kontrolė taps įvairiapusiškesnė ir efektyvesnė", – tikino Eismo priežiūros tarnybos vadovas.
G.Aliksandravičius teigė, jog ateityje kelių policijos patrulių transporto parkas bus atnaujinamas tik automobiliais, turinčiais moderni automatines valstybinių numerių skenavimo sistemas.
Svarbu ir tai, kad ateityje sujungus šią sistemą su Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenų bazėmis, bus galima kur kas lengviau kontroliuoti, ar komercinio transporto savininkai yra sumokėję kelių mokesčius ir t. t.
Naujausi komentarai