I. Budraitė teigia, kad naujoji kainodara nesprendžia esminių problemų ir gali neigiamai paveikti viešojo transporto prieinamumą ekonomiškai silpniausiems miesto gyventojams.
„Trumpoms kelionėms žmonės mokės dvigubai brangiau, nors nei jų kelionės atstumas, nei trukmė nepasikeis. Alternatyva – mėnesinis bilietas – ne visiems prieinama. Tokie sprendimai rodo, kad viešasis transportas vis dar traktuojamas kaip prabangos prekė, o ne kaip būtinoji miesto paslauga“, – sako I. Budraitė.
Anot žaliųjų lyderės, bilietų kainų didinimas kertasi su darnaus judumo principais ir gali demotyvuoti naudotis viešojuoju transportu, skatindamas gyventojus rinktis privačius automobilius.
„Vilnius turi vienintelį meduolį spūsčių, taršos ir triukšmo mažinimui – viešąjį transportą. Šiuo metu valdžia pati jį verčia nevalgomu: bilietų kainų didinimas stiprina neteisingumo jausmą tarp ekologiškiausiai besielgiančių vilniečių, o neetiška plano komunikacija didina nepasitikėjimą lėšų poreikio skaidrumu“, – aiškina ji.
Tokie sprendimai rodo, kad viešasis transportas vis dar traktuojamas kaip prabangos prekė, o ne kaip būtinoji miesto paslauga.
Kainų didinimo planas
Sausio mėnesį savivaldybės įmonė „JUDU“ pateikė viešojo transporto kainų didinimo projektą, pagal kurį bilietų kainos keleiviams būtų padidintos dvigubai. Po diskusijų praėjusią savaitę Vilniaus miesto savivaldybės Ekonomikos ir finansų komitetas patvirtino kompromisinį kainodaros variantą, kuriame numatyta mažesnė kainų kilimo apimtis, tačiau atsisakoma 30 minučių bilieto.
Pagal naująjį modelį 30 minučių bilietas būtų panaikintas, o trumpesnėms kelionėms keleiviai turėtų įsigyti valandinį bilietą už 1,25 Eur (šiuo metu 60 min. bilietas kainuoja 0,90 Eur). Mėnesinio bilieto kaina kiltų nuo 29 Eur iki 38 Eur. Metinio bilieto kaina didėtų nuo 310 Eur iki 405 Eur.
Jau įvyko du protestai prieš viešojo transporto kainų didinimą
Iniciatyvai dėl viešojo transporto bilietų branginimo skinantis kelią sostinės savivaldybėje, jau įvyko du protestai.
Pirmasis protestas vyko sausio pabaigoje, Vilniaus miesto tarybai pirmą kartą ruošiantis balsuoti už bilietų kainų kėlimą nuo šių metų liepos mėnesio. Antrasis protestas įvyko kovo 1 d.
Savivaldybė teigia, kad bilietai branginami nuo 2027-ųjų sostinėje planuojant pradėti didelį viešojo transporto infrastruktūros atnaujinimą.
Skaičiuojama, jog nepakeitus kainodaros šie planai miestui kainuotų papildomus 90 mln. eurų su tomis pačiomis pajamomis, todėl didesnis lėšų surinkimas iš bilietų šias išlaidas padėtų „balansuoti“.
Bazinį transporto bilietų kainų kėlimo siūlymą parengė savivaldybės įmone „JUDU“. Anot jos, pakeitus kainas, miestas kasmet surinktų papildomus 20 mln. eurų.
Tačiau protestuotojai teigia, kad „JUDU“ nėra pateikusi viešųjų pirkimų plano, kuriame atsispindėtų, ką konkrečiai planuojama nuveikti už šias naujai surenkamas lėšas.
Savivaldybės duomenimis, bilietų kainos nebuvo keistos nuo 2013 m., o infliacijos pokytis sudarė 51 proc.
Naujausi komentarai