Tarp Lietuvos ir Vokietijos kurianti kaunietė choreografė Liza Baliasnaja sako baimės tema susidomėjusi stebėdama baimės jausmą keliančių politinių judėjimų stiprėjimą Vakarų Europoje ir už jos ribų. Šiuolaikinio šokio bei filosofijos studijas baigusi kūrėja nusprendė nuodugniau patyrinėti baimę kaip universalų socialinį reiškinį bei kelti klausimą, kaip baimė juda visuomenės kune, per kokius vaizdinius ir metaforas galima suprasti išsigandusį kūną kaip politišką darinį.
„Emocijos, ypatingai šiandien, atrodo kaip labai didelė politinio gyvenimo dalis. Žodis „emocija“ ateina iš lotyniško žodžio ēmōvēre – išjudinti, taigi, jame jau užkoduotas santykis su judesiu, kažkuo fizišku. Tai paskatino norą suprasti baimės santykį su judesiu, kūnu ir balsu“, – pasakojo L. Baliasnaja.
N. Airo nuotr.
Kūrinys įkvėptas baroko laikotarpio estetikos ir pavadintas tapybos technika chiaroscuro, kuriai būdingas stiprus šviesos ir tamsos kontrastas realybės vaizdavime. Choreografinė medžiaga interpretuoja baroko dailės elementus: rankų ir veidų simbolizmą, kūnų brutalumą bei tvyrančią grėsmės nuojautą.
„Atsigręžiau į baroką kaip įkvėpimą, nes to laikotarpio paveiksluose kūnai yra groteskiški, vienu metu ir labai žmogiški, ir visiškai nežmoniški, mat mums nebeįprasta žiūrėti į žmones, esančius perdėtai emocionalioje būsenoje. Tai ir yra tas dramatiškumas, kuriuo pasižymi baimės jausmas viešoje erdvėje. Emocionalus, išsigandęs kūnas pats iš savęs kelia baimę“, – dalijosi L. Baliasnaja.
„Chiaroscuro“ komanda. N. Airo nuotr.
„Chiaroscuro“ pasižymi ekspresyvia raiška bei ryškiais vaizdiniais, sustiprintais skambančių originalių L. Baliasnajos tekstų. Spektaklio atlikėjai – penki trijų skirtingų kartų šokio menininkai iš Lietuvos, Peru, Didžiosios Britanijos ir Belgijos, tarpusavyje įsitraukiantys į galios žaidimą, paremtą įtampomis tarp kolektyvinių archetipų – agresoriaus, aukos ir gelbėtojo.
Vien dėl to, kad žmonės gyvena arba mąsto kitaip, jie netampa mums pavojingi.
Kertiniu spektaklio aspektu jo kūrėja vadina niuansavimą tarp baimės ir nepatogumo. Anot L. Baliasnajos, jis itin reikšmingas reflektuojant visuomenėje vyraujantį požiūrį į konfliktą – konfliktą ir jo sukeliamą nepatogumo jausmą dažnai skubame vadinti smurtu, todėl netenkame progos konstruktyviai išgyventi konfliktą, kuris gali priartinti, padėti suprasti kitą arba suvokti savo mąstymo ribas.
„Patogiausia yra gyventi, kai visi aplink mąsto ir elgiasi taip, kaip mums atrodo teisinga ir normalu. Tuo tarpu kontaktas su žmonėmis, mąstančiais kitaip nei mes, gali sukurti nepatogumo jausmą. Santykyje tarp kartų, skirtingų kultūrų bei požiūrių atrodo svarbu prisijaukinti šį jausmą kaip gana normalią pliuralistinės, laisvos visuomenės gyvenimo dalį ir netapatinti jo su nesaugumu. Vien dėl to, kad žmonės gyvena arba mąsto kitaip, jie netampa mums pavojingi“, – svarstė L. Baliasnaja.
Šokio spektaklio „Chiaroscuro“ premjera įvyks scenos menų festivalio „ConTempo“ metu, rugpjūčio 7 ir 8 d., 20 val., Knygnešių sodelyje, prie skulptūros „Sėjėjas“ (K. Donelaičio g. 66, Kaunas). Spektaklis yra atviras ir nemokamas.
Spektaklio sukūrimą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
Daugiau informacijos: https://contempofestival.lt/renginys/chiaroscuro/.
Naujausi komentarai