Pereiti į pagrindinį turinį

Pavasaris išaušo su didesnėmis rūkalų kainomis

2012-03-03 23:59
Pavasaris išaušo su didesnėmis rūkalų kainomis
Pavasaris išaušo su didesnėmis rūkalų kainomis / Shutterstock nuotr.

Pirmąją pavasario dieną pabrangus cigaretėms, didžiausią rūkančių pirkėjų dėmesį laimės gausiausias cigarečių atsargas turintys prekybininkai. Kai kurie jų mažesnėmis kainomis rūkalius žada lepinti dar mėnesį.

Cigaretės nuolat brangs

Nuo kovo pradžios dėl didinamų akcizų šalyje cigaretės, cigarai ir cigarilės brangs. Valstybinė mokesčių inspekcija suskaičiavo, kad pakelis populiariausių cigarečių kainuos vidutiniškai 20 centų daugiau.

Bendrovės „Philip Morris Baltic“ korporacijos reikalų vadovas Lietuvai Gintautas Dirgėla pasakojo, kad cigarečių kainų kilimas yra dalis Lietuvos įsipareigojimo ES iki 2018 m. pasiekti 90 eurų (apie 310 litų) minimalų cigarečių akcizą už 1000 cigarečių. Jo manymu, kasmetis, tačiau nesmarkus kainų kilimas rūkalius apsaugos nuo šoko.

Nuo šio kovo akcizas padidėjo nuo 132 iki 140 litų už 1000 cigarečių. Cigarams ir cigarilėms taikomas akcizų tarifas didėja nuo 80 iki 84 litų už kilogramą šių produktų.

„Rinkai svarbu, kad nebūtų didelių kainų ir akcizų šuolių, nes vartotojai į tai reaguoja labai skausmingai. Todėl išsikeltą tikslą pasieksime kiekvienais metais po truputį keldami kainas. Tikimės, kad kainą keliant palengva vartojimui tai didelės įtakos neturės“, – sakė G.Dirgėla.

Dar mėnesį rūkys pigiau

Vieni prekybos tinklai žada, kad brangesnes cigaretes pirkėjai parduotuvių lentynose išvys jau artimiausią savaitę, o kiti šią nemalonią staigmeną pristatyti ketina tik po mėnesio. Kad šią savaitę pigesnių rūkalų dar užteks, nerimaujančius pirkėjus ramina ir prekybos centrų kasininkai. Tačiau jie perspėja, kad skirtingų rūšių cigarečių atsargos ne vienodos.

Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis sakė, kad įsigaliojus Akcizų įstatymo pakeitimams brangesnių cigarečių prekybos tinklo parduotuvėse galima tikėtis artimiausią savaitę. Tačiau, net ir pasibaigus atsargoms, pašnekovo teigimu, pabrangę tabako gaminiai pirkėjų esą neatbaidys ir didelių pardavimo pokyčių neatneš.

Bendrovės „Maxima LT“ atstovė ryšiams su visuomene Olga Malaškevičienė patikino, kad turimos cigarečių atsargos brangesnius tabako gaminius leis pristatyti tik po mėnesio. Vis dėlto pirkėjai neturėtų nustebti išvydę, kad jų mėgstamos cigaretės jau pabrangusios, kai kitų kainos dar nepasikeitusios.

„Kainos keisis palengva, pasibaigus atitinkamų cigarečių atsargoms. Tai reiškia, kad visame tinkle keisis kaina tos rūšies cigarečių, kurių atsargos išseks. Visas dabar esančias atsargas pardavinėsime mažesne kaina“, – sakė ji.

Baimintis neturėtų

SEB banko šeimos finansų ekspertė Julita Varanauskienė patikino, kad pakilusios cigarečių kainos tabako gamintojų dėl sumažėjusios paklausos labai gąsdinti neturėtų.

„Kaip parodė praeitis, tokių prekių kaip rūkalai brangimas jų vartojimo pokyčiams didelės įtakos neturi. Be to, kaina tėra tik vienas veiksnių, lemiančių vartojimo mažėjimą. Įtakos gali turėti ir kiti veiksniai, pavyzdžiui, draudimas rūkyti kavinėse. Todėl negalima atskirti kainos poveikio vartojimui nuo besikeičiančių elgsenos normų“, – sakė J.Varanavičienė.

Bendrovės „Japan Tobacco International“ korporatyvinių reikalų vadovo Ramūno Mačiaus teigimu, cigarečių visoje Europoje, taigi ir Lietuvoje, kasmet surūkoma maždaug 1–2 proc mažiau. Jis pripažino, kad viena šios tendencijos priežasčių yra kylanti produkto kaina.

„Kuo produktas brangesnis, tuo, žinoma, jo vartojimas mažesnis. Reikia pastebėti, kad žmonės ne tik meta rūkyti, bet ir per dieną surūko mažiau cigarečių. Taigi taupoma dvejopai“, – sakė pašnekovas.

J.Varanauskienė taip pat sakė pastebėjusi, kad kylant rūkalų kainoms taupantys žmonės, užuot nustoję rūkyti, pirmiausia siekia prekių įsigyti pigiau. Todėl kartais jie esą pasuka ir kontrobandos keliais. Anot jos, parduotų cigarečių kiekis gali sumažėti, tačiau tai nebūtinai reikš, kad namų ūkis rūkalams nebeleidžia pinigų.

Pavojaus nejaučia

Praėjusią savaitę Nacionalinė tabako gamintojų asociacija paskelbė, kad nelegali tabako rinka Lietuvoje per pastaruosius metus smuko 13 proc. Teigiama, kad, išėmus iš nelegalios rinkos 1 proc. cigarečių, biudžetas pasipildo 11 mln. litų.

Paklaustas, ar nesibaimina, kad susidūrę su didesnėmis cigarečių kainomis vartotojai atsigręš į nelegalią prekybą, R.Mačius sakė didelių blogybių nesitikintis.

„Nelegali tabako rinka buvo didžiausia tuomet, kai pakelis cigarečių kaskart, kai padidėdavo akcizas, pabrangdavo 1–2 litais. Todėl šiandienis brangimas 20–30 centų legaliai rinkai turės nebent nedidelės įtakos“, – sakė pašnekovas.

Anot jo, iš pradžių pirkėjai gali karštligiškai ieškoti pigesnių cigarečių, tačiau vėliau situacija turėtų nusistovėti. Todėl padidėjusios kainos esą nelegalios rinkos nepadidins.

Kol kas nelegalių tabako gaminių rinka prekybininkams yra bene didžiausias galvos skausmas parduodant cigaretes. Anot, O.Malaškevičienės, tai kur kas opesnė problema nei cigarečių kainų augimas. Anot pašnekovės, dėl kontrabandos cigarečių pardavimas kasmet smunka dar nuo 2001 m.

„2009 m., palyginti su 2008 m., cigarečių pardavimas smuko apie 35 proc., kitais metais pardavimas mažėjo dar maždaug trečdaliu. Manome, kad visi šie pokyčiai yra susiję su nelegalių cigarečių įvežimo kiekiu“, – sakė ji.

Kainą žymės ant pakelių

Valstybinė mokesčių inspekcija taip pat pranešė, kad nuo šiol gamintojai galės patys nuspręsti, kur žymėti didžiausią leistiną rūkalų kainą: ant banderolės, kaip buvo daroma anksčiau, ar ant pakuotės. Nors gamintojai tikina, kad tai paprastiems vartotojams jokios įtakos neturės, bet ir neslepia, kad naujos galimybės gamintojams leis greičiau reaguoti į rinkos pokyčius.

„Kainą planuojame spausdinti ant pakuotės. Banderolės yra užsakomos iš anksto, todėl naujais pasikeitimais galėsime pasinaudoti tik išnaudoję esamas banderoles“, – sakė bendrovės „Philip Morris Baltic“ korporacijos reikalų vadovas Lietuvai G.Dirgėla.

Bendrovės „Japan Tobacco International“ korporatyvinių reikalų vadovo R.Mačiaus teigimu, atsiradus galimybei kainą spausdinti ant pakelio, bus galima iš karto reaguoti į rinkos pokyčius ir nereiks laukti, kol baigsis banderolės.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų