Apeigos dėvint tik baltus rūbus, krikščioniškų simbolių niekinimas, ritualai psichikai užvaldyti ir net grasinimai nepaklususiesiems. Tokius reiškinius patyręs klaipėdietis atvirai prabilo apie uostamiestyje veikiančias sektas, kurių tikslas – pinigai.
Žadėjo rojų
35-erių Donatas savo kailiu išbandė net kelis vadinamuosius dvasingumo judėjimus ir, išvydęs, kaip jie veikia, drąsiai teigia, kad dvasiniais vedliais save vadinantys veikėjai tik naudojasi gyvenimo krizėse atsidūrusių žmonių patiklumu.
"Už viso to stovi verslas ir pinigai. Visos sektos, gyvenimo meno mokytojai, okultizmo šalininkai tik siekia pasipelnyti", – apie savo patirtį kalbėjo klaipėdietis.
Pasak Donato, vadinamieji "New Age" judėjimai, kurie skelbia padėsiantys žmogui atrasti universalią tiesą, išsilaisvinimą, kiekvienam naujam klientui žada įvairius būdus, kaip pasiekti rojų ar palaimą.
"O kas pagailės pinigų, kai žadamas rojus? Aš, kaip daugelis kitų, tokių judėjimų pradėjau ieškoti, kai ištiko gyvenimo krizė. Atrodė, kad toks dvasinis judėjimas yra paprastesnis, lengviau pasiekiamas, o jų žadamas rezultatas esą turėtų būti greitesnis. Juk niekas nenori laukti, o ypač tuomet, kai išgyveni dvasinę krizę", – tvirtino klaipėdietis.
Nepigi hipnozė
Donatas iš draugų sužinojo apie uostamiestyje vykstančius meno terapijos užsiėmimus.
"Patekau į vienos parapsichologės kursus. Ji neva gydo tiek dvasinį, tiek fizinį kūną. Pirmas įspūdis manęs neišgąsdino, tačiau vėliau susivokiau, kad užsiėmimų metu galėjo būti taikoma hipnozė", – įžvelgė Donatas.
Meno terapijos vienas užsiėmimas kainavo 70 litų, tačiau kas kelis mėnesius buvo rengiami dar ir seminarai, kurie kainuoja nuo 200 iki 450 litų.
"Kursų dalyvis turėjo savo bėdą nupiešti. Vėliau buvome įtikinėjami, kad reikia gydyti ne tik dvasią, bet ir kūną. Tai vykdavo perduodant energiją rankomis", – pasakojo klaipėdietis.
Parapsichologė aiškindavo, kad ji remiasi Indijoje šventu laikomo Saybabos mokymu.
Per dieną – 6,7 tūkst. litų
"Vienas seminarų buvo pinigų tema. Iš pradžių tikėjau tuo, kas kalbama, tačiau kartą susimąsčiau. Mokymų vadovė seminarą pradėjo nuo kabineto valymo. Kalbant indiška terminologija, buvo pareikšta, kad teks atlikti nemokamą darbą. Taip esą apsivalys kabineto energetika", – prisiminė klaipėdietis.
Išvalę dulkes parapsichologės valdose, kursų dalyviai klusniai susėdo užsiėmimams.
"Per pertraukėles buvo galima pailsėti, išgerti arbatos. Tačiau maistą ir visas vaišes tekdavo susinešti mums patiems. Kursų vadovė užsiėmimų metu pareiškė, kad arbatos neduos, nes mes nenusipelnėme. Esą esame neverti net arbatos", – kalbėjo vyras.
Tačiau už vieną dieną tokių kursų vadovė į kišenę susidėdavo nuo 3 tūkst. iki 6,7 tūkst. litų.
Parapsichologė susirinkusiesiems pasiūlė vandens, patvirtinusi, kad jis yra šventintas. Ant stalo padėjo cukraus gabalėlių. Kursų dalyviai turėjo eiti rateliu aplink stalą ir valgyti cukrų.
Nepaklususiesiems – grasinimai
"Man tai buvo panašu į sektos ritualus. Buvo tokių, kurie pasipriešino ir nenorėjo paklusti. Vienam žmogui pasakius, kad jis nori išeiti ir nedalyvauti visame tame, pasigirdo grasinimai", – pasakojo Donatas.
Parapsichologė esą valdingu tonu rėžė nepaklusniajam į akis, kad jei žmogus išeis, jam bus tik blogiau.
"Buvo pasakojama, kad į seminarą dėl šeimos problemų neatėjusi moteris pasijuto labai blogai. Jai laužė kaulus, skaudėjo galva. Tuojau pradėjo sklisti gandai, kad ta ponia ragana, o ne parapsichologė", – nuomonę reiškė Donatas.
Kita žaidimo taisyklėms nepaklususi moteris išgirdo vadinamosios mokytojos klausimą, ar nebijo, kad suges jos mašina. Vos išėjus iš užsiėmimų, iš tiesų moters automobilio variklis subyrėjo.
Baltas rūbais – į cerkvę
Kitas šios meno terapijos seminaras vyko labai keistomis aplinkybėmis. Pažadėjusi, kad seminaro dalyviai pajus nušvitimą, išsilaisvinimą, parapsichologė liepė visiems apsirengti niekada anksčiau nedėvėtais baltais rūbais.
Pietinės miesto dalies gyventojai prisimena, kaip prieš pusmetį būrys baltus drabužius vilkinčių žmonių per pačias Velykų mišias veržėsi į rusų stačiatikių cerkvę.
Keistai atrodanti grupelė praeivių dėmesį patraukė Smiltelės gatvėje. Į Mykolo Apvaizdos cerkvę rinkęsi stačiatikiai gūžčiojo pečiais, kai prie cerkvės slenksčio išsirikiavo baltais rūbais apsivilkę kitatikiai.
Tuomet ritualas turėjo baigtis išsilaisvinimu, parapsichologės tvirtinimu, įžengus į vadinamąjį Nojaus laivą.
Nušvitimas – už 10 tūkst. litų
Po nesėkmingų ramybės paieškų meno terapijoje, klaipėdietis susidūrė su kitu gyvenimo išminties skleidėjo mokymu.
"Tam, kad įgautum palaimą ir ramybę, buvo nurodoma pereiti tris dvasingumo pakopas, kurios kainuoja apie pusantro tūkstančio litų. Sąmoningumo mokykloje buvome mokomi susidurti su savo skausmais, išsiaiškinti vidines problemas. Antrojoje pakopoje reikėjo atskleisti savo gebėjimus. Tačiau buvo teigiama, kad galutinis tikslas – nušvitimas yra neįmanomas Lietuvoje. Nušvisti galima tik Indijoje, o kelionė kainuoja 10 tūkst. litų", – savo patirtimi dalijosi Donatas.
Yra pavyzdžių, kad tokios dvasinio kelio paieškos ne vienam klaipėdiečiui kainavo sugriautus gyvenimus, prarastas santaupas.
Vienas uostamiesčio teisininkas tokio pobūdžio dvasiniams ieškojimams paaukojo visas savo santaupas.
Buvo ir tokių, kurie įlindo į paskolas, prasiskolino bankams, kad pasiektų sąmonės nušvitimą. Nes dvasinė pilnatvė pirmoje kelionėje gali ir neaplankyti.
"Vieni ketverius metus važinėja į Indiją, kitus nušvitimas aplankė tik po 15 metų. Reikia tik spėlioti, kiek pinigų žmogus išleido", – svarstė Donatas.
Klaipėdietis tikino, kad pasidalydamas savo patirtimi, norėjo perspėti smalsų jaunimą dėl galimų pavojų.
"Nauji religiniai judėjimai žmogui siūlo vadinamuosius žaisliukus, kažkuo sudomina, įtraukia. Tačiau iš tiesų vyksta sąmonės apnuodijimas. Po tokios savo patirties, suprastėjo sveikata – kenčiu nuo migreninių skausmų, kamuoja kitos ligos. Visi šie dalyvavimai religiniuose judėjimuose nelieka be pasekmių", – tvirtino vyras.
Ieško skirtingų dalykų
Kunigas Gediminas Numgaudis, paklaustas, ar nekelia pavojaus neaiškūs religiniai mokytojai, tikino, kad viskas priklauso nuo to, ar dvasinio kelio ieškantis žmogus turi stuburą.
"Tai priklauso ir nuo to, ko žmogus ieško. Gal jis ieško tiesos? O gal ieško užuojautos, šilumos, meilės? Tokiu atveju žmogus tikrai gali pakliūti į bėdas. Net sektų nereikia, galima nukentėti ir nuo kito žmogaus", – kalbėjo dvasininkas.
G.Numgaudis įsitikinęs, kad prieš puldamas į naujoviškus tikėjimus, žmogus turėtų susipažinti su savo krašto, kuriame jis gimė, religija.
"Nenoriu juodinti nė vienos kitos religijos, kiekviena bendruomenė yra gyvas organizmas. O jame gali pasitaikyti visko – sukčių ir apgavikų. Tačiau dažniausiai žmonės vaikšto su pretenzija būti mylimi, bet patys sau tokios užduoties neiškelia – pats aš pirmiausia turiu mylėti kitą, o ne piktintis, kad niekas nemyli", – sakė kunigas.
Sektų Lietuvoje nėra
Teisingumo ministro patarėjas viešiesiems ryšiams Sergejus Tichomirovas tikino, kad šiuo metu Lietuvoje įregistruotos 1275 religinės bendruomenės, bendrijos ar kitos religinės organizacijos, iš jų – 1089 tradicinės religinės organizacijos ir 186 tradicinėmis nelaikomos religinės organizacijos.
"Terminas "sekta" turi neigiamas konotacijas ir todėl nėra plačiai vartojamas religines bendruomenes tyrinėjančių mokslininkų. Kur kas dažniau yra kalbama apie "naujuosius religinius judėjimus". Sektos sąvoka taip pat nėra teisinė sąvoka, ji nevartojama Lietuvos teisės aktuose", – teigė S.Tichomirovas.
Patarėjas prisiminė, kad 2004 m. ministerija buvo atsisakiusi registruoti dabar vadinamą meditacijos centrą "Ojas". Šis sprendimas buvo apskųstas teismui ir 2005 m. teismo sprendimu ši religinė bendruomenė buvo įregistruota.
Komentaras
Milda Ališauskienė
Vytauto Didžiojo universiteto Sociologijos katedros vedėja
Religiniai judėjimai ir jų idėjos jungia įvairius žmones. Kai keliame klausimą apie tokių judėjimų pavojus, reikėtų konkretinti, kas galėtų būti pavojinga? Manau, kad turėtume galvoti apie konkretų žmogų, kurį gali paveikti dalyvavimas judėjimo veikloje. Pavojų iškyla tuomet, kada žmogus neturi prieinamos informacijos apie judėjimo mokymo bei praktikų pobūdį, kai yra neatskleidžiami kai kurie judėjimo veiklos aspektai, kai jis nebegali laisvai pasirinkti narystės ar pasitraukimo iš jo, kai apribojamos jo laisvės ir teisės. Žmonės dalyvauja religinių judėjimų veikloje dėl įvairių priežasčių. Tai gali būti ir asmeninės priežastys, gyvenimo kelio ar santykių su artimaisiais krizės, gali būti nusivylimas kitomis religinėmis bendruomenėmis, gali būti susidomėjimas naujomis idėjomis ar religinių bendruomenių veiklos formomis. Religijos reiškinys iš principo neatsiejamas nuo baimės jausmo. Apie tai kalbėjo dar religijų tyrėjai klasikai. Visose religijose egzistuoja baimės aspektas, turbūt daugelis pamename ir pasakymą "Dievo pirštas". Įtampos ir baimės palaikymas leidžia palaikyti bendruomenės bendrumo jausmus. Be to, abejones keliantis ar prieštaraujantis bendruomenės vadovui asmuo turi sulaukti tam tikro atsako iš bendruomenės lyderio, tam kad šis išlaikytų autoritetą bendruomenės akyse.
Naujausi komentarai