Jauno jūrininko mirtį laive skandina migla (foto) Pereiti į pagrindinį turinį

Jauno jūrininko mirtį laive skandina migla (foto)

2013-01-16 05:00
Jauno jūrininko mirtį   laive  skandina migla (foto)
Jauno jūrininko mirtį laive skandina migla (foto)

Našlaitę dukrytę auginanti Dominyka Paulauskienė jau dvejus metus gyvena nežinioje. Prie Afrikos krantų laive paslaptingai mirusio jos vyro byla iki galo neištirta net ir po to, kai buvo ekshumuotas kūnas.

Kūną tyrė pakartotinai

Jūrininko šeima įtaria, kad tyrimas vilkinamas todėl, kad už vyro mirtį šeimai nebūtų išmokėta kompensacija.

„Paaiškėjo, kad vyras net nebuvo apdraustas, o į reisą pasiųstas oficialių atestacijų Lietuvoje neturėjusios agentūros. Tuoj bus dveji metai, kai buvo atlikta vyro kūno ekshumacija, tačiau iki šiol neturime galutinių išvadų. Mes iki šiol nežinome, kas atsitiko iš tikrųjų“, – kalbėjo D.Paulauskienė.

29-erių taip ir nesulaukęs Tadas Paulauskas su Panamos vėliava plaukiojančiame laive „Rio Ekuku“ negyvas kraujo klane rastas 2011 m. sausio 1-osios naktį.

Klaipėdos teismo medicinos ekspertai vos pargabenus kūną nustatė, kad kraujyje rasta 3,82 promilės alkoholio ir pateikė išvadą, kad lietuvis mirtinai apsinuodijo alkoholiu.

„Tačiau jis buvo sumuštas, o nugaroje žiojėjo keturios durtinės žaizdos, panašios į peilio dūrius. Ekspertas pažymėjo, kad visi šie sumušimai jam gyvam būnant būtų vertinami kaip nežymūs kūno sužalojimai“, – pasakojo mirusiojo tėvas Robertas Paulauskas.

Šeima nusprendė užsakyti nepriklausomą tyrimą, kurio išvados paneigė pirminio tyrimo ekspertizę.

Įtarė vidinį kraujavimą

Pakartotinai lietuvio mirties paslaptį mėginęs įminti Antanas Algirdas Garmus pareiškė, kad kolegų išvados jam kelia abejonių.

„Jo nuomone, tokia didelė alkoholio koncentracija kraujyje atsirado dėl balzamavimo skysčio“, – stebėjosi mirusiojo šeima.

A.A.Garmus savo išvadoje pažymėjo, kad jūrininko kūne jis aptiko tamsiai raudono skysčio su krešuliais. Todėl ekspertas padarė išvadą, kad jūrininkas galėjo mirti dėl stipraus pilvo sumušimo, sukėlusio vidinį kraujavimą.

A.A.Garmus atmetė versiją, kad jūrininkas galėjo mirti dėl didelės alkoholio dozės.

„Mirusįjį balzamavę Pusiaujo Gvinėjos Malabo apskrities ligoninės gydytojai pažymėjo dokumentuose, kad į kūną buvo suleistas didelis kiekis formalino, ir taip jis buvo paruoštas gabenimui į tėvynę“, – pasakojo žuvusio jūreivio artimieji.

Alkoholio versija – patogi?

T.Paulausko artimieji įsitikinę, kad kažkam būtų patogu, jei būtų pripažinta, kad lietuvio mirtį lėmė alkoholis.

„Tokia mintis kilo, kai perskaitėme vyro darbo kontraktą“, – sakė D.Paulauskienė.

Kontrakte rašoma, kad laivo savininkas nėra atsakingas už jokius nelaimingus atsitikimus, kurie gali įvykti jūrininkui, jei jis būtų apsvaigęs, įskaitant traumas ir mirtį.

„Kontrakte nėra jokių garantijų. Apie kompensacijas nelaimės atveju neužsimenama“, – tikino velionio žmona.

Po T.Paulausko mirties jo našlei dukrytę tenka auginti iš 290 litų pašalpos.

„Kompanijos interesus gynusi advokatė mums buvo pasakiusi, kad jei tylėsime ir neieškosime teisybės, kompanija sumokės kompensaciją. O jei kur nors kreipsimės, dar ir kūną teks parsivežti iš Afrikos patiems arba tegausime palaikų pelenus“, – prisiminė D.Paulauskienė.

Kontraktą pasirašė laive?

Mirusiojo artimieji nesulaukė pagalbos ir laidojant vyrą, nors neva buvo žadėta prisidėti prie laidotuvių išlaidų.

Jūreivį oficialiai įdarbino laivo savininkai, o Klaipėdoje jūrininkų tuo metu ieškojo įmonė „Glomar Supplies“.

„Įmonė tada neturėjo licencijos verstis jūrininkų įdarbinimu, bet mes to nežinojome. Radome skelbimą, kad reikia jūrininkų, ir nuvažiavome nurodytu adresu. Lengviau į prezidentūrą patekti nei į šią kontorą“, – pasakojo mirusiojo tėvas, taip pat jūrininkas R.Paulauskas.

Pirmą kartą laivu „Rio Ekuku“ į reisą išplaukė tėvas kartu su sūnumi, tik paskutinį kartą T.Paulauskas plaukė vienas.

„Sūnus darbo kontraktą pasirašė pasiekęs laivą. Įdarbinimo kontoroje mes jokių dokumentų negavome. Tai nėra įprasta, dažniausiai kontraktas pasirašomas Lietuvoje“, – pasakojo R.Paulauskas.

Tyrimas guli stalčiuose

Saugios laivybos administracijos Ūkio subjektų veiklos priežiūros skyriaus vedėjas Tadas Škimelis tikino, kad dėl įmonės „Glomar Supplies“ veiklos buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas.

„Tyrimą pradėjo policija, norėjusi išsiaiškinti, ar ši įmonė teikia tarpininkavimo paslaugas jūreivių įdarbinimui. Tuo gali užsiimti tik atestuotos įmonės. Darbo ieškantys jūrininkai privalėtų pasitikrinti, ar tokia įmonė turi atestatą tokiai veiklai“, – tvirtino T.Škimelis.

Klaipėdos policijos Ekonominių nusikaltimų tyrimų skyriaus pareigūnų prieš porą metų pradėtas tyrimas šiuo metu perduotas Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybai.

FNTT Klaipėdos valdybos skyriaus viršininkas Regimantas Sriebalius patikino, kad tyrimas tebevyksta, tačiau nemano, kad ši byla nuguls užmarštin kaip beviltiška.

„Byla yra, bet tyrimas iš tikrųjų jau užsitęsė“, – pripažino R.Sriebalius.

Įmonės „Glomar Supplies“ atstovė telefonu aiškino, kad jūrininkų įdarbinimu neužsiima ir nėra net girdėjusi mirusio klaipėdiečio pavardės.

Policija apklausė kretingiškį

Mirusiojo jūreivio šeima skundėsi jau pavargusi nuo visų institucijų pažadų ir raginimo dar palaukti, kol tiesa tamsioje lietuvio nužudymo istorijoje pagaliau išaiškės.

„Visą vyro atlyginimą, kurį jis spėjo uždirbti, išleidome tiesos paieškoms – samdėme advokatą, iš kurio tegirdime raginimus palaukti. Mokėjome už dokumentų vertimus ir tyrimų ekspertizes. Regis, pusė darbo nuveikta, tačiau dvejus metus taip niekas ir neskuba išsiaiškinti, kas nutiko laive“, – kalbėjo T.Paulausko artimieji.

Po įvykio pareigūnai buvo apklausę vieną kretingiškį, kartu plaukusį šiame laive.

„Mes žinome tik tiek, kad buvo muštynės, sūnus lyg bandė skirti mušeikas. Po nelaimės vieną vaikiną vyrai matė kruvinomis kelnėmis lakstantį po laivą, jis atrodė apkvaitęs. Jaunuolis trumpam policijos buvo sulaikytas, tačiau jokių įtarimų nėra pareikšta“, – pasakojo R.Paulauskas.

Šiuo metu šeimai nurodoma laukti dar vienos ekspertizės išvadų, kurios padės išbristi iš nežinios.

„Pirmieji laive vyro kūną apžiūrėję Pietų Gvinėjos ekspertai pateikė išvadą, kurioje rašoma, kad vyras mirė nuo kaulo, esančio ties kaukolės pamatu, lūžio. Teigiama, kad tai nutiko dėl kritimo ar smūgio ir dėl šios priežasties sustojo širdis“, – ekspertų išvadas citavo D.Paulauskienė.

Parvežus kūną į Klaipėdą ekspertai nurodė, kad vyras mirė dėl girtumo. O privačiai atlikta ekspertizė atskleidė, jog vyriškis mirė dėl vidinio kraujavimo.

Ekspertizė yra, bet neišversta

Valstybinės teismo medicinos tarnybos direktorius Romas Raudys aiškino, jūrininko mirties tyrimas užsitęsė todėl, kad ilgai atsakymo nepateikė Vokietijos ekspertai.

„Artimieji pageidavo pakartotinės ekspertizės ir prašė nepriklausomų ekspertų. Ilgai vyko susirašinėjimas. Visą medžiagą mes išsiuntėme jiems, tačiau tik gruodžio pradžioje gavome atsakymą“, – patikslino R.Raudys.

Tačiau jau pusantro mėnesio tyrimo ekspertizė guli stalčiuje, nes ji vis dar nėra išversta į lietuvių kalbą.

„Reikia įsigilinti, kokius vertinimus jie pateikė. Tai nėra tipinė situacija, nes taip anksčiau nėra buvę. Dar nežinome, kokiu būdu teks pateikti galutinę užsienio ir mūsų ekspertų išvadą“, – tikino R.Raudys.

R.Raudys iš pradžių teigė, kad galutinių tyrimo išvadų reikės laukti porą mėnesių, vėliau užsiminė, kad galutinis atsakymas paaiškės kone po pusės metų ar dar vėliau.

„Tokie pakartotiniai tyrimai eilės laukia pusmetį ar net metus. Mes negalime, viską metę, griebtis vieno tyrimo“, – pridūrė R.Raudys.

Komentaras

Aivaras Velutis

Klaipėdos apygardos prokuratūros Viešojo gynimo skyriaus prokuroras

Situacija labai sudėtinga, nors ji gali pasikartoti kiekvieną dieną. Todėl, kad labai daug lietuvių jūrininkų dirba trečiųjų valstybių laivuose. Finansiškai būtų galima apsidrausti, jei darbo sutartys būtų pasirašomos su atstovais tokių laivų, kurie plaukioja su lietuviška vėliava arba bent jau ES šalių vėliavomis. Realybė tokia, kad dauguma laivų registruojami trečiosiose valstybėse dėl mokestinių lengvatų. Sunku prognozuoti, kaip šeimai pavyks išsireikalauti objektyvumo tyrime. Dažniausiai iš trečiųjų šalių žuvusių jūrininkų kūnai nepasiekia gimtinės, o parkeliauja urnos. Tai nutinka dėl atsainumo, vietinių papročių ar kieno nors „rūpesčio“, kas būna suinteresuotas, kad pakartotinių tyrimų nebūtų. Čia nepadės net advokatas. Net ir ikiteisminio tyrimo institucijoms neįmanoma priversti bendradarbiauti kokią nors Afrikos šalį. Sunku pasakyti, ar bus įmanoma reikalauti kompensacijos iš laivo savininko. Nebent būtų pripažinta, kad darbdavys kaltas dėl darbo saugos nesilaikymo ar neveikiančių įrenginių, dėl kurių nutiko nelaimė. Reikėtų nustatyti mirties priežastį, laukti baudžiamojo proceso baigties. Situacija kol kas dvelkia beviltiškumu. Tačiau darbo sutarties pasirašymas, atvykus į laivą, panašus į paėmimą vergijon. Taip jokiu būdu neturėtų būti.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra