Fotografas Adas Sendrauskas nepraleido progos pabūti didžiausio pasaulyje mokomojo burlaivio "Sedov" gyvenimo metraštininku. Ant keturstiebio barko denio palangiškis sėmė romantiką penkias dienas ir naktis.
Idėja – lyg žaibas
"Sedov" įrašytas į Gineso rekordų knygą kaip stambiausias tradicinės statybos burlaivis, išlikęs iki mūsų dienų. Vokietijoje pastatytas laivas po Antrojo pasaulinio karo atiteko Sovietų Sąjungai ir buvo pavadintas "Sedov" Arktį tyrinėjusio Georgijaus Sedovo garbei. Nuo to laiko laivas skirtas kadetų praktikai atlikti.
"Palangos fotoklubo 750" prezidentas A.Sendrauskas prisipažino, kad mintis leistis į kelionę Murmansko valstybiniam technikos universitetui priklausančiu burlaiviu gimė spontaniškai. "Klaipėdą aplankius "The Tall Ships‘ Races Baltic – 2009" regatai buvau pakviestas dalyvauti Rusijos ambasadoriaus Lietuvoje Vladimiro Čchikvadzės rengtame šventiniame furšete burlaivyje "Sedov". Jį išvydus tiesiog kvapą užgniaužė, o daugiau sužinojus apie burlaivio istoriją galvoje kirbėjo tik vienas klausimas: "Ar būtų galimybė bent trumpam prisijungti prie įgulos?", – pasakojo A.Sendrauskas.
Laivo "šeima" – marga
Visi taškai buvo greitai sudėlioti. Furšete dalyvavusiam Rusijos Federacijos generaliniam konsului Klaipėdoje Anatolijui Krotkovui šnektelėjus su laivo kapitonu Viktoru Michailovičiumi Mišenevu ir Murmansko valstybinio technikos universiteto atstovais paaiškėjo, kad "Sedov" priima turistus su sąlyga, kad už vieną kelionės ir buvimo laive dieną jie susimoka 80 eurų. Lietuvos ir Rusijos fotomenininkų sąjungai priklausančiam A.Sendrauskui pasisekė – jam buvo parūpinta nemaža nuolaida.
Fotomenininkas juokėsi prisiminęs, kad klausdamas apie galimybę pakeliauti su "Sedov" tiksliai nė nežinojo, kuria kryptimi laivas pasuks iš Klaipėdos: "Spėjau, kad jis pakels bures į Sankt Peterburgą, tačiau paaiškėjo, kad kitas uostas – Rostokas Vokietijoje".
Sukirtus rankomis dėl kelionės jau kitą rytą palangiškis atskubėjo prie "Sedov" trapo su pasu ir savo manta. Laivu plaukė dar du klaipėdiečiai, buvo turistų iš Vokietijos, Rusijos, Čekijos. Keturstiebiame barke zujo apie 120 kadetų iš įvairių Rusijos jūreivystės mokyklų – laive jaunuoliai atlieka keturių mėnesių praktiką. Laivo "širdis" – apie 70 jūreivių įgula.
Fotografas laive suskaičiavo bene dešimt moterų. Vėjų užgrūdintos dailiosios lyties atstovės sukasi ne tik virtuvėje, bufete ar skalbykloje – A.Sendrauskui teko pabendrauti su dviem dėstytojomis, laivo šturmane, radiste.
Jautėsi lyg filme
Palangiškio fotoaparatas nenuilsdamas spragsėjo vyrams tempiant lynus, siūbuojant rėjoms, keliant ir keičiant bures. "Įspūdį, kai aplink griaudėja garsiakalbis, aidi riksmai, švysčioja virvelinėmis kopėčiomis į aukštybes kopiančių jūreivių siluetai, sunku net nupasakoti... Jaučiausi tarsi būčiau atsidūręs nuotykių juostos apie piratus filmavimo aikštelėje", – juokėsi A.Sendrauskas.
Jaunuoliai praktikos metu ne tik uoliai dirba laive, bet ir intensyviai studijuoja meteorologijos mokslą, anglų kalbą. "Dėl vaikinų motyvacijos ir stropumo problemų nekyla – jei kadetui nepavyksta išlaikyti egzamino, jis neišleidžiamas į krantą. Didesnę bausmę sunku būtų ir sugalvoti", – teigė fotomenininkas.
A.Sendrauskas skubėjo apžiūrėti kiekvieną "Sedov" užkaborį – nepavyko apsilankyti tik kapitono kajutėje. 1909 m. suprojektuoto burlaivio kajutės ankštos lyg stalčiai. Jūreiviai dviaukštėse lovose "supresuoti" tarsi šprotai skardinėje – mažytėje erdvėje turi išsitekti 12–20 žmonių. "Mums, turistams, pasisekė. Aštuonvietėje kajutėje įsikūrėme penki – išties poniškai", – tikino A.Sendrauskas.
Maistas valgykloje patiekiamas keturiskart per dieną – tą patį davinį gauna ir įgulos nariai, ir turistai. "Racionas priminė kariuomenės laikus. Kažkuo labai stebėtis neteko, tik atkreipiau dėmesį, kad jauniesiems kadetams kaskart pasiūloma daugybė riekių duonos. Vaikinai jas greitai išgraibsto – augantis organizmas turbūt reikalauja daug kalorijų", – šyptelėjo keliautojas.
Svajose – Arkties ledkalniai
Laivui plaukiant į Rostoką pūtė palankus pietvakarių brizas, "Sedov" skrodė jūrą maždaug 8 km/h greičiu. Bangavimo beveik nebuvo, tad ir piliulių nuo supimo niekam neprireikė. "Po burėmis svaigino romantika, bet, tiesą sakant, man pritrūko audros, aistrų...", – atviravo fotomenininkas.
Adrenalino troškulį palangiškis malšino karstydamasis virvelinėmis kopėčiomis. "Į 60 metrų siekiančią stiebo viršūnę užsliuogti man pritrūko drąsos – pakako ir svaiginančio 40 metrų aukščio. Tai beveik tas pats, kas pakilti į Palangos bažnyčios bokštą", – dalijosi įspūdžiais fotometraštininkas.
Nors kelionė pašykštėjo grumtynių su stichijomis, penkių dienų ir naktų, praleistų po "Sedov" burėmis, pakako, kad širdyje prabustų naujų nuotykių geismas. A.Sendrauskas prisipažino svajojąs kitąmet su burlaiviu "Sedov" leistis į šiaurę – aplankyti Špicbergeno salą Arkties vandenyne ir kitas Svalbardo salyno salas. "Audros, atšiauri gamta ir ledkalniai – visa tai jau regiu mintyse", – šypsojosi palangiškis.
Naujausi komentarai