Svarbūs pokyčiai
Tarp svarbiausių pokyčių – šio verslo atstovai privalės turėti europinį ar NATO šalyje išduotą vairuotojo pažymėjimą, o taksi vairuotojai – naudoti su spausdintuvu sujungtą taksometrą arba taksometrą ir kasos aparatą.
Tokiems Lietuvos susisiekimo ministerijos siūlomiems Kelių transporto kodekso (KTK) pokyčiams pritarė Vyriausybė, juos dar turės patvirtinti Seimas.
„Pagrindiniai mūsų siekiai – kad kelionės su pavežėjais ar taksi visiems taptų saugesnės ir kokybiškesnės, kad šios rinkos dalyviai tinkamai atsiskaitytų tiek su keleiviais, tiek su valstybe. Todėl numatėme papildomų pareigų ir reikalavimų vairuotojams. Dėl šių pokyčių rinkoje turėtų atsirasti daugiau tvarkos ir aiškumo. Projektas buvo ilgai derintas su institucijomis, socialiniais ir ekonominiais partneriais, jam pritarta Šešėlinės ekonomikos mažinimo komisijoje“, – sakė susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
Pažymėjimo statusas
Siūloma nustatyti daugiau reikalavimų norintiems tapti taksi vairuotojais ar pavežėjais, įtvirtinamos pareigos keleivių vežimo organizatoriams, pavežėjams, taksi vairuotojams, taksi dispečerinėms ir taksi įmonėms.
Pavežėjai ir taksi vairuotojai privalės turėti galiojantį ES, Europos ekonominės erdvės (EEE) ar NATO šalyje, Šveicarijoje arba Ukrainoje išduotą vairuotojo pažymėjimą.
Vienas siekių – kad šios rinkos dalyviai teisingai atsiskaitytų tiek su keleiviais, tiek su valstybe.
Toks reikalavimas įvedamas įvertinus ES valstybių narių (tarp jų – Airijos, Suomijos, Švedijos, Vokietijos) praktiką.
Šiuo metu dirbti pavežėju ar taksi vairuotoju gali bet kurios šalies vairuotojo pažymėjimą turintis užsienietis, pakanka dvejų metų stažo vairuojant B kategorijos transporto priemonę.
Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) duomenimis, dabar su trečiosios šalies vairuotojo pažymėjimais mūsų keliuose važinėja apie penktadalis pavėžėjimo paslaugas teikiančių vairuotojų. Europinio standarto pažymėjimas iš esmės parodytų, kad užsieniečiai gali vairuoti saugiai, pagal Europoje priimtinas taisykles, jas išmano ir supranta.
Leidimo vežti keleivius už atlygį lengvaisiais automobiliais prašantis juridinis asmuo turės būti registruotas ES arba EEE valstybėje narėje. Taip tikimasi užtikrinti teisingą informacijos pateikimą ir mokesčių mokėjimą. Pavežėjų ir taksi vairuotojų dokumentai būtų tikrinami prieš išduodant leidimą, o pasikeitus leidime nurodytiems duomenims bus privaloma informuoti LTSA.
Leidime nurodytą veiklą bus galima vykdyti tik su leidime nurodytomis transporto priemonėmis, jų skaičius nebus ribojamas, tačiau dėl pavėžėjimo ir taksi veikloms taikomų skirtingų reikalavimų jų transporto priemonėms ta pati transporto priemonė negalės būti nurodyta ir taksi, ir pavėžėjimo leidime.
Taksometras – privalomas
Taksi vairuotojai nuo kitų metų gegužės kelionės kainai apskaičiuoti privalės naudoti taksometrą, sujungtą su spausdintuvu, arba taksometrą ir kasos aparatą. Kita įranga bus draudžiama.
Taip siekiama užtikrinti sąžiningą kainą keleiviams ir mažinti šešėlinės veiklos vykdymo prielaidas, nes įtariama, kad vairuotojai deklaruoja ne visas pajamas.
Numatoma, kad LTSA galėtų sustabdyti pavežėjų ir taksi vairuotojų leidimo galiojimą, jei gautų informacijos apie pažeidimus iš savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų priežiūros tarnybų. Taip pat numatyti nauji leidimo galiojimo panaikinimo pagrindai: kai pavežėjas ar taksi vairuotojas vykdo veiklą transporto priemone, kuri nėra nurodyta leidime, kai nebeatitinka reikalavimo būti nepriekaištingos reputacijos, kai nutraukia individualią veiklą ir kitais atvejais.
Šie KTK pokyčiai įsigalios nuo kitų metų gegužės 1 d., tačiau vairuotojams prisitaikyti numatomas pereinamasis laikotarpis – nepakeisti leidimai nustos galioti tik 2025 m. gegužės 1 d.
Siekiant gerinti verslo aplinką ir centralizuotai pateikti informaciją apie pavėžėjimo ir taksi leidimų duomenis, duomenys apie leidimų galiojimą yra viešai prieinami Licencijų informacinėje sistemoje.
Naujausi komentarai