Vyriausybė yra paskelbusi, kad planuoja keisti mokymo lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodiką, atsisakant mokinio krepšelio ir diegiant ugdymo finansavimą klasei. Toks finansavimo modelis jau išbandytas keliose savivaldybėse.
Tačiau EBPO perspėja, kad universalus klasės krepšelio modelis susilpnintų paskatas efektyvinti mokyklų darbą, jos nebekonkuruotų tarpusavyje dėl moksleivių. Tai gali lemti vidutiniškai mažesnį mokinių skaičių klasėse, pirmadienį paskelbtose rekomendacijose teigia EBPO, nors ir sako, kad toks finansavimo modelis padėtų išgyventi mažoms mokykloms.
EBPO Švietimo ir įgūdžių direktorato vadovas Andreas Schleicheris (Andreasas Šleicheris) per spaudos konferenciją pabrėžė, kad mokyklų finansavimo sistema per mažai orientuota į mokinio poreikius.
„Šiuo metu matome sistemą, kuri iš tikrųjų stiprina mokyklų sistemos fragmentaciją užuot skatinusi tarpininkavimą. Tai (finansavimo pertvarka – BNS) yra sudėtingas klausimas, bet galiausiai orientavimasis į kokybę (...) būtų raktas į sėkmę“, – dėstė EBPO ekspertas.
Pristatytoje Lietuvos švietimo padėties apžvalgoje EBPO dėsto, kad nepaisant valdžios pastangų konsoliduoti mokyklų tinklą, vienam mokytojui tenkantis mokinių skaičius Lietuvoje yra mažesnis už EBPO vidurkį.
Dokumente taip pat konstatuojama, kad kol kas aukštųjų mokyklų tinklas pertvarkytas labai nedaug, šalyje universitetų skaičius pagal gyventojų skaičių yra gerokai didesnis nei bendrai EBPO, aukštasis mokslas atsilieka pagal inovacijas, studentų mobilumą, mokslo tarptautiškumą.
EBPO ekspertas dėstė, kad turėdama prieinamą švietimą Lietuva dabar turi daugiau dėmesio skirti kokybei, tam galėtų padėti mokytojų rengimo pertvarka. Kalbėdamas apie mokytojų rengimo pertvarką A. Schleicheris pabrėžė, kad itin svarbu kelti mokytojo profesijos prestižą.
„Svarbu labiau orientuotis ne tik į mokytojo profesijos finansinį patrauklumą, kas yra lengvesnė dalis – sunkiau padaryti mokytojo profesiją patrauklią intelektualiai“, – aiškino jis.
Spaudos konferencijoje dalyvavusi švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė savo ruožtu pabrėžė, kad pertvarkos švietime planuojamos atsižvelgiant į EBPO rekomendacijas.
„Tikrai bet kokios įžvalgos, EBPO rekomendacijos, kurios yra išsakytos Lietuvos švietimo sistemai, yra ypatingai reikalingos, nes daugelis dalykų, kurie yra minimi EBPO kaip patys svarbiausi sėkmingai transformuojant švietimo sistemą, dera su taip darbais, kurie yra planuojami“, – aiškino J. Petrauskienė.
Naujausi komentarai