„Titan“ povandeninio laivo tragedija: ataskaita atskleidė sprogimą lėmusius veiksnius Pereiti į pagrindinį turinį

„Titan“ povandeninio laivo tragedija: ataskaita atskleidė sprogimą lėmusius veiksnius

2025-08-06 11:57 diena.lt inf.

Sprogimas, įvykęs „Titan“ povandeniniam laivui leidžiantis prie „Titaniko“ liekanų 2023 m. birželį, nusinešė visų penkių jame buvusių žmonių gyvybes.

„Titan“ povandeninio laivo tragedija: ataskaita atskleidė sprogimą lėmusius veiksnius
„Titan“ povandeninio laivo tragedija: ataskaita atskleidė sprogimą lėmusius veiksnius / Scanpix nuotr.

Ataskaitoje, kurioje analizuojamos tragedijos priežastys, teigiama, kad viena iš pagrindinių „Titan“ sprogimą lėmusių priežasčių buvo „kritiškai ydingas“ saugumo užtikrinimas ir „toksiška darbo kultūra“ bendrovėje „OceanGate“, kuriai priklausė povandeninis laivas, praneša „Sky News“.

JAV pakrančių apsaugos tarnybos Jūrų tyrimų taryba (angl. Marine Board of Investigation, MBI) savo ataskaitoje teigė, kad „penkių gyvybių netekties buvo galima išvengti“.

Tragedijos metu žuvo „OceanGate“ įkūrėjas ir „Titan“ operatorius Stocktonas Rushas, du žymios Pakistano šeimos nariai – Shahzada Dawoodas ir jo sūnus Sulemanas, britų nuotykių ieškotojas Hamishas Hardingas bei „Titaniko“ ekspertas ir povandeninio laivo pilotas Paulis-Henri Nargeoletas.

Antradienį, rugpjūčio 5 d., paskelbta 335 puslapių ataskaita pateikė 17 saugumo rekomendacijų, kurios, pasak MBI pirmininko Jasono Neubauerio, padės užkirsti kelią panašioms tragedijoms ateityje.

Tyrimo metu nustatyta, kad povandeninio laivo konstrukcija, sertifikavimas, priežiūra ir patikros procesas buvo nepakankami. Taip pat atkreipiamas dėmesys į tai, kad įmonė neatsižvelgė į žinomas ankstesnes korpuso problemas, o ekspedicijos metu kilę nesklandumai nebuvo stebimi realiuoju laiku.

„OceanGate“ bendraįkūrėjas Guillermo Sohnleinas teigė, kad negali ginti buvusio kolegos Stocktono Rusho dėl padarytų klaidų, nes S. Rushas „darė tai, ką darė, ir sakė tai, ką sakė“. Tačiau jis pridūrė, kad „lengva matyti [ S. Rushą] kaip nusikaltėlį, piktadarį, vedamą puikybės ir ego“, bet „tiems iš mūsų, kurie jį pažinojo anksčiau, jis buvo toks pat žmogus kaip ir mes“.

Paklaustas, ar S. Rushas buvo „lengvabūdiškas“ saugumo ir taisyklių atžvilgiu, G. Sohnleinas, kuris pasitraukė iš „OceanGate“ 2013 m., linktelėjo ir teigė, kad ataskaitos išvados jam sukėlė „išgyvenusiojo kaltės“ jausmą. „Jei būčiau likęs, galbūt būčiau galėjęs padėti tai pakreipti kita linkme“, – sakė jis.

„Baiminimo taktika“

Ataskaita priduria, kad atleidimas iš pareigų arba grasinimas atleisti buvo naudojamas siekiant atgrasyti darbuotojus ir rangovus nuo saugumo problemų išsakymo.

Teigiama: „Keletą metų iki įvykio „OceanGate“ naudojo bauginimo taktiką, leidimus mokslinėms operacijoms ir palankią įmonės reputaciją, kad išvengtų reguliavimo institucijų priežiūros. Strategiškai sukurdama ir išnaudodama reguliavimo painiavą bei priežiūros iššūkius, „OceanGate“ galiausiai sugebėjo eksploatuoti „Titan“ visiškai nepaisydama nustatytų giliavandenių tyrimų protokolų, kurie istoriškai lėmė aukštą komercinių povandeninių laivų saugos lygį.“

Ataskaitoje teigiama, kad vyriausiajam vykdomajam direktoriui buvo leista „visiškai ignoruoti gyvybiškai svarbias patikras, duomenų analizę ir profilaktinės priežiūros procedūras“, o tai „baigėsi katastrofišku įvykiu“.

Pagrindinis tyrėjas Thomas Whalenas ir jūrų tarybos pirmininkas J. Neubaueris teigė, kad yra įrodymų, jog S. Rushas galėjo būti padaręs „potencialių nusikalstamų veikų“, t. y. „laivo pareigūnų nusižengimų ar aplaidumo“. Jei būtų išgyvenęs, jam būtų grėsusi maksimali 10 metų laisvės atėmimo bausmė.

Per dvejus metus po sprogimo daugybė buvusių „OceanGate“ darbuotojų išsakė savo nuomonę, patvirtinančią šiuos teiginius.

„OceanGate“ sustabdė veiklą 2023 m. liepos mėn. ir nepateikė jokių komentarų dėl MBI ataskaitos.

„Titan“ povandeninis laivas dingo pakeliui link „Titaniko“ nuolaužų. Po penkių dienų intensyvių paieškų nuolaužos buvo rastos maždaug 500 metrų atstumu nuo nuskendusio „Titaniko“. MBI tyrimas buvo pradėtas netrukus po nelaimės.

Per dviejų savaičių parodymų teikimo sesiją 2024 m. rugsėjį buvęs „OceanGate“ mokslinis direktorius teigė, kad „Titan“ sugedo vos kelios dienos iki sprogimo. Buvęs „OceanGate“ operacijų vadovas taip pat teigė, kad povandeninis laivas kėlė didelę riziką, o įmonė buvo sutelkusi dėmesį tik į pelną.

Taryba pažymėjo, kad vienas iš tyrimo iššūkių buvo tas, jog „reikšmingi kiekiai“ vaizdo medžiagos, kurią nufilmavo liudininkai, nepateko į šaukimų zoną, nes liudininkai nebuvo JAV piliečiai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų