Lyderių netektys
Kad praėjęs savaitgalis Lietuvos automobilių ralio čempionato (LARČ) dalyviams ir gerbėjams bus įtemptas, buvo aišku dar net neprasidėjus "300 Lakes Rally". Šiemet kaip niekada karšta kova verda dėl sezono lyderių vardų. Jau nuo pirmųjų sezono startų į priekį šovė Martynas Samsonas ir Mindaugas Varža su savo sukonstruotu "BMW M3X", latvis Janis Vorobjovas ir Andris Neikšanas su "Mitsubishi Mirage Proto", brolių Žalų ekipažas su "Mitsubishi Lancer EVO IX" ir, žinoma, Vytautas Švedas ir Žilvinas Sakalauskas, važiuojantys "Mitsubishi Lancer EVO X". Prie šio ralio lyderių buvo priskiriamas ir estas Kasparas Koitla.
Deja, penktas LARČ etapas kai kuriems lyderiais laikytiems dalyviams pasibaigė vos prasidėjęs. Po smūgio į akmenį lūžo V.Švedo "Mitsubishi" automobilio šakė ir ekipažas buvo priverstas pasitraukti iš ralio. Skaudžiai po šuolio per trampliną ant kelio nusileido ir J.Vorobjovas, o rusas Aleksandras Gorelovas su savo "Mitsubishi" vos neatliko salto automobiliu.
Antrą dieną taip pat netrūko automobilių, lenktynininkų žargonu kalbant, pagavusių stogą. Tarp jų net du "Subaru Impreza WRX STI". "Ralis dar kartą įrodė savo kaip sporto šakos trapumo specifiką: vieną sekundę tu skrendi vidutiniu 140km/val. greičiu miško žvyrkeliu per begalę tramplinų ir kovoji dėl pergalės, o jau kitą, kelis centimetrus kliudęs akmenį, išlauži šakę ir nebeturėdamas galimybių išlikti ant kelio, keletą akimirkų tampi keleiviu, atsiduodi likimui ir lieki apibalnotu automobiliu pakelėje", – neslėpdamas nusivylimo apie anksčiau laiko pasibaigusį ralį savo paskyroje socialiniame tinkle pranešė V.Švedas.
Priekyje iki pat šeštadienio vidudienio lėkė raudonas "BMW M3X", tačiau antrai ralio dienai artėjant link pabaigos, ekipažas susidūrė su techniniais gedimais – teko keisti automobilio sankabą. Darbai užtruko ir ekipažas buvo nubaustas 2.20 min. bauda. Negana to, už viršytą greitį serviso zonoje ekipažui buvo pridėta dar viena baudos minutė. Tuomet į priekį šovė Vaidoto ir Žygimanto Žalų ekipažas, kurie lyderių pozicijos neužleido iki pat šeštadienio vakare paskelbtos varžybų pabaigos.
Skaudi bauda
Itin įtempta kova virė ne tik tarp lyderių, bet ir tarp sportininkų, važiavusių antroje, trečioje ir ketvirtoje vietoje. Čia nervų ir sekundžių karas vyko tarp Deivido Jociaus ir Donato Zvicevičiaus, Benedikto Vanago ir Gretos Germanavičiūtės bei Giedriaus Notkaus ir Daliaus Strižano ekipažų. Kai, pasibaigus 2 km ilgio paskutiniam greičio ruožui, buvo iškelta "300 Lakes Rally" finišo vėliava, visi manė, kad nugalėtojų trejetukas atrodys taip: pirmi – broliai Žalos, antri – D.Jocius ir D.Zvicevičius, o treti – B.Vanagas ir G.Germanavičiūtė. Tačiau ant nugalėtojų pakylos D.Jociaus ekipažo ralio gerbėjai neišvydo, nors automobilis ir buvo aplaistytas nugalėtojų šampanu. Paskutinę minutę ekipažas buvo nubaustas 10 minučių bauda, kuri D.Jocių pasiuntė už 20-uko ribų.
Sportininkas neslėpė nusivylimo tokiu teisėjų sprendimu. "10 min. bauda man tolygi pašalinimui iš varžybų", – "Kauno dienai" tvirtino sportininkas. Pasak paties D.Jociaus, dažniausiai tokiose situacijose be precedento skiriama piniginė bauda. "Net gamyklinė komanda pasaulio ralio čempionato varžybose už langų formos neatitikimą buvo nubausta pinigine bauda, kad nebūtų sugadintas sportininkų rezultatas, deja, pas mus viskas vyksta priešingai", – skėsčiodamas rankomis kalbėjo lenktynininkas.
Sprendimą skirti ekipažui 10 min. baudą po paskutinio greičio ruožo priėmė Sporto komisarų kolegija (SKK), vadovaujama esto Silvero Kutto, kurios nariais dar buvo latvis Janis Krastinas bei lietuvis Arnas Paliukėnas. SKK buvo patvirtina ir Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA). Kaip dienraščiui sakė vienintelis SKK narys lietuvis A.Paliukėnas, D.Jociaus ir D.Zvicevičiaus ekipažui už taisyklių pažeidimus apskritai grėsė pašalinimas, tačiau buvo atsižvelgta į itin įtemptą situaciją LARČ – šiais metais dėl neįvykusių dviejų etapų žiemą visi raliai įskaitiniai. "Jeigu šiemet čempionatas būtų klostęsis taip, kaip praėjusiais metais, tikriausiai ekipažas būtų buvęs pašalintas, o sezono pabaigoje galėjęs paprašyti, kad šis ralis nebūtų skaičiuojamas prie įskaitinių, tačiau SKK atsižvelgė į dabartinę situaciją ir nutarė apsiriboti 10 min. bauda", – situaciją komentavo A.Paliukėnas.
Tokie paaiškinimai visiškai neįtikino D.Jociaus. "Mūsų šalyje, deja, ne tik jokių skatinančių automobilių sportą programų ar palaikymo savo šalies sportininkui nėra, bet stengiamasi sužlugdyti ir tuos, kurie dar važiuoja. Labai gaila, kad žmonės, kurie priima neadekvačius sprendimus, nelabai supranta, kad pas mus liko labai nedaug sportininkų, galinčių sau leisti švaistyti ne tik brangų laiką, bet ir pinigus, rizikuoti ir važiuoti tik dėl taurės, kurios vertė kartais nesiekia 25 eurų", – pasipiktinęs teigė D.Jocius.
Nelemtas atsarginis ratas
"300 Lakes Rally" vienas iš lenktynių komisarų A.Paliukėnas tvirtino, kad SKK sprendime apskritai kalbama tik apie du nusižengimus taisyklėms, nors iš viso buvo užfiksuoti trys – D.Jociaus ir D.Zvicevičiaus ekipažas neleistinai iš automobilio pašalino atsarginį ratą, taip pat uždarame sportinių automobilių parke lenktynininkai buvo prie automobilio, kai to nebuvo galima daryti ir sulaukė trečiųjų asmenų pagalbos. "Paprasčiausiai man atrodo, kad Lietuvos lenktynininkai atprato skaityti taisykles, kuriose viskas labai aiškiai išdėstyta", – teigė ralio komisaras.
Bauda apdovanotas D.Jocius situaciją vertino kitaip. "Vienuoliktame greičio ruože nuplyšo automobilio duslintuvas. Pasibaigus greičio ruožui, jį prisegiau atsarginio rato diržu. Kadangi prieš paskutinį greičio ruožą į serviso zoną negalėjome užsukti, nutarėme dėl saugumo atsarginį ratą tiesiog išmesti, kad važiuojant per tramplinus jis neatskristų į mus, tačiau teisėjai atrado punktą, kuriame rašoma, jog turi grįžti su tiek atsarginių ratų, kiek išvažiavai", – sprendimo, lėmusio ralio vicečempionų vardą, motyvus vardijo lenktynininkas.
Iš tikrųjų FIA patvirtintose ralio taisyklėse yra punktas, kuriame minima, kad sportinio automobilio atsarginis ratas negali būti išimtas ar įdėtas į automobilį tam neskirtose vietose (serviso zonose ar varžybų organizatorių numatytose vietose). A.Paliukėnas teigė, kad ekipažo nariai, susidūrę su minėta problema, galėjo kreiptis į ralio teisėjus prašydami leisti sutvarkyti nuplyšusį duslintuvą ar atsarginį ratą išimti iš automobilio. "Deja, tokio prašymo negavo ir negirdėjo nė vienas varžybų teisėjas", – pasakojo A.Paliukėnas.
Reikėtų skaidrumo
Pats D.Jocius, komentuodamas teisėjų sprendimą, atkreipė dėmesį, kad A.Paliukėnas prieš keletą savaičių vykusiose "Eneos 1000 km" lenktynėse buvo "General Financing team Pitlane", kurios veidas yra B.Vanagas, komandos vadovu.
Būtent B.Vanagui "300 Lakes Raly" komisarų sprendimas davė daugiausia naudos. Ar tokioje situacijoje priimant sprendimą A.Paliukėnas neturėjo pasišalinti?
Komentaro nusprendėme paklausti "Transparency International" Lietuvos skyriaus vadovo projektų koordinatoriaus Pauliaus Murausko. Pasak jo, kad būtų išvengta galimo interesų konflikto, reikėtų deklaruoti savo interesus. "Šiu atveju A.Paliukėnas kitus komisijos narius turėjo informuoti, kad darbavosi B.Vanago komandos vadovu, tuomet komisijos nariai turėtų spręsti, ar jis gali dalyvauti priimant aptarinėjamą sprendimą", – situaciją komentavo P.Murauskas.
Pasak jo, rezultatų objektyvumas labai svarbus, o teisėjų sprendimas, lėmęs tokius pokyčius rezultatų lentelėje, neturėtų kelti klausimų dėl galimo šališkumo. "Dabar tokia regimybė yra", – situaciją komentavo "Transparency International" atstovas. Siekiant dar didesnio skaidrumo, priimant tokius sprendimus, pasak P.Murausko, reikėtų kuo daugiau apibrėžti ir išaiškinti, už kokius nusižengimus ir kokias baudas galima skirti, kad nekiltų abejonių.
Pats A.Paliukėnas vadovavimo "General Financing team Pitlane" nesureikšmina. "Nuo pat šių lenktynių pradžios darbuojuosi kurios nors komandos vadovu. Šiemet netikėtai lenktynėse atsisakius dalyvauti komandai, su kuria buvau sutaręs, tapti komandos vadovu paprašė ir B.Vanagas", – neseną istoriją prisiminė A.Paliukėnas. Jis taip pat juokavo, kad ieškant galimo interesų konflikto dar reikėtų prisiminti, kad jis pats su D.Jociumi kadaise sėdėjo viename automobilyje.
"Visi kiti teisėjai turi FIA licencijas, tad tikrai nerizikuos jas prarasti, kad būtų į aukštesnę poziciją timptelėtas vienas ar kitas sportininkas", – mintis dėstė A.Paliukėnas. Jis paragino prisiminti ir praėjusių metų "300 Lakes Rally", kai D.Jocius už taisyklių pažeidimus, taip pat po vienuolikto greičio ruožo, buvo apskritai pašalintas iš varžybų.
Naujausi komentarai