Parodos atidaryme Nacionalinės bibliotekos generalinio direktoriaus prof. dr. Renaldo Gudausko sveikinimo žodį perdavė Ryšių su visuomene skyriaus vadovė Žydrė Vėtienė: „Mūsų pasirinkta kryptis – vertybiniu požiūriu prasminga biblioteka – yra aktuali ir reikalinga globaliame pasaulyje. Todėl mums labai svarbu pristatyti socialiai jautrias temas, kaip tai daro J. Edelstein savo projektu „Istorijos iš žemės, istorijos iš jūros“. Gerbiama kūrėja rodo ir pasakoja apie dabartinę pabėgėlių krizę Europoje. Be to, ši paroda kviečia permąstyti, kaip kuriama ir formuojama istorija, kaip didieji pasakojimai jungiasi su individualiais naratyvais, asmeninėmis biografijomis, skatina pažinti ir priimti „kitokį“.
Parodos autorė J. Edelstein ir kuratorius Dominikas Czechowskis padėkojo visiems, prisidėjusiems prie galimybės surengti parodą Vilniuje – Nacionalinės bibliotekos komandai, Vilniaus dailės akademijai, Jungtinės Karalystės kultūros atašė. „Noriu padėkoti Jillian už tai, kad patikėjo mums tokius asmeniškus kūrinius ir savo asmenines istorijas, atskleistas per fotografijos praktikos prizmę“, – kalbėjo D. Czechowskis.
Dominikas Czechowskis. / Organizatorių nuotr.
Tarptautiniu mastu žinoma Londone įsikūrusi fotografė J. Edelstein pati yra imigrantė; kūrėja į Britaniją atvyko iš Pietų Afrikos Respublikos. Taikydama savo įprastinį metodą – fotožurnalistiką derindama su socialiniu dokumentavimu – autorė pasakoja apie milijonus žmonių, kurie buvo priversti palikti savo namus dėl karo, konfliktų ir augančio ekstremizmo Afrikoje bei Artimuosiuose Rytuose.
Tyrinėdama asmeninės istorijos ir kolektyvinės atminties sąsajas bei tarp jų tvyrančias įtampas, J. Edelstein gilinasi į savo pačios šeimos istoriją: ši parodoje savo ruožtu atliepia šiandieninių migrantų ir prieglobsčio prašytojų gyvenimus, šiems į Europą atvykstant iš itin sudėtingomis aplinkybėmis paženklintų pasaulio vietų.
Parodoje sujungiami du skirtingi fotografiniai liudijimai. Pirmasis – 2015–2016 m. Kalė (Prancūzija) pabėgėlių stovyklose – vadinamosiose „Džiunglėse“ – ir Graikijos Lesbo saloje užfiksuotų fotografijų rinkinys, sukurtas organizacijos „Counterpoints Arts“ užsakymu. Antrasis – asmeninė vaizdinė kronika iš Edelstein kelionių į Rytų Europą 2010–2018 m. ieškant istorijoje pranykusios jos giminaičių šakos. Šie vaizdai perpinami ir su naujesnėmis asmeninėmis fotografės nuotraukomis iš jos viešnagės Linozos ir Lampedūzos salose Italijoje 2020 m. spalį. Viduržemio jūros vietovių peizažai menininkei tapo erdve vizualinei dokumentacijai – pastarojo meto migracijos bangos paliktų daiktų, nuolaužų ir pėdsakų archyvui kurti.
Paroda veiks iki lapkričio 21 d. Parodų salėje, III a.
Naujausi komentarai