Sostinės savivaldybės politikai savo taksi veiklai pradėti kuria viešąją įstaigą ir tikina, kad taksi paslauga turėtų būti prieinama visiems vilniečiams. Verslininkai ir verslo ekspertai mano, kad taksi paslauga – gana prabangus dalykas, o miestas į rinką kišasi nelygiomis teisėmis.
Steigia viešąją įstaigą
Vilniaus savivaldybės valdininkai jau parengė naujos miesto taksi bendrovės steigimo projektą. Pagal jį bus kuriama viešoji įstaiga, kurią nuspręsta pavadinti „Start Vilnius“.
Kaip teigiama dokumente, pagrindiniai įstaigos veiklos tikslai yra tenkinti Vilniaus miesto gyventojų ir sostinės svečių susisiekimo poreikius teikiant visuomenei naudingas keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi paslaugas, rūpintis įstaigos valdymu, veiklos užtikrinimu ir plėtra, pritraukiant privatųjį kapitalą, sutvarkyti tokių paslaugų teikimo infrastruktūrą.
Merija pasirinko viešosios įstaigos modelį, nors daugelis miesto valdomų įmonių yra akcinės bendrovės arba tiesiog savivaldybės įmonės. Ji taip pat ketina sumokėti net 0,5 mln. litų steigiamąjį įnašą dalininkų kapitalui suformuoti.
Savivaldybės meras Artūras Zuokas sako, esą tokia forma pasirinkta, nes taksi įmonė turės užtikrinti viešosios paslaugos mieste teikimą ir nesieks jokio pelno.
„Tokiu būdu deklaruojama aiški savivaldybės pozicija, kad tai bus dar viena papildoma viešojo susisiekimo paslauga. Ši viešoji įstaiga nesieks pelno, o rūpinsis, kad gyventojams ir miesto svečiams būtų užtikrintas geresnis susisiekimas. Savivaldybė nekonkuruos su privačiomis bendrovėmis, todėl ir pasirinkta viešosios įstaigos forma“, – dienraščiui „Vilniaus diena“ sakė A.Zuokas.
Iškraipo rinką
Tačiau verslo ekspertai tokiu savivaldybės sprendimu stebisi ir mano, kad nusprendusi kištis į šį verslą savivaldybė turėtų kurti akcinę arba uždarąją akcinę bendrovę, savivaldybės įmonę, tačiau jokiu būdu ne viešąją įstaigą.
Tokios pozicijos laikosi ir Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) prezidentas Žilvinas Šilėnas.
„Kurti viešąją įstaigą šiuo atveju tikrai nėra tinkama. Reikėjo rinktis kitas formas, bet tik ne viešąją įstaigą. Ne kartą diskutuota, kad prie įvairių valstybinių departamentų steigti visokias viešąsias įstaigas yra bloga patirtis. Tad šiuo atveju savivaldybė būtent ir imasi tokio blogo pavyzdžio“, – dienraščiui tvirtino Ž.Šilėnas.
Jis taip pat pabrėžė manąs, kad savivaldybė kišasi į rinką, kuri neturėtų būti pavaldi valstybinėms institucijoms.
„Taksi nėra viešoji paslauga, kurią privalėtų užtikrinti savivaldybė. Taksi paslauga nėra skirta kokiai nors pažeidžiamai socialinei grupei. Savivaldybės įsikišimas – problema, o rinką tokie veiksmai tiktai iškreipia. Galima situaciją šiek tiek pašaržuoti. Kas bus, jei mieste užsidarys kokia nors parduotuvė, kirpykla? Ar savivaldybė turės steigti savo? Taip galima prieiti ir iki absurdo. Be to, reiktų išsiaiškinti, ar ši įmonė nebus subsidijuojama mokesčių mokėtojų pinigais. Rinka yra iškreipiama, joje nebėra lygybės“, – dėstė pašnekovas.
Pranašumą savo konkurentų atžvilgiu savivaldybės taksi įmonė turės – ji savo veiklai vykdyti galės gauti 2 proc. gyventojų pajamų mokesčio, jai bus taikomos pelno mokesčio lengvatos. Būdama viešosios įstaigos dalininkė savivaldybė įmonei galės pritraukti ir ES paramos lėšų.
Nelygi konkurencija
Taksi verslu užsiimančių įmonių vadovai taip pat mano, kad savivaldybės kišimasis į verslą, kuris niekada nebuvo laikomas viešąja paslauga, yra žalingas, nes nelygiomis jėgomis į rinką įsiliejęs miestas naikina konkurencingumą.
„Nuo kada šis verslas laikomas viešąja paslauga? Suprantu, kad autobusai, troleibusai yra paslauga, kuria naudojasi labai daug vilniečių, tad ją užtikrinti privalo savivaldybė. Taksi paslaugomis Vilniuje nuolat naudojasi gal kokie 10–15 proc. žmonių, kiti gal kokį kartą per pusmetį ar metus važiuoja. Ši paslauga visada buvo laikoma savotiška prabangos preke“, – tvirtino Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas ir bendrovės „Standart taksi“ vadovas Ričardas Kriukovas.
Jis mano, kad steigiama savivaldybės taksi įmonė bus nuostolinga, o šiuos nuostolius padengti turės miestelėnai, kuriems paslauga nereikalinga.
„Nežinau nė vienos savivaldybės įmonės, kuri veiktų pelningai. Net neabejoju, kad paskui vilniečiams kokiu nors būdu teks dengti tuos nuostolius. Nereikia miestui tokios įmonės, jos tik vienam žmogui reikia. Bet jei tai normalu, galime turėti ir savivaldybės kirpyklų, kavinių ir panašiai“, – dėstė pašnekovas.
Jis pridūrė nežinantis, kad bent viena iš aplinkinių valstybių turėtų savivaldybei ar valstybei priklausančias taksi firmas.
„Nei Didžiojoje Britanijoje, nei Vokietijoje, nei Lenkijoje, juo labiau Estijoje ar Latvijoje nėra nė kalbos apie tokias įmones“, – pridūrė R.Kriukovas.
Jungiasi vangiai
Taksi įmonės veiklos pradžia jau čia pat, bet kol kas vos 4 taksistai patvirtino ketinantys nuo pirmadienio prisijungti prie taksi dispečerinės. Tokią informaciją dienraščiui pateikė pati sostinės savivaldybė.
„Iš viso išduota apie 50 taksi leidimų. Šiuo metu 4 taksi vairuotojai yra patvirtinę, kad nuo pirmadienio jungsis prie taksi dispečerinės, baigiami tvarkyti dokumentai, dar su maždaug 15 susidomėjusių intensyviai dirbama, jie konsultuojami, kaip greičiau sutvarkyti visus leidimus, kad taip pat galėtų pradėti darbą“, – skelbia savivaldybė.
Savivaldybės atstovai tikino, kad dispečerinė yra techniškai paruošta darbui, bet dar neveikia. Veikti pradės tik tuomet, kai bus surinkta apie 30 taksistų.
Dispečerinę kuriančios įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas sako, kad taksistai dirbti miesto labui nori.
„Ateinančią savaitę rengsime susirinkimą su visais norinčiais dirbti. Dabar jie konsultuojami dėl taksi ir kitų reikalingų leidimų išdavimo, kad galėtų prisijungti ir gauti iškvietimus iš Vilniaus miesto savivaldybės dispečerinės. Kol vyksta parengiamieji darbai ir taksi vairuotojai nepradėjo dirbti, naujas taksi iškvietimo numeris nėra įjungtas“, – sakė G.Bliuvas.
Taip pat Vilniaus miesto savivaldybė kviečia dizainerius siūlyti idėjas, kaip galėtų atrodyti Vilniaus miesto gatvėmis važinėsiantys taksi automobiliai, jų spalvos, ženklinimas.
Numeris neveikia
Sostinės savivaldybės valdininkai žadėjo, kad trumpuoju taksi numeriu 1450 jau nuo pirmosios pavasario dienos bus galima išsikviesti taksi. Tačiau nei vakar, nei šiandien šis numeris dar neveikia, o balsas ragelyje skelbia, kad numeris nenaudojamas.
Kad trumpasis numeris veiks nuo kovo 1 d., sakė žinoję ir taksistų profsąjungos „Taksi solidarumas“ atstovai.
„Taip, žadėjo, kad veiks. Neveikia? Tai, matyt, nespėja kažko padaryti. Gal dar reiktų pabandyti vakare. Mes kol kas nebandėme skambinti, nes to lituko gaila“, – sakė profsąjungos atstovė spaudai Natalija Gavriušova.
Naujausi komentarai